Vrucht van de Geest

Voor mijn gevoel heb ik heel vaak geblogd over de vrucht van de Geest. Maar ik heb nooit een tag vrucht van de Geest aangemaakt. Dus ik kan ze lastig terugvinden. Al vond ik er wel één van mei 2017. Ondertussen de tag aangemaakt dus ik zal hem gaan gebruiken als hij van toepassing is.

Hoe help jij jezelf zoeken/streven naar de vrucht van de Geest?

Ik blijf toch haken bij dat vorige blog. Misschien moet je het nog even lezen, het is geschreven naar aanleiding van 5 mei en de nadruk op de eenheid die er toen lag. En ik maak de link ook naar de eenheid tussen kerken.

Aan het einde van dat blog stel ik de vraag: hoe help jij jezelf zoeken/streven naar de vrucht van de Geest? Mensen geven helaas weinig reacties op blogs dus ik kan je niet aan een hele lijst tips van anderen helpen. Maar omdat dit thema ook net weer actueel is binnen onze eigen kerk ga ik de uitdaging aan om zelf zo’n lijst te maken.

Tips om de vrucht van de Geest te laten groeien

Beetje raar ergens om tips te geven om de vrucht van de Geest te zoeken. Want die vruchten komen er als de Heilige Geest in je is. En omdat ik geloof dat die Geest in ieder is die zegt ‘Abba Vader’ geloof ik dat het dus het belangrijkste is om dicht bij God te blijven leven. En daar heb ik toevallig best veel over geblogd. Dus mijn tips geef ik vanuit mijn eigen blog. Eigenwijs? Ik sta achter mijn blogs en ik schrijf ze ook steeds voor mijzelf. Ik heb deze tips net zo goed zelf nodig.

  • Dus tip 1 is: lees mijn blog ‘Dichter bij God leven, hoe kom je daar’?
  • Dus tip 2 is: lees mijn blog ‘Verlangt mijn ziel naar, …
  • Tip 3: wees je bewust van het feit dat je nu al leeft in Gods koninkrijk. Daar schreef ik ook een blog over. Als je weet dat je het koninkrijk van God nu al zichtbaar kan maken in de wereld om je heen, dan heeft het ook een soort van nut om te leven als een kind van God. Het doet ertoe. God heeft ons bedoeld om op aarde te leven, niet om in de hemel te leven. Dat wat we hier doen is van waarde. John Ortberg legde in Hour of Power van 11 november 2018 heel mooi uit hoe dit koninkrijk van God ‘werkt’.
  • Tip 4: bid om de Heilige Geest en dat er stromen van levend water uit je binnenste zullen komen. En neem de verantwoordelijkheid voor je eigen stroompje, schreef ik in dit blog over levend water.
  • Tip 5: misschien de belangrijkste: geloof dat God van jou houdt en dat Hij iets met jou kan! Dik vetgedrukt. Want als je niet gelooft dat God iets met jou kan, dat jij waardevol bent, dat Hij een plan met jou heeft dan geloof je ook niet dat de vrucht van de Geest jou iets te brengen heeft. Waarom zou jij vruchten voortbrengen als je een nietsnut bent?
  • Tip 6: verwacht en kijk terug! Als jij aan het begin van de dag jouw leven in Gods hand legt en bidt: Uw wil geschiede kijk dan aan het eind van de dag ook eens terug op de dag. Wat is er gebeurd? Wat voor ontmoetingen heb je gehad? Heb je de juiste woorden kunnen vinden? Ben je rustig gebleven in situaties waarin je normaal flink gestrest of boos zou worden? Heb je iets van de vrucht van de Geest kunnen laten zien: liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof (vertrouwen), zachtmoedigheid.

Praktische tips om de vrucht van de Geest te zoeken

Ben je niet zo’n lezer en heb je liever wat praktische tips om dicht bij God te blijven en dus ook de vrucht van de Geest te zoeken?

  • Installeer de bijbelapp op je telefoon en krijg iedere dag een Bijbeltekst om te overdenken
  • Neen abonnement op Dagelijkse Broodkruimels en krijg iedere dag een tekst om over na te denken
  • Leg een Bijbel naast je bed en lees iedere avond een klein stukje en bid erover
  • Luister in de auto naar aanbiddingsmuziek en bid mee met je hart
  • Plak een briefje op de spiegel en zeg iedere morgen tijdens het tutten: Dit is de dag die de Heer ons geeft!

En pas las ik in het boek Jezus, Onze niet zo lieve Heer de tip om regelmatig te zeggen: Jezus, ik houd van u! En ik weet niet hoe het met jou gaat, maar als ik dat zeg dan krijg ik steeds het beeld van Jezus aan het kruis voor ogen en daarna een dia met het geopende graf. Ik hou van Jezus maar Hij houdt veel meer van mij. En dus… wil ik leven zoals Hij fijn vindt.

Wat zijn jouw ervaringen met de vrucht van de Geest?

Chiel Voerman
volg mij!

Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Blogger | Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken.
Chiel Voerman
volg mij!

Latest posts by Chiel Voerman (see all)

Related Posts

Vertel het verder!
  • 2
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Blogger | Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *