Skip to content

Chiel Voerman

Blogs over leerlingbegeleiding

Menu
  • Home
  • Wie ben ik
    • Losmaken is mijn doel
  • Onderwerpen
    • Allerlei gedachten
    • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid
    • sociale media
    • Boeken
    • Nieuws
  • Contact
    • Privacyverklaring en cookiebeleid
    • Er staan affiliate links op deze website
    • Samenwerken
    • Instagram – #linkinbio
    • Gastbloggers
      • Alex
Menu
studenten met een vol hoofd, chaos in mijn hoofd

Studenten met een vol hoofd

Posted on december 9, 2015oktober 7, 2020 by Chiel Voerman

Er zijn veel jongeren en studenten met en vol hoofd. Het is geen moment stil in het hoofd. Zoveel gedachten, zoveel vragen, zoveel twijfels. En veel angst voor de toekomst.

Angst

Hoe moet het als ik toch de verkeerde keuze heb gemaakt? Als ik toch een studie ga starten die niet interessant is als ik eenmaal begonnen ben. Ik weet helemaal niet waar ik goed in ben. Waarom moet ik dan nu allemaal keuzes maken waar ik nog niet aan toe ben.

Gedachten in de file

Ooit gaf ik een college over chaos en studeren. Ik vertelde de studenten dat chaos vaak komt doordat je informatie die binnenkomt niet goed of helemaal niet verwerkt. Prikkels die binnenkomen via je zintuigen en die blijven hangen in je hoofd. Gedachten die in de file staan omdat je er te weinig aandacht aan besteed.

Chaos is voor sommige van de studenten een gevoel, voor sommigen een situatie en voor weer anderen een gedachte. De gemene deler is de kreet “ik heb zo’n vol hoofd’.

Studenten met een vol hoofd: eigen schuld

Herkenning en opluchting. Opluchting bij studenten die ook hoorden ‘veel chaos is je eigen domme schuld’. Dat geeft opluchting, want als de chaos ‘alleen maar’ ontstaat doordat je niet zelf in actie komt als er een ‘prikkel’ binnenkomt, dan kan je er dus nu wat aan gaan doen. Je gedrag is de zwakste schakel tussen plannen en resultaten immers.
Een geruststelling voor sommige studenten. Bijzonder hoe dat gaat.

Sommige studenten hebben echt last van prikkels. Zij vinden het lastig om dit te verwerken. Soms heet het ADHD of juist autisme of hoogbegaafdheid. Prikkels die teveel binnenkomen. Of prikkels die op de verkeerde momenten gezocht worden.

Eigen schuld is dan wel een beetje hard. En toch kunnen ook deze studenten leren om handig met de hoeveelheid prikkels om te gaan. Reguleren, interpreteren en parkeren.

Heb jij ook een vol hoofd en lukt het allemaal eigenlijk niet meer? Zoek op een school een leerlingbegeleider of studentencoach zodat je weer vlot getrokken kunt worden. Lees ook het blog ‘tips voor studeren zonder chaos in je hoofd’.

Dit wil je gelezen hebben:

Intelligente ouderen hebben ook uitdaging nodig
Wereld autismedag
Gevoelige kinderen en Sinterklaas
Jong en burn-out
Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl
Vertel het verder!

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over mij

Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl

Kies waar je over wilt lezen

  • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding (31)
  • Allerlei gedachten (30)
  • Boeken (6)
  • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid (25)
  • Nieuws (4)
  • sociale media (7)

Nieuwste blogs

  • Meneer, wat is er met mij?
    In (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    Een leerling met van die […]
  • te laat komen, op tijd komenIk ben op tijd, meneer!
    In (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    In de eerste schoolweek […]
  • straffen op schoolStraffen op school
    In (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    Het doel van mijn rol op […]

Nieuwsbrief

Trefwoorden

Autisme begeleiding bloggen boek burn-out coach Docent eenzaamheid executieve functies Facebook hoogbegaafd hoogbegaafdheid instagram jongeren jongerencoach kinderen kwetsbaar leerlingbegeleiding leven liefde marketing motivatie onderwijs opvoeden ouderen ouders pabo pabomannen passend onderwijs prikkelgevoeligheid school Sinterklaas sociale media Spijbelen studenten verantwoordelijkheid Verzuim wmo zelfredzaamheid

Meest gelezen

  • het tegenovergestelde van kwetsbaar
    Allerlei gedachten Wat is het tegenovergestelde van kwetsbaar?
  • vader leven met adhd
    Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid Hoe moet ik als vader leven met ADHD?
  • compassie of empathie
    Allerlei gedachten Compassie of Empathie

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
Ik hou van mijn werk op #school. Al voel ik mij me Ik hou van mijn werk op #school. Al voel ik mij meer het webcareteam momenteel.
Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is de beloning. Niet alle vicieuze cirkels zijn verkeerd. #voortgezetonderwijs #motivatie
Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op school. De cateraar houdt broodjes over.
De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lij De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lijn van links naar rechts. Dan ben je snel klaar. Waarom zou het moeten? #autisme #hoogbegaafd #schoolboeken
Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook we Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook weer leuk
 Voor mij breekt er een hybride tijd aan. Deels thuis en deels op #school werken.
Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt het sowieso zonder bezoek en kerkdiensten. Lekker in alle rust snoepen van het online aanbod.
Meer laden… Volgen op Instagram

Menu

  • Gastbloggers
  • Contact
  • Wie ben ik
  • Samenwerken met een christelijk blog

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
Ik hou van mijn werk op #school. Al voel ik mij me Ik hou van mijn werk op #school. Al voel ik mij meer het webcareteam momenteel.
Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is de beloning. Niet alle vicieuze cirkels zijn verkeerd. #voortgezetonderwijs #motivatie
Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op school. De cateraar houdt broodjes over.
De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lij De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lijn van links naar rechts. Dan ben je snel klaar. Waarom zou het moeten? #autisme #hoogbegaafd #schoolboeken
Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook we Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook weer leuk
 Voor mij breekt er een hybride tijd aan. Deels thuis en deels op #school werken.
Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt het sowieso zonder bezoek en kerkdiensten. Lekker in alle rust snoepen van het online aanbod.
Meer laden… Volgen op Instagram

Volg via Facebook

Chiel Voerman - leerlingbegeleider
©2021 Chiel Voerman | Built using WordPress and Responsive Blogily theme by Superb
Deze website gebruikt analytische cookies om te analyseren wat bezoekers op de website doen en om de site te vrijwaren van hackers. De IP-adressen zijn onherkenbaar gemaakt en herleiden niet naar uw persoon. Zodra u op een advertentie of een duidelijke link naar een webshop klikt wordt er een trackcookie op uw computer geplaatst. Als u niet op een advertentie klikt, gebeurt er niets. Wordfence vergelijkt uw ip adres met die van bekende hackers, zo houden we de site vrij van foute inlogpogingen.OkNee ik wil geen niet-functionele cookiesMeer lezen