Home » Blog » Schrijf je wel of niet welkom op je website?

Schrijf je wel of niet welkom op je website?

welkom op je website schrijven

In het kader van SEO is het niet slim om een uitgebreid welkom op je website te schrijven. Toch doe ik het af en toe wel. In dit blog lees je waarom.

Welkom jammer van het werkgeheugen van de lezer

In de welkomstekst op je website staat meestal niet de informatie die een bezoeker echt lezen moet. Omdat mensen snel lezen en op zoek zijn naar knoppen om op te klikken is zo’n welkom op je website zonde van de ruimte. En zonde van de eerse indruk die mensen kunnen krijgen van je website. Karel Geenen is één van de mensen die hier een blog over schreef. Je kunt die eerste indruk beter inzetten om je lezer inhoudelijke informatie te geven.
Een welkomsttekst lijkt vaak een soort aanloopje naar de rest van de website. Voor de lezer is het een springplank naar de volgende website.

SEO is niet alles! Toch een welkom op je website

Vorige week was ik in gesprek met iemand die de welkomsttekst wel graag terug wilde op de homepage van haar organisatie. En ik ben daarmee akkoord gegaan omdat het welkom een duidelijk onderdeel is van de bedrijfsstrategie. Het staat zelfs in de kernwaarden. Bij ons bent u van harte welkom als het ergens anders niet meer gaat. Je begrijpt, dit gaat over een zorginstelling waar mensen in de laatste fase van hun leven verblijven.

Uiteraard komt de tekst niet in een kop of in een URL. Want het moet de zoekresultaten niet teveel beïnvloeden.  Maar wel in de eerste tekst omdat het belangrijk is voor de organisatie. Hun potentiële ‘klanten’ zoeken een plek waar ze veilig en welkom zijn. Vriendelijkheid en toegankelijkheid zijn dan belangrijk in de tekst. Het zou raar zijn als we de lezer dan niet welkom zouden heten op de homepage.

SEO is niet alles. Dat is mijn uitgangspunt. Je schrijft je content voor de lezers en niet voor de zoekmachines. In het geval van deze zorginstelling is de vindbaarheid eigenlijk ook niet zo belangrijk. De organisatie wordt wel gevonden door de lokale bevolking. En ook de huisartsen en transferverpleegkundigen in het ziekenhuis weten het juiste telefoonnummer te draaien. De patiënten en naasten zelf bezoeken de site rechtstreeks door het intikken van het webadres. En anders zoeken ze op soortnaam en plaatsnaam. Altijd raak als je uniek bent in je soort. Dat is dan weer het voordeel van deze kleine zorginstelling.

Plaatjes spreken ook!

Denk er eens over om het welkom op je website niet te schrijven maar te visualiseren. Plaatjes zeggen méér voor heel veel mensen. Heel veel mensen, de verbaal ingestelde mensen geven weinig om plaatjes.

Het is een mooie manier om de welkomsttekst te omzeilen. En je kan hier helemaal creatief mee uit je dak gaan en er een echte illustratie van te maken die bij jouw bedrijf past.  Als je binnenkort een heidag hebt of een fotosessie op locatie probeer dan ook een paar geschikte ‘welkomstuitingen’ te maken! Voor op je website natuurlijk.
Lees hier verder over schrijven voor zoekmachines.

Vertel het verder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *