Home » Blog » Voor wie is voortijdig schoolverlaten leerzaam?

Voor wie is voortijdig schoolverlaten leerzaam?

voortijdig schoolverlaten leerzaam, vsv, schooluitval

De jongeren die op school zijn uitgevallen ervaren de periode die op het schoolverlaten volgt als eenzaam. Dat staat vandaag in een krant te lezen. En ik kan mij dat vreselijk goed voorstellen. Maar volgens mij waren ze al jaren eenzaam.

De jongens en meiden die ik ken en die te boek staan als Voortijdig schoolverlater hebben een lastige tijd achter de rug. Ze waren eenzaam in hun omgang met de school. Sommigen hadden hele goede redenen om te spijbelen en slechte cijfers te halen. Bij sommigen was hun hoofd al te vol als ze op school aankwamen. Het schoolwerk kan er dan echt niet meer bij, laat staan dat het lukt om stil op een stoel te zitten. Deze leerlingen waren al eenzaam omdat ze er al niet meer helemaal bij hoorden. Gedrag levert een stigma op, zeker als docenten en medeleerlingen het gedrag als negatief bestempelen.
Voor sommigen was het schoolverlaten niet voortijdig. Het was al te laat. De manier van leren sloot niet aan bij de leerling of het schoolsysteem botste met hun manier van zijn.

Voortijdig schoolverlaten gebeurt door zelfstandige denkers.

Als je het mij vraagt zijn het de zelfstandige denkers die voortijdig de school verlaten. Heel veel van deze jongeren pakken min of meer zelf de biezen. Omdat ze door hebben dat de school niets voor hen kan betekenen. Soms lijkt het alsof het ze overkomt, maar als je in gesprek gaat dan merk je dat ze al snel doorhadden dat school niet voor hen zou werken.
Sommige leerlingen denken zo zelfstandig dat ‘school’ dit uitlegt als ‘ongemotiveerd’ zijn of ‘onbereikbaar’ of zelfs ‘gevaarlijk voor de groep”. Zelfstandige denkers die niet gehoord worden worden gezien als brutaal en ongezeggelijk. Terwijl hun ideeën vaak helemaal niet zo verkeerd zijn, maar vooral heel anders en net wat te verfrissend voor de docenten. Voortijdig schoolverlaten is voor deze leerlingen de stap uit een vicieuze cirkel.

Buiten school komt autonomie terug

De zelfstandige denkers hebben jarenlang gehoord dat ze het niet goed doen. Daar komt het uiteindelijk op neer. De verhouding in de trits ‘autonomie-competentie-relatie’ is helemaal verdwenen. Relaties met docenten zijn kapot, soms ook met medeleerlingen, de autonomie is ver te zoeken want zelfstandig denken werd niet gewaardeerd. En competentie is niet een gevoel dat de boventoon voert.
Nadat deze vsv’ers van school zijn gegaan komt al hun energie weer terug en staan ze weer open om te leren. Op hun eigen manier. En dan leer je het snelst. En in deze periode na de schooluitval leren ze veel over zichzelf. Dat merkte ik bij de jongens die ik als freelancer mocht begeleiden.

Voortijdige schoolverlaters leren ons veel over onszelf. Zo heb ik zelf bijvoorbeeld geleerd dat de school waar ik werkte te wit was. We waren te braaf en te wit om les te geven aan leerlingen uit andere culturen. Hun manier van zijn pastte gewoon niet bij de onze.

Aandacht voor autonomie en relatie

Als zorgcoördinator en leerlingbegeleider heb ik veel spijbelaars gesproken en ook de leerlingen die schoolverlater aan het worden waren. En soms was er niets meer aan te doen. Helaas. En vaak konden we het tij nog keren met de juiste aandacht, ruimte en erkenning. Lees ook mijn blog ‘Soms is de oorzaak van schoolverlating een gedachte‘. Sommige leerlingen passen niet bij het normaal. Net als veel docenten niet bij het normaal passen. Als die twee elkaar nu eens zouden tegenkomen, zou het schoolleven er voor beide veel beter op worden.

Wat heb jij geleerd van het voortijdig schoolverlaten van je leerlingen?

Vertel het verder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *