Skip to content

Chiel Voerman

Blogs over leerlingbegeleiding

Menu
  • Home
  • Wie ben ik
    • Losmaken is mijn doel
  • Onderwerpen
    • Allerlei gedachten
    • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid
    • sociale media
    • Boeken
    • Nieuws
  • Contact
    • Privacyverklaring en cookiebeleid
    • Er staan affiliate links op deze website
    • Samenwerken
    • Instagram – #linkinbio
    • Gastbloggers
      • Alex
Menu
wereld autismedag corona

Wereld autismedag

Posted on april 2, 2020mei 10, 2020 by Chiel Voerman

Vandaag is het de wereld autismedag. Een mooi moment om deze onzichtbare handicap voor het voetlicht te brengen. Dit jaar valt deze autismedag midden in de periode van thuisisolatie vanwege corona. Ik ben benieuwd hoe jullie deze periode ervaren. Veel mensen met autisme of andere prikkegevoeligheid zullen denk ik herkennen dat de 1,5 meter regel een hele fijne is.

Minder prikkels

Ik kwam een mooi bericht tegen in de Stentor. Hierin wordt beschreven hoe een school voor speciaal onderwijs het onderwijs heeft vorm gegeven. Het leren gaat gewoon door, alleen zitten de leerlingen allemaal thuis achter een computer. En degene die aan het woord komen geven aan dat het prima gaat. De schooltijden zijn duidelijk en redelijk hetzelfde als offline. En doordat een kind alleen naar het scherm hoeft te kijken vallen er heel veel andere prikkels weg.

En dat is iets wat ik hier thuis ook wel herken. En eerlijk gezegd merk ik het ook bij mijzelf, gevoelig voor prikkels maar zonder autisme. Door de thuisisolatie komt er maar weinig op je af. Het is elke dag heel duidelijk wat mijn aandacht nodig heeft. Als je op straat loopt, gebeurt er maar weinig. Hierdoor kun je je hoofd rustig houden.

Nu de school dicht is vallen er allemaal sociale gebeurtenissen af. Gezellige praatjes van juffen en meesters die normaal alleen ruimte innemen in je hoofd zonder dat ze nuttig zijn, die vallen weg. Geduw en gestoot in de gang bij de luizenzakken valt weg. Allerlei geluiden en beelden onderweg naar school vallen weg. Dat scheelt meer dan je misschien zou denken. Misschien goed om over na te denken op deze wereld autismedag.

Ik las op de Facebookpagina van de NVA het mooie gedichtje dat hierboven staat. Het lijkt hetzelfde te zeggen. Door de afwezigheid van veel onduidelijkheid op straat ontstaat er meer veiligheid.

Veel Corona maatregelen hebben een gunstig effect op mensen met autisme of een andere prikkelgevoeligheid. De afstand van 1,5 meter is best wel prettig. Het knuffelverbod bij begroetingen willen we er hier best inhouden. Met minder mensen naar de winkel, minder kinderen in het speeltuintje en niet naar de kerk.

Problemen van anderen komen boven tafel

Dat het beter met de kinderen gaat zonder school neemt niet weg dat we ook tegen dingen aanlopen. Zo valt de onduidelijkheid van andere mensen nu nog meer op. Want als de juf of meester in de weektaak opschrijft dat ‘woorden oefenen’ gedaan moet worden binnen het online programma Basispoort zoeken we lang naar die opdracht. Tot we doorkrijgen dat de opdracht eigenlijk ‘oefenen woorden’ heet. (of andersom, vergeef me).

Als onderwijzers aankondigen dat opdracht 3 open staat op een bepaald tijdstip, is het lastig als dat toch niet het geval is. Als de docent klassikaal opdrachten zou nalopen, maar het blijkt een gezelligheidsmoment te worden, dan valt dat ook even tegen. Maar door de afwezigheid van zoveel andere prikkels nemen we deze hobbel gewoon.

Structuur

Kinderen moeten wel in de structuur blijven, dat is het eerste wat we hoorden toen de scholen dichtgingen. De gezinnen met autisme zijn meestal al aardig gestructureerd. Vaste bedtijden en eettijden zijn al lang ingeburgerd. Net als een overzicht van wat we gaan eten op een klein planbord.

Juist doordat ze zich overdag op school niet staande hoeven te houden kunnen ze nu heel veel flexibiliteit aan. Dit laat zien dat de structuur er inderdaad voor de veiligheid is, zoals ik ook in dit blogje schreef. Hoe langer de kinderen thuis zijn, hoe soepeler ze worden in hun geest merken we.
De structuur is in de gezinnen met autisme, hoogbegaafdheid of ADHD niet zo’n probleem waarschijnlijk. Wel komt nu meer de behoefte aan eigen tijd voor de ouders naar voren. Je bent constant bezig met vooruitdenken en mogelijke problemen uit de weg te ruimen. Maar wanneer krijg je dan tijd om zelf weer op te laden. Of wanneer heb jij tijd om rustig even te werken en je hersens op je eigen manier te laten werken.

Handigheidjes

  1. Laat je kind lekker spelen tijdens de momenten dat leerlingen online moeten zijn. Zet de camera gewoon uit en eventueel ook het geluid. Aan het gezicht van de juf kan je wel zien wanneer het interessant wordt. Op dat moment haal je je kind erbij.
  2. Als de juf of meester aangeeft dat jullie drie kwartier beschikbaar moeten zijn omdat ze je dan kan bellen, vraag je om een concrete afspraak. Andersom zou de juf dit ook niet prettig vinden toch? Ook zij weet graag waar ze aan toe is.
  3. Chatten met de juf is heel gezellig. Als je kind er geen zin in heeft doe je het lekker zelf. Niemand die het doorheeft.
  4. Huiswerk maken doe je met de flow van je kind mee. Niet op de momenten dat school dit aanraadt.
  5. Af en toe meld je ze af voor de online momenten. Want, normaal zou je kind misschien ook al zijn thuisgebleven. Jullie hoeven dan allemaal even helemaal niets.
  6. Vertel je werkgever wanneer je beschikbaar bent en wanneer je liever niet gestoord wordt omdat je met de kinderen bezig bent. Misschien betekent het dat je juist op school moet gaan vertellen wanneer de kinderen kunnen werken omdat je op andere momenten met je eigen werk bezig bent. Samenwerken komt nog steeds van twee kanten en sommige dingen kunnen gewoon niet.

Wereld autismedag

Hoe gaat het met je deze wereld autismedag? Heb jij nog een dikke tip voor ouders met kinderen met autisme? Of misschien juist een voor de juffen en de meesters? Ik lees ze graag hieronder!

Dit wil je gelezen hebben:

Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen
Internationale dag van het kind
Intelligente ouderen hebben ook uitdaging nodig
Serieus genomen worden
Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl
Vertel het verder!

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kies waar je over wilt lezen

  • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding (32)
  • Allerlei gedachten (29)
  • Boeken (6)
  • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid (25)
  • Nieuws (4)
  • sociale media (7)

Nieuwste blogs

  • geef jongeren hoop, hoe gaat het met je? jongeren in coronatijdHoe gaat het met je?
    In (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    “Ze hebben […]
  • Meneer, wat is er met mij?
    In (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    Een leerling met van die […]
  • te laat komen, op tijd komenIk ben op tijd, meneer!
    In (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    In de eerste schoolweek […]

Nieuwsbrief

Trefwoorden

Autisme begeleiding bloggen boek burn-out coach Docent eenzaamheid executieve functies Facebook hoogbegaafd hoogbegaafdheid instagram jongeren jongerencoach kinderen kwetsbaar leerlingbegeleiding leven liefde marketing motivatie onderwijs opvoeden ouderen ouders pabo pabomannen passend onderwijs prikkelgevoeligheid school Sinterklaas sociale media Spijbelen studenten verantwoordelijkheid verbinding Verzuim wmo zelfredzaamheid

Meest gelezen

  • het tegenovergestelde van kwetsbaar
    Allerlei gedachten Wat is het tegenovergestelde van kwetsbaar?
  • vader leven met adhd
    Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid Hoe moet ik als vader leven met ADHD?
  • compassie of empathie
    Allerlei gedachten Compassie of Empathie

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
Doe alleen boodschappen! Dus niets anders. Doe alleen boodschappen! Dus niets anders.
Een van de voordelen van de thuisschool. Lekker de Een van de voordelen van de thuisschool. Lekker de zon in.
Soms maak je een foto omdat het beeld je raakt. De Soms maak je een foto omdat het beeld je raakt. De metafoor komt nog niet. Weet jij hem?
Herken je dat #leerlingen verlegen zitten om een p Herken je dat #leerlingen verlegen zitten om een praatje? Vooral de jongens lijkt het. Ik sla geen kans over om te vragen: hoe gaat het met je? #linkinbio https://www.chielvoerman.nl/hoe-gaat-het-met-je/ #onderwijs #school #leerlingbegeleiding #leerlingbegeleider #voortgezetonderwijs. #docent #student #coach '#jongens #meisjes #pabo  #kwetsbaar  #lockdown #leren, #huuswerk #jeugdtrends2021
Ik hou van mijn werk op #school. Al voel ik mij me Ik hou van mijn werk op #school. Al voel ik mij meer het webcareteam momenteel.
Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is de beloning. Niet alle vicieuze cirkels zijn verkeerd. #voortgezetonderwijs #motivatie
Meer laden… Volgen op Instagram

Over mij

Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl
Civas

Menu

  • Gastbloggers
  • Contact
  • Wie ben ik
  • Samenwerken met een christelijk blog

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
Doe alleen boodschappen! Dus niets anders. Doe alleen boodschappen! Dus niets anders.
Een van de voordelen van de thuisschool. Lekker de Een van de voordelen van de thuisschool. Lekker de zon in.
Soms maak je een foto omdat het beeld je raakt. De Soms maak je een foto omdat het beeld je raakt. De metafoor komt nog niet. Weet jij hem?
Herken je dat #leerlingen verlegen zitten om een p Herken je dat #leerlingen verlegen zitten om een praatje? Vooral de jongens lijkt het. Ik sla geen kans over om te vragen: hoe gaat het met je? #linkinbio https://www.chielvoerman.nl/hoe-gaat-het-met-je/ #onderwijs #school #leerlingbegeleiding #leerlingbegeleider #voortgezetonderwijs. #docent #student #coach '#jongens #meisjes #pabo  #kwetsbaar  #lockdown #leren, #huuswerk #jeugdtrends2021
Ik hou van mijn werk op #school. Al voel ik mij me Ik hou van mijn werk op #school. Al voel ik mij meer het webcareteam momenteel.
Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is de beloning. Niet alle vicieuze cirkels zijn verkeerd. #voortgezetonderwijs #motivatie
Meer laden… Volgen op Instagram

Volg via Facebook

Chiel Voerman - leerlingbegeleider
©2021 Chiel Voerman | Built using WordPress and Responsive Blogily theme by Superb
Deze website gebruikt analytische cookies om te analyseren wat bezoekers op de website doen en om de site te vrijwaren van hackers. De IP-adressen zijn onherkenbaar gemaakt en herleiden niet naar uw persoon. Zodra u op een advertentie of een duidelijke link naar een webshop klikt wordt er een trackcookie op uw computer geplaatst. Als u niet op een advertentie klikt, gebeurt er niets. Wordfence vergelijkt uw ip adres met die van bekende hackers, zo houden we de site vrij van foute inlogpogingen.OkNee ik wil geen niet-functionele cookiesMeer lezen