Skip to content

Chiel Voerman

Blogs over leerlingbegeleiding

Menu
  • Home
  • Wie ben ik
    • Losmaken is mijn doel
  • Onderwerpen
    • Allerlei gedachten
    • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid
    • sociale media
    • Boeken
    • Nieuws
  • Contact
    • Privacyverklaring en cookiebeleid
    • Er staan affiliate links op deze website
    • Samenwerken
    • Instagram – #linkinbio
    • Gastbloggers
      • Alex
Menu

Zelfdenkende leerlingen en falende eindexamenleerlingen

Posted on maart 19, 2012augustus 23, 2020 by Chiel Voerman

Allemaal zittenblijvers in één klas! Gister vertelde een vriend over een klas bij hem op school. Een derde klas havo met allemaal zittenblijvers. Wat een idioot idee om al die leerlingen in één klas te zetten. Hoe gaat dat met de groepsdynamiek? Hoe gaat het met leerlingen en motivatie? Hoe kijken docenten naar zo’n klas? Ik ben heel benieuwd.

Blijven zitten in klas 3

Als echte ex-zorgcoördinator  kon ik het natuurlijk niet laten om te vertellen over mijn ervaringen met leerlingen die zijn blijven zitten of die dreigen te blijven zitten. Welwillende doch zelfdenkende leerlingen zoals ik die beschreef in dit blog van een paar weken geleden. Slimme leerlingen en motivatie genoeg om vrij te willen zijn.

Hoe komt het toch dat zoveel leerlingen blijven zitten in klas drie? Volgens de school van mijn vriend komt dat doordat leerlingen hun sociale leven en hun bijbanen voorrang geven op hun leren. Een reden die we ook hoorden in het NOS Journaal afgelopen week. Blijkbaar wordt het jaarlijkse thema ‘eindexamenkandidaten’ een maand naar voren geschoven. Zal wel door de ontwikkelingen in het onderwijsveld komen.

Leerlingen geven sociaal leven geen voorrang

Ik geloof niet dat leerlingen socializen voorrang geven op leren. Ik geloof wel dat leerlingen het socializen gebruiken om te leren.  Alle mensen willen vooruit komen in het leven. Peuters willen al leren lezen en schrijven, pubers willen leren autorijden en ik wil leren opvoeden. Iedereen wil leren…als het maar interessant is en nuttig voor het dagelijks gebruik.

En mijn ervaring is dat leerlingen het woord ‘nuttig’ gebruiken als synoniem voor ‘overzichtelijk’, ‘interessant’, ‘boeiend’, ‘afgebakend’,’duidelijk’ en ‘aanvullend’.

Interessante docenten geven interessante lessen en zorgen voor leergierige leerlingen. Ik daagde docenten uit om vertrouwen te geven, kwaliteit te eisen en verantwoordelijkheid af te dwingen: soms moet je een leerling nog aanzetten.

Ik leerde het de zelfdenkende leerlingen andersom: nieuwsgierige leerlingen zorgen voor interessante lessen en voor sprankelende docenten. Ik daagde ze uit om vragen te stellen en de docent steeds een stap voor te zijn. Dan moet hij wel! Een docent moet je soms even aanzetten.

Leerlingen weten dat zij hun hersens niet per se hoeven te gebruiken

In het genoemde NOS fragment noemde de docente van een school ook dat leerlingen blijkbaar in de verkeerde schoolsoort zaten. Ze had niet door denk ik dat ze daarmee zichzelf en haar collega’s diskwalificeerde. Als docent moet je het niveau van een leerling kunnen inschatten lijkt mij. Dus dan heeft de school de schuld en de leerling helaas het probleem.

De waarheid is in mijn ogen dat de leerling in klas 1 al doorheeft dat hij op school zijn hersens niet per se hoeft te gebruiken.  De docent is snel tevreden over het ingeleverde huiswerk ook al ziet het er niet uit. Antwoorden worden vaak tijdens repetities gewoon gegeven! En dan houden havo hersens er mee op in een havo klas. En denken wordt dan gedrag. En zie daar de vicieuze cirkel die demotivatie, werkstress en zittenblijven veroorzaakt.

Mijn ervaring is ook dat leerlingen de moeite niet nemen om echt na te denken over de oorzaak van de problemen. Omdat ze niet weten dat ze er over na mógen denken: Als jij de baas zou zijn van de school en van de docenten, wat zou jij dan veranderen? Wat zou je behouden? Hoe zou jij een leerling willen zien? Wat zou je van een docent vragen als werkgever?

Weten we het nog? Het puberbrein? Koop hier het boek!

Leerlingen en motivatie -tips voor docenten

Vanuit gesprekken met leerlingen kan ik deze tips voor docenten destilleren. Niet omdat ik het zo goed weet of zo goed zou doen, ik ben nog steeds geen docent. Maar deze tips komen eigenlijk bij de leerlingen zelf vandaan.

  • Neem jezelf en de leerling serieus en dus: eis kwaliteit!
  • Als je een leerling in les 2 de klas uitstuurt geef je hem in les 3 niet de kans vragen te stellen over de behandelde stof van les 2.
  • De groep gaat voor! Dus individuele vragen ga je niet klassikaal beantwoorden.
  • “Beheers je de stof” is belangrijker dan ‘heb je je huiswerk gemaakt’.
  • Vraag leerlingen wat er mis is en wat hun oplossingen zijn
  • Geef duidelijkheid: wat, wie waar waarom en hoe verwacht ik de dingen
  • Zorg dat huiswerk ‘aanvullend’ is op de les en niet alleen ‘opvolgend’.
  • Zorg dat de leerling een kennisgat oploopt als hij ziek is of uit de klas gestuurd wordt. Dit kan en mag alleen als je een duidelijke en publieke planning hebt voor je lessen.
  • Zie schoolgang als een dynamisch proces: wie zegt dat álle hersens hetzelfde moeten kunnen op een bepaalde leeftijd? En wie zegt dat álle leerlingen van één klas hetzelfde moeten leren? En wat het ene jaar niet lukt, lukt het andere jaar misschien wel.

Lees ook het blog over motivatie binnenstebuiten

Dit wil je gelezen hebben:

Angst voor school, een verhaal hoe het wél werkte.
Serieus genomen worden
Wereld autismedag
Geen leren zonder zorgen
Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl
Vertel het verder!

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over mij

Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl

Kies waar je over wilt lezen

  • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding (31)
  • Allerlei gedachten (30)
  • Boeken (6)
  • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid (25)
  • Nieuws (4)
  • sociale media (7)

Nieuwste blogs

  • Meneer, wat is er met mij?
    In (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    Een leerling met van die […]
  • te laat komen, op tijd komenIk ben op tijd, meneer!
    In (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    In de eerste schoolweek […]
  • straffen op schoolStraffen op school
    In (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    Het doel van mijn rol op […]

Nieuwsbrief

Trefwoorden

Autisme begeleiding bloggen boek burn-out coach Docent eenzaamheid executieve functies Facebook hoogbegaafd hoogbegaafdheid instagram jongeren jongerencoach kinderen kwetsbaar leerlingbegeleiding leven liefde marketing motivatie onderwijs opvoeden ouderen ouders pabo pabomannen passend onderwijs prikkelgevoeligheid school Sinterklaas sociale media Spijbelen studenten verantwoordelijkheid Verzuim wmo zelfredzaamheid

Meest gelezen

  • het tegenovergestelde van kwetsbaar
    Allerlei gedachten Wat is het tegenovergestelde van kwetsbaar?
  • vader leven met adhd
    Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid Hoe moet ik als vader leven met ADHD?
  • compassie of empathie
    Allerlei gedachten Compassie of Empathie

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is de beloning. Niet alle vicieuze cirkels zijn verkeerd. #voortgezetonderwijs #motivatie
Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op school. De cateraar houdt broodjes over.
De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lij De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lijn van links naar rechts. Dan ben je snel klaar. Waarom zou het moeten? #autisme #hoogbegaafd #schoolboeken
Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook we Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook weer leuk
 Voor mij breekt er een hybride tijd aan. Deels thuis en deels op #school werken.
Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt het sowieso zonder bezoek en kerkdiensten. Lekker in alle rust snoepen van het online aanbod.
Zo lekker (en pijnlijk) als de creativiteit weer g Zo lekker (en pijnlijk) als de creativiteit weer gaat stromen als de school even niet hoeft. Respect voor alle docenten en onderwijzers die echt ontwikkelingsgericht zijn. Die de creativiteit weten aan te boren bij hun #leerlingen. Tussen echt een vak! Geniet van je #kerstvakantie
Meer laden… Volgen op Instagram

Menu

  • Gastbloggers
  • Contact
  • Wie ben ik
  • Samenwerken met een christelijk blog

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is de beloning. Niet alle vicieuze cirkels zijn verkeerd. #voortgezetonderwijs #motivatie
Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op school. De cateraar houdt broodjes over.
De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lij De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lijn van links naar rechts. Dan ben je snel klaar. Waarom zou het moeten? #autisme #hoogbegaafd #schoolboeken
Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook we Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook weer leuk
 Voor mij breekt er een hybride tijd aan. Deels thuis en deels op #school werken.
Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt het sowieso zonder bezoek en kerkdiensten. Lekker in alle rust snoepen van het online aanbod.
Zo lekker (en pijnlijk) als de creativiteit weer g Zo lekker (en pijnlijk) als de creativiteit weer gaat stromen als de school even niet hoeft. Respect voor alle docenten en onderwijzers die echt ontwikkelingsgericht zijn. Die de creativiteit weten aan te boren bij hun #leerlingen. Tussen echt een vak! Geniet van je #kerstvakantie
Meer laden… Volgen op Instagram

Volg via Facebook

Chiel Voerman - leerlingbegeleider
©2021 Chiel Voerman | Built using WordPress and Responsive Blogily theme by Superb
Deze website gebruikt analytische cookies om te analyseren wat bezoekers op de website doen en om de site te vrijwaren van hackers. De IP-adressen zijn onherkenbaar gemaakt en herleiden niet naar uw persoon. Zodra u op een advertentie of een duidelijke link naar een webshop klikt wordt er een trackcookie op uw computer geplaatst. Als u niet op een advertentie klikt, gebeurt er niets. Wordfence vergelijkt uw ip adres met die van bekende hackers, zo houden we de site vrij van foute inlogpogingen.OkNee ik wil geen niet-functionele cookiesMeer lezen