Skip to content

Chiel Voerman

Blogs over leerlingbegeleiding

Menu
  • Home
  • Wie ben ik
    • Losmaken is mijn doel
  • Onderwerpen
    • Allerlei gedachten
    • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid
    • sociale media
    • Boeken
    • Nieuws
    • Gastblogger Alex Rebergen over studievaardigheden en studiekeuze
  • Contact
    • nieuwsbrief
    • Privacyverklaring en cookiebeleid
    • Er staan affiliate links op deze website
    • Samenwerken
    • Instagram – #linkinbio
    • Gastbloggers
      • Alex
Menu
verwende jongeren bij het zwembad

Verwende jongeren confrontatie in het zwembad

Posted on augustus 16, 2017augustus 23, 2020 by Chiel Voerman

Over verwende jongeren, pragmatische keuzes en schreeuwende babyboomers.

Vakantie in Frankrijk. Omdat het kan! Omdat het vanwege het weer wel moest. Tenminste, dat vonden wij. Twee jonge ouders uit de pragmatische patatgeneratie. Al heb je een camping gereserveerd in de Achterhoek, als Weeronline het signaal geeft beslissen we de avond ervoor dat we naar Frankrijk gaan. Oplossingsgericht omdat de kansen open liggen. Zo doen wij dat.

Camping met een klein zwembadje omdat bijna iedere camping een zwembad heeft. Nou vooruit, we hadden er speciaal naar gezocht: klein, rustig, zwembadje een geen stacaravans. Want daar houden we niet van. Zo vastgeroest, zo onbeweeglijk, zo kansloos. Dan liever de overnachters die hun kansen zien om nog verder te reizen, nog verder van huis, nog mooier weer. Omdat het kan. Niet omdat het moet want het weer was bij ons ook prima.

Verwende jongeren

Het is vet hip om te zeggen (klagen) dat millennials zo lui zijn. Omdat ze door de technologische voorsprong gewend zijn om op hun wenken bediend te worden door hun ouders. Behalve hip is het ook vet irritant dit geklaag. Journalist Hogeling is het geklaag zelfs gaan bijhouden. Ook VICE pleit vóór de millennials. Alle eer verdienen ze juist!

Generatie X te water

Veel mensen in een klein zwembad is natuurlijk traumatisch voor Generatie X. Dat zijn namelijk de Babyboomers die sowieso dus al met heel veel zijn. Buiten hun schuld om overigens. En deze dames kwamen nog achteraan ook als ik zo hun leeftijd inschat. Protest!

Hier kan je lezen dat een deel van de senioren hun generatie-aard heeft losgelaten. Ze zijn bereid langer te werken e ze zien de grap in van Generatie Y. Ze willen met hen samenwerken. Deze mensen willen niet meer polderen maar samenwerken op basis van Passie.

Maar een ander deel zat in ons zwembadje. En ik zie ze wel vaker. Zij lijken ook het polderen te hebben ingeruild. Ingeruild voor ploeteren en klagen. Generatie X te water.

  • Ze springen zomaar in het zwembad!
  • Ze trekken zich niets van anderen aan.
  • Door het geschreeuw is praten echt onmogelijk.
  • Het zijn er zoveel.

Want wat gebeurde er?

Niets!! Nou ja, niets wat je niet in een zwembad zou verwachten. Een aantal neven en nichten was lekker aan het spelen terwijl deze dames lekker aan het chillen waren aan de rand van het zwembad. Op tijd draaien om het aanbakken te voorkomen.

Maar o nee! Een bal!

En ze gooien er ook nog mee. En dat kan spetteren zeg.

“Moet dat nu echt zo”?

“sorry?”

“snap je nou je nou niet dat je heel vervelend bent zo”

“wat bedoelt u”

“o wat ben jij al groot zeg en nu begrijp je helemaal niet waar het over gaat? Jullie doen veel te wild en niet normaal”.

“dat kunt u toch gewoon vragen?”

“denk je dat je daar nou naar zou luisteren dan (met bijbehorend uitdagend truttegezicht). Verwend joch dat je dr bent”.

“Moet u eens even horen mevrouw. Wij hebben gewoon vakantie, hebben ook het hele jaar gewerkt en nu mogen we niet ballen in het zwembad? Als u er last van hebt kunt u toch ergens anders gaan zitten? Eigenlijk zat u ons net zo goed in de weg”.

“ik vind jou vreselijk brutaal”

“nou mevrouw ik vind u eigenlijk gewoon gemeen. U bent toch de volwassene hier? U zou een goed voorbeeld moeten geven”.

En toen werd het even ijzig stil in het zwembad. Stiekem genoot ik en ik stond klaar om in te grijpen. De jongen zou ik pakken. Want hij leek mij op het moment het redelijkst. Maar de mevrouw negeerde de jongen en liep daarna het zwembad uit. De jongen stond nog lang op één plek in het zwembad. Hij leunde tegen de rand en was duidelijk aangeslagen. Hij straalde van alles uit maar zei niets lelijks over de mevrouw of andere mensen. Mooi gezicht. Hij was de oudste van het stel, bijna 17 jaar.

‘Laat me maar even’, zei hij toen de jongere neven weer wilden ballen.

Mijn jongerencoach hart dwingt me in gesprek te gaan

Ik had hem nooit gesproken, maar steeds werd ik door hem vriendelijk gegroet. En dit is zo’n moment dat ik van jongeren ga houden. En dan moet ik even met ze praten. Ik wil niet dat jongeren zulke nare negatieve onzin ervaringen meemaken. Dat blijft ze bij, das niet goed.

“En nu heb je er last van”.

“o u heeft het natuurlijk allemaal gehoord”

“ik vond dat je best wel gelijk had”

“o ja?”

“ja, maar ook een beetje brutaal”.

“ja dat weet ik. Maar ik wordt zo kwaad als zo’n vrouw ineens zo tegen ons begint. Ze kan toch gewoon praten, heb haar toch  niets gedaan? Waren we druk”?

“ja, als mijn kleintjes nu in het bad hadden gezeten had ik je denk ik ook gevraagd het even wat rustiger aan te doen. Maar nu waren er geen kleintjes en die ouderen kunnen wel een stapje opzij doen als ze zijn afgekoeld. Die zitten nooit lang in het bad en ze weten ook dat jullie nooit heel druk doen verder”.

“dank u wel meneer, dan hadden we ook gewoon rustig aan gedaan”

“Sterker nog, dan had ik het niet hoeven vragen denk ik”

“dank u wel meneer, dat denk ik ook niet”.

En we kletsen nog even: bijna 17, mbo, ict, groot gezin, lekker bezig, hard gewerkt etc. Ach en weet je, als je straks die mevrouw tegenkomt dan zeg je gewoon even dat het je spijt dat je zo reageerde.

Dat zou hij doen.

Je kan praten met jongeren

Ik ben zo hoopvol op deze Google generatie. Behalve dat ze altijd alles kunnen vinden en altijd bereikbaar zijn denk ik dat ook dit weer fijne volwassenen worden. Als wij hen tenminste laten zien hoe je nu handig volwassen kan worden. En ik hou van die generatietheorieën. Omdat ze kloppen en tegelijk zo vreselijk generaliseren. Al eerder schreef ik over de generatie die het stressen moe is. En ik schreef al eerder heel verbaasd een blog over ‘praten we nog met spijbelaars?“. Of vullen we alles in omdat we het zo goed weten na al het gepolder? De jongeren van nu daar kan je mee praten. Ze zijn het niet automatisch oneens maar ook niet automatisch eens. Maar als ze eenmaal ‘kiezen’ dan heb je ze. Voor heel lang.

Dit wil je gelezen hebben:

Een negatief bindend studieadvies gekregen?
Zet je gaven intelligent en positief in, deel 2
Hou 't even simpel - Wijkteam
Jongeren bereiken via sociale media
Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl
Vertel het verder!

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kies waar je over wilt lezen

  • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding (32)
  • Allerlei gedachten (29)
  • Boeken (6)
  • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid (25)
  • Nieuws (5)
  • sociale media (7)

Over mij

Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl

Nieuwste blogs

  • gastblogger leerlingbegeleiding websiteIk zoek jou?
    In Nieuws
    Ik ben op zoek jongeren of […]
  • zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelenZelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen
    In Allerlei gedachten
    Het is de tijd van de […]
  • ook dat is autismeOok dat is autisme
    In Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid
    Leerlingen met autisme hebben […]

Nieuwsbrief

Trefwoorden

Autisme begeleiding bloggen boek burn-out coach Docent eenzaamheid executieve functies Facebook hoogbegaafd hoogbegaafdheid instagram jongeren jongerencoach kinderen kwetsbaar leerlingbegeleiding leven liefde marketing motivatie onderwijs opvoeden ouderen ouders pabo pabomannen passend onderwijs prikkelgevoeligheid school Sinterklaas sociale media Spijbelen studenten verantwoordelijkheid verbinding Verzuim wmo zelfredzaamheid

Meest gelezen

  • het tegenovergestelde van kwetsbaar
    Allerlei gedachten Wat is het tegenovergestelde van kwetsbaar?
  • compassie of empathie
    Allerlei gedachten Compassie of Empathie
  • hitte is vervelend voor gevoelige kinderen, hittegolf
    Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid Hitte is vervelend voor gevoelige leerlingen; school doe niet te leuk!

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo gemakkelijk gaat op school? Ik wil de inhoud van mijn blog wat breder maken en mij ook meer richten op #jongeren zelf. In plaats van vooral #docenten en #hulpverleners te bereiken. Ik zoek ervaringsverhalen en misschien zelfs gastbloggers. Lees https://www.chielvoerman.nl/gastblogger/ 
 #linkinbio dan weet je waar het over gaat. Wie weet had je ADHD op het vwo of was je een #onderpresteerder op de havo. Of is dit jou kans om eens iets te vertellen over hoe spijbelen in zijn werk ging, waarom jij dat deed en hoe school erop reageerde. Tag vooral iemand die zo'n verhaal kan vertellen!

#onderwijs #leerlingbegeleiding #passendonderwijs #studenten #havo #vwo #mavo #vmbo #universiteit #hbo #mbo #roc #leren #adhd #autisme #hoogbegaafd #onderpresteren #spijbelen #schoolverlaten
#Repost @talenthouse.harderwijk
• • • • • •
Deze quote komt van een zogenaamde Stoïcijn. Epictetus heette hij, hij kwam uit de 1e eeuw na Chr. Heel misschien ken je de uitspraak dat iemand zich heel Stoïcijns gedraagt. Vaak bedoelen we dan dat iemand onverschillig is. Maar de Stoïcijnen waren helemaal niet zo onverschillig, ze oefenden zich vooral in het omgaan met hun emotie’s ook in heel moeilijke tijden. 

Ze trainden zichzelf vooral te focussen op de dingen waar ze wel invloed op hadden, en 1 van de dingen waar je invloed op hebt ook als de situatie heel vervelend is, zijn je gedachten! 

Zo kun je naar de regen kijken als iets wat je auto heel erg vies maakt, maar een ander denkt juist, ah dat is lekker, nu wordt mijn auto lekker schoongespoeld door de regen. Het is maar net hoe je er over denkt! 

“Het stoïcisme is een levenswijze die de wijsheid en kracht biedt te kunnen omgaan met de uitdagingen die het leven met zich meebrengt”

Een kleine oefening om dit eens te proberen.

1. Pak een pen/papier. En beschrijf kort een gebeurtenis/ervaring van afgelopen week. 
2. Beschrijf beknopt, feitelijk en objectief  over deze gebeurtenis. 
3. Hoeveel controle heb je over deze ervaring? Beoordeel je controle over de situatie , ook je reactie daarop. En geef een score van 0-100%
4. Waarschijnlijk scoor je meer dan 0%. Welke aspecten precies heb jij controle over? Maak daar een kort lijstje van.
5. Uitdaging: wat zou er gebeuren wanneer je wat meer stoïcijns zou nadenken over de dingen waar je geen invloed op hebt?

“Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien”

#nogffvolhouden #jongerenwerk #ffvolhouden  #stoic #stoïcijnen
Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schr Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schreef ik 21 februari 2013. Ik moest er afgelopen week aan denken toen we spraken over een aantal #leerlingen op #school. We verwachten nog steeds dat ouders en leerlingen iets voor elkaar krijgen wat ze niet kunnen. Ze hebben juist hulp nodig op het gebied waar ze gevraagd worden zelfredzaam te zijn. Net zo raar als dat we van een #leerling vragen om beter te plannen als we merken dat hij dat niet goed doet. Zelfredzaam zijn op het gebied waar je niet zelfstandig kunt zijn. Dat is machteloos he! #onderwijs #passendonderwijs #wmo #hulp #kracht #begeleiding #ouders #hulpverlenening #betuttelen
Mooi om dit zo op een rijtje te zien. Artikel in S Mooi om dit zo op een rijtje te zien. Artikel in Sozio over het boek Anderen stimuleren en je zelf motiveren. Draai gangbare regels als ' wie vragen worden overgeslagen' en 'bescheidenheid  siert de mens' eens om. #ta #transactioneleanalyse #leerlingbegeleiding #leerlingen #docent #onderwijs #school #motivatie
Vandaag wordt weer het bewijs geleverd dat te laat Vandaag wordt weer het bewijs geleverd dat te laat komen vooral focus en motivatie is. Op deze profielwerkstuk dag komt het erop aan. Ll worden volledig serieus genomen en ze nemen zichzelf serieus. En dus zijn ze op tijd. #spijbelen #voortijdigschoolverlaten #leerplicht #studenten #docenten #examen #havo #vwo #ccnv #harderwijk
Ja, dit wil ik toch even kwijt. Ik kreeg een bedan Ja, dit wil ik toch even kwijt. Ik kreeg een bedankje van een onbekend iemand voor mijn werk op school. Altijd leuk. Maar ik bedacht mij vandaag dat de leerlingen die normaal best veel moeite hebben met school en het 'opzitten' in de klas het nu gewoon vreselijk goed doen. Ze komen niet in het nieuws of in klagerige mails voor. Dikke dikke duim! Geeft ook veel stof tot nadenken overigens hoor. Want wat zou dit kunnen betekenen? Nou, eerst maar van het weekend genieten allemaal. Want de rek gaat er aardig uit volgens mij. En hopelijk kunnen we snel weer 'gezond jongensgedrag' zien op c. Ik mis het wel een beetje eigenlijk. #ccnv #school #harderwijk #onderwijs #jongeren #tochleuk #docent #blij #leerlingen #onderwijzers #pabo #thuisonderwijs #ccnv #harderwijk
Meer laden… Volgen op Instagram
Civas

Menu

  • Gastbloggers
  • Contact
  • Wie ben ik
  • Samenwerken met een christelijk blog

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo gemakkelijk gaat op school? Ik wil de inhoud van mijn blog wat breder maken en mij ook meer richten op #jongeren zelf. In plaats van vooral #docenten en #hulpverleners te bereiken. Ik zoek ervaringsverhalen en misschien zelfs gastbloggers. Lees https://www.chielvoerman.nl/gastblogger/ 
 #linkinbio dan weet je waar het over gaat. Wie weet had je ADHD op het vwo of was je een #onderpresteerder op de havo. Of is dit jou kans om eens iets te vertellen over hoe spijbelen in zijn werk ging, waarom jij dat deed en hoe school erop reageerde. Tag vooral iemand die zo'n verhaal kan vertellen!

#onderwijs #leerlingbegeleiding #passendonderwijs #studenten #havo #vwo #mavo #vmbo #universiteit #hbo #mbo #roc #leren #adhd #autisme #hoogbegaafd #onderpresteren #spijbelen #schoolverlaten
#Repost @talenthouse.harderwijk
• • • • • •
Deze quote komt van een zogenaamde Stoïcijn. Epictetus heette hij, hij kwam uit de 1e eeuw na Chr. Heel misschien ken je de uitspraak dat iemand zich heel Stoïcijns gedraagt. Vaak bedoelen we dan dat iemand onverschillig is. Maar de Stoïcijnen waren helemaal niet zo onverschillig, ze oefenden zich vooral in het omgaan met hun emotie’s ook in heel moeilijke tijden. 

Ze trainden zichzelf vooral te focussen op de dingen waar ze wel invloed op hadden, en 1 van de dingen waar je invloed op hebt ook als de situatie heel vervelend is, zijn je gedachten! 

Zo kun je naar de regen kijken als iets wat je auto heel erg vies maakt, maar een ander denkt juist, ah dat is lekker, nu wordt mijn auto lekker schoongespoeld door de regen. Het is maar net hoe je er over denkt! 

“Het stoïcisme is een levenswijze die de wijsheid en kracht biedt te kunnen omgaan met de uitdagingen die het leven met zich meebrengt”

Een kleine oefening om dit eens te proberen.

1. Pak een pen/papier. En beschrijf kort een gebeurtenis/ervaring van afgelopen week. 
2. Beschrijf beknopt, feitelijk en objectief  over deze gebeurtenis. 
3. Hoeveel controle heb je over deze ervaring? Beoordeel je controle over de situatie , ook je reactie daarop. En geef een score van 0-100%
4. Waarschijnlijk scoor je meer dan 0%. Welke aspecten precies heb jij controle over? Maak daar een kort lijstje van.
5. Uitdaging: wat zou er gebeuren wanneer je wat meer stoïcijns zou nadenken over de dingen waar je geen invloed op hebt?

“Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien”

#nogffvolhouden #jongerenwerk #ffvolhouden  #stoic #stoïcijnen
Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schr Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schreef ik 21 februari 2013. Ik moest er afgelopen week aan denken toen we spraken over een aantal #leerlingen op #school. We verwachten nog steeds dat ouders en leerlingen iets voor elkaar krijgen wat ze niet kunnen. Ze hebben juist hulp nodig op het gebied waar ze gevraagd worden zelfredzaam te zijn. Net zo raar als dat we van een #leerling vragen om beter te plannen als we merken dat hij dat niet goed doet. Zelfredzaam zijn op het gebied waar je niet zelfstandig kunt zijn. Dat is machteloos he! #onderwijs #passendonderwijs #wmo #hulp #kracht #begeleiding #ouders #hulpverlenening #betuttelen
Mooi om dit zo op een rijtje te zien. Artikel in S Mooi om dit zo op een rijtje te zien. Artikel in Sozio over het boek Anderen stimuleren en je zelf motiveren. Draai gangbare regels als ' wie vragen worden overgeslagen' en 'bescheidenheid  siert de mens' eens om. #ta #transactioneleanalyse #leerlingbegeleiding #leerlingen #docent #onderwijs #school #motivatie
Vandaag wordt weer het bewijs geleverd dat te laat Vandaag wordt weer het bewijs geleverd dat te laat komen vooral focus en motivatie is. Op deze profielwerkstuk dag komt het erop aan. Ll worden volledig serieus genomen en ze nemen zichzelf serieus. En dus zijn ze op tijd. #spijbelen #voortijdigschoolverlaten #leerplicht #studenten #docenten #examen #havo #vwo #ccnv #harderwijk
Ja, dit wil ik toch even kwijt. Ik kreeg een bedan Ja, dit wil ik toch even kwijt. Ik kreeg een bedankje van een onbekend iemand voor mijn werk op school. Altijd leuk. Maar ik bedacht mij vandaag dat de leerlingen die normaal best veel moeite hebben met school en het 'opzitten' in de klas het nu gewoon vreselijk goed doen. Ze komen niet in het nieuws of in klagerige mails voor. Dikke dikke duim! Geeft ook veel stof tot nadenken overigens hoor. Want wat zou dit kunnen betekenen? Nou, eerst maar van het weekend genieten allemaal. Want de rek gaat er aardig uit volgens mij. En hopelijk kunnen we snel weer 'gezond jongensgedrag' zien op c. Ik mis het wel een beetje eigenlijk. #ccnv #school #harderwijk #onderwijs #jongeren #tochleuk #docent #blij #leerlingen #onderwijzers #pabo #thuisonderwijs #ccnv #harderwijk
Meer laden… Volgen op Instagram

Volg via Facebook

Chiel Voerman - leerlingbegeleider
©2021 Chiel Voerman | Built using WordPress and Responsive Blogily theme by Superb