Zou God soms evangelisch zijn?

Deze week kreeg ik naar aanleiding van mijn laatste blogs het lied ‘Zou God soms evangelisch zijn’ van Martin Brand en het lied ‘Schild’ van Elise Mannah toegestuurd. Herkenbare problematiek die wordt aangekaart in die twee liederen. De laatste zin van het lied van Brand geeft wel aardig weer waar ik de laatste tijd mee bezig ben. Hieronder kan je hem luisteren.

God is ik ben en zal er zijn

Het lied komt uiteindelijk uit op de naam van God. In mijn eigen woorden komt het erop neer dat God altijd zal zijn wie Hij is en dat Hij zich niet laat opsluiten in menselijke opvattingen over hoe het hoort.
Momenteel ben ik het geweldige boek ‘Jezus, onze niet zo lieve Heer’ aan het lezen. Das een mooi boek waarin de revolutionaire kant van Jezus naar voren wordt gehaald. Het stuk van Jezus waar ik gek op ben moet ik zeggen. Ik schiet lekker op met het boek, dus binnenkort kan je er op deze website een verslag van vinden.

Menselijke opvattingen

Weet niet wat het is, maar ik ontdek de laatste tijd boeken die de gewoontes van de kerk en de gemaakte ‘gesneden beelden’ van God aan de kaak stellen. En ik bedacht: wie is God als je op een onbewoond eiland zou aanspoelen zonder Bijbel op zak? Welk beeld van God zal ik dan gaan maken? Of zou God dan eindelijk kunnen spreken omdat er geen ruis meer tussen zit?

Boeken

Al eerder schreef ik een blog over het boek ‘Imperfect en toch Jezus volgen’ van Andreas Boppart. Je kan het blog hier lezen. En mijn blog over het spraakmakende boek ‘Zo zijn onze manieren’ kan je hier lezen. En van een iets andere orde is het blog over het boek ‘Like Me #Jezus volgen in een selfie cultuur’.

Hieronder de liederen die ik doorkreeg. Wie weet heb je er wat aan.

Bovenstaande foto heb ik zelf gemaakt. De boom is om maar niet los van zijn tronk. Het plaatje raakte mij toen we in het bos liepen.

Chiel Voerman
volg mij!

Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Blogger | Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken.
Chiel Voerman
volg mij!

Latest posts by Chiel Voerman (see all)

Related Posts

  • Halverwege 2018 zag ik het boek 'Jezus onze niet zo lieve Heer' voorbijkomen, weet niet meer waar. De titel raakte mij omdat ik net bezig…
  • Jezus is de overwinnaar! Amen? In de evangelische gemeente, op de scholen waar ik werkte hoorde je regelmatig zo'n zinnetje. Uiteraard is het antwoord altijd…
  • Een goed nieuw jaar allemaal! Vandaag zongen we aan het eind van de jaarwisselingsdienst het prachtige lied "Ga met God en Hij zal met je…
Vertel het verder!
  • 8
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Blogger | Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken.

2 gedachten over “Zou God soms evangelisch zijn?

  • november 19, 2018 om 8:52 pm
    Permalink

    Mooi, Chiel, die foto van de boom. En ook wat je er in ziet. Ik weet niet of ik een beeld van God zou kunnen maken zonder Bijbel. Ik weet wel dat het beeld wat van God gemaakt is veelal door mensen is gemaakt. mensen zoals jij en ik. gebrekkige mensen. Ik heb twee keer in mijn christelijke loopbaan mee gemaakt dat veel van wat ik meende te weten totaal omgekeerd was. Dat is op zijn minst verbijsterend. De laatste keer dacht ik dat het totaal niet meer klopte wat in de Bijbel stond. Ik zeg niet dat ik het nu weet, maar veel van wat tradities en heilige huisjes zijn heb ik los gelaten. Soms is dat lastig omdat anderen het niet begrijpen. Maar het heeft me veel vrijheid gegeven en het heeft gemaakt dat ik God en Christus kon vasthouden, of eigenlijk dat Zij mij vast hebben gehouden. Ik weet niet of mijn schrijven enigszins in de buurt komt van jou zoeken. Zo niet, dan verwijder je het maar. Mooie liederen overigens.

    Beantwoorden
    • november 19, 2018 om 9:09 pm
      Permalink

      Bedankt voor je reactie. Hij past omdat dit is wat mijn blog bij jou heeft losgemaakt. Bedankt daarvoor. Geniet van je christelijke vrijheid. Ik beroep mij er ook regelmatig op. 🙂

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *