Mijn hart verlangt, verlangt mijn ziel naar

Waar verlang jij naar? Dat is waar ik afgelopen week over mocht nadenken met de studenten.

Als een hert dat verlangt naar water, zo verlangt mijn ziel naar u, O God.

We zingen dat snel. Maar is het wel waar? Verlangt onze ziel naar God?

Hoe zit het met onze verlangens? En hoe zit het met dat waar we helemaal niet verlangen maar waar we wel veel aan denken; onze angsten?

En hoe sterk verlang je? Hoe angstig ben je? Wat doe je dan met de pijn die dat oplevert? Mag die pijn er gewoon zijn of druk je die weg?

En welke oplossingen forceer jij om de pijn op te lossen? Hoe forceer jij jezelf om ergens bij te kunnen horen? Hoe forceer jij jezelf om een opwindend leven te kunnen krijgen? En als je bang bent voor leegte en stilte, lukt het dan om achter de tv-series weg te komen? Je games?

Aan de hand van het hoofdstuk ‘Worden wie ik ben’ van Rietkerk in het boekje “Die ver is, is nabij” hebben de studenten hun verlangens en hun angsten doordacht. Een klein hoofdstukje met voldoende inhoud. Als we dicht bij God blijven kan God het gat in ons hart vullen. God wil ons verlangen zijn uiteindelijk. Want is dat niet het begin van alles? God schiep de mens om een relatie mee te hebben. Om mee te spreken, mee te delen.

We dachten dat Jezus ons leert om eerst van binnen schoon te worden. Reinig niet alleen de buitenkant van je beker, maar ook de binnenkant. Anders blijf je onrein, zegt Jezus in Matheus 23:25. En dat is niet alleen gedrag maar dat gaat ook over gevoelens. Over angsten en verlangens.

Diep van binnen moeten we ervan overtuigd worden dat God van ons houdt. Dat Hij ons erger ‘mist’ dan wij Hem.  Hier, dit is ook een mooi artikel. Aanvullend en misschien precies wat je nodig hebt als je je afvraagt hoe veilig het is om je aan God over te geven.

Zou God het te druk hebben met regeren om aan jou te denken? Als jij er van overtuigd kan raken dat God van je houdt, met twinkelingen in zijn ogen naar je kijkt dan lukt het je misschien ook om Hem te vragen jouw verlangen te zijn. Heer, vul het gat in mijn hart, zodat ik niets meer verlang en alleen maar bij U wil zijn. Als God jou aanvaard, waarom zou een ander dat dan niet doen? En …waarom zou je het zelf ook niet eens proberen? Zelfaanvaarding is de vervulling van veel voorkomende verlangens.

volg mij!

Chiel Voerman

Freelancer en communicatiemedewerker at Chiel Voerman en Stuk Verder Schrijven
Echtgenoot | Vader | Christen | Blogger | Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Kijk ook op www.stukverderschrijven.nl
Chiel Voerman
volg mij!

Latest posts by Chiel Voerman (see all)

Related Posts

  • Op 23 maart zal het theaterstuk The Passion in Nunspeet te zien zijn. Het doet wat stof op waaien zeg in het kleine redelijk christelijke…
  • 'Kijk naar je eigen', lijkt Paulus te zeggen. We gebruiken stukken van de Bijbel om flink naar anderen te wijzen. Maar op het moment dat…
  • Het spreekt wel tot de verbeelding vind ik: Een heer die plotseling opstaat van een feestmaal en besluit naar huis te gaan. Alsof hij ineens…
  • De host van deze #bloghop had op Twitter gevraagd waar mensen over zouden willen lezen in een blog. En iemand reageerde met deze heel mooie…
Vertel het verder!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

6 thoughts on “…verlangt mijn ziel naar…..”

  1. Pingback: Eeuwigheidszondag | Maximalispiraties
  2. Pingback: Overgave | Maximalispiraties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *