Skip to content

Chiel Voerman

Blogs over leerlingbegeleiding

Menu
  • Home
  • Wie ben ik
    • Losmaken is mijn doel
  • Onderwerpen
    • Allerlei gedachten
    • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid
    • sociale media
    • Boeken
    • Nieuws
    • Gastblogger Alex Rebergen over studievaardigheden en studiekeuze
  • Contact
    • nieuwsbrief
    • Privacyverklaring en cookiebeleid
    • Er staan affiliate links op deze website
    • Samenwerken
    • Instagram – #linkinbio
    • Gastbloggers
      • Alex
Menu
altijd thuis naar school

Thuis naar school

Posted on mei 27, 2020mei 27, 2020 by Chiel Voerman

Zal deze periode in de geschiedenisboeken terechtkomen? In 2020 jongens, gingen zelfs de scholen dicht. Vanwege een virus dat we met elkaar niet vertrouwden en dat voor veel slachtoffers zorgde. We gingen thuis naar school. Voor sommigen was het vreselijk, anderen vonden het heerlijk. Over die laatsten gaat dit blogje.

En er was rust

Als ik naar de prikkelgevoelige leerlingen om mij heen kijk dan merk ik dat ze tot rust komen. Een normale schooldag staat vol onzekerheden en prikkels. Er zijn veel kinderen die last hebben van de luchtjes van andere leerlingen. Als ze al niet last hebben van het geduw en getrek in de gang zullen ze zich misschien geen raad weten op het schoolplein als alle andere leerlingen lekker spelen, weten zij niet goed wat te doen met deze vrije tijd. Geen juffen en meesters die ineens iets gaan uitleggen terwijl je net eindelijk gefocust bent op je werk. Geen rood lichtje van de co2 meter die je in de gaten moet houden.
Ook van de snelle denkers hoor ik blijde geluiden. Ze hoeven niet te wachten tot de instructie klaar is maar kunnen direct aan de slag.

Wat een vrijheid als het huiswerk eenmaal gedaan is. Heerlijk spelen en bewegen zoals je het zelf fijn vindt.
En wat een herkening bij die ouders die ook zeggen: ons kind is weer rustig en vrolijk als voordat het naar school moest.

Leerzame periode voor ouders

Via Instagram begrijp ik dat veel ouders van snelle en prikkelgevoelige kinderen deze tijd als zeer leerzaam ervaren. Omdat ze nu van dichtbij meemaken hoe hun kinderen aan het werk zijn. Het kan natuurlijk zijn dat kinderen met autisme het lastig vinden om in een thuissituatie aan het werk te gaan. Het is lastig om gedrag dat in de ene situatie hoort ineens te koppelen aan een nieuwe situatie waarbij er andere poppetjes meespelen. Dus niet alle conclusies van ouders zullen helemaal de juiste zijn. Maar dan nog, is het goed om eens mee te maken wat je kind meemaakt op school. Misschien herken je deze dingen:

  • Tijdens zelfstandig werken via onlineprogramma’s is het lastig om het nut in te zien van steeds dezelfde sommen die je wel moet maken. Als je stopt, kan je overnieuw beginnen.
  • Instructies kloppen vaak niet. Als in het werkrooster staat ‘maken oefenen woorden’ en in het programma staat ‘woorden oefenen’ dan is dat een reden om niets te doen.
  • Tijdens een online videoles stellen kinderen allerlei vragen over huiswerk terwijl jouw kind niet eens gemerkt heeft dat iets nog niet uitgelegd was.
  • Methodes zijn niet zo geschikt voor top-down denkers. Het lijkt alsof je van alles over de kermis aan het leren bent bijvoorbeeld vanwege het thema ‘draaien’. Maar het thema is eigenlijk ‘bijvoeglijk naamwoorden en gezegde en leestekens’.
  • Vijf dagen achter elkaar ongeveer dezelfde erbij en eraf sommen maken. Heel frustrerend. 8-6= staat gezellig boven 8-2=, hoe nutteloos voelt dat.
  • Iedereen gaat er van uit dat het erg is om niet naar school te kunnen. Terwijl het voor jouw kind juist heel fijn is. Dit levert weer een nieuw gevoel van eenzaamheid en bijzonder zijn op.
  • Het is ook de norm dat je het jammer vindt dat schoolreisjes en – kampen niet doorgaan. Maar wat scheelt het een hoop onzekerheid en angst als ze niet doorgaan.

Deze lijst kunnen we misschien nog wel veel groter maken.

Altijd thuis naar school

Wie weet is het over een paar jaar heel normaal om niet meer naar school te gaan. Misschien zijn er tegen die tijd alleen facultatieve lessen. En wie weet houden leerlingen zelf hun leerdoelen in de gaten. En als ze alle doelen afgevinkt hebben kun je ze inwisselen voor een diploma. Misschien mogen leerlingen wel kiezen of ze lessen fysiek of online bijwonen.
Misschien hebben we dan wel gezien dat je leerlingen ook in het basisonderwijs beter op denkvermogen kunt indelen in plaats van op leeftijd. Kleine heterogene groepen die onderling verbonden zijn door dezelfde mate van nieuwsgierigheid en zelfstandigheid.

Veel kinderen zouden het liefst elke dag thuis naar school gaan. Maar dat zou best raar zijn. Het zou toch mogelijk moeten zijn dat er voor alle kinderen een fijne plek op school kan zijn? Een plek waar ze op hun eigen tempo aan de slag kunnen gaan. Een plek waar alle begrip is voor het omzeilen en tijdelijk ontvluchten van een teveel aan prikkels.

Blijvende mogelijkheden

Maar wat zou het al fijn zijn als leerlingen die nu thuiszitter zijn of met veel moeite naar school gaan, de gelegenheid krijgen om op hun manier les te blijven krijgen. Niet per se echt thuis naar school. Misschien in een kleine ruimte op school de les of gedeelten van de lessen via video bijwonen.

Ik moet denken aan zo’n 12 jaar geleden, denk ik. Toen was net de voorloper van het huidige Klassecontact uitgevonden. Een ernstig zieke leerling kon via de camera meekijken in de klas. Ze kon vanuit huis de camera draaien en zo ook de leerlingen bekijken die aan het woord waren. Ze kon zelfs spieken en afkijken. En het belangrijkste was dat de leerlingen zich met elkaar verbonden bleven voelen.
Daar moest ik de laatste tijd steeds aan denken als ik weer las over kinderen die vanwege overprikkeling thuis naar school gaan. Omdat het echt niet lukt op een gewone school, maar dat een bijzondere school ook niet lukt.

Als leerlingbegeleider in het voortgezet onderwijs zie ik nog wel wat noodoplossingen die hopelijk overblijven uit deze coronatijd:

  • Duidelijke studiewijzers met duidelijke lesdoelen en opdrachten
  • Lesprogramma’s met de minimale lesinhoud voor langdurig zieke leerlingen en leerlingen die juist meer aan kunnen. (huh, ja, dan blijft er tijd over om ander werk te doen)
  • Korte instructiemomenten nadat het huiswerk gemaakt is
  • Facultatieve lessen

Welke nieuwe kansen zie jij voor prikkelgevoelige en snel denkende leerlingen?

Hier kan je lezen waarom school onveilig wordt ervaren door leerlingen met autisme.

Dit wil je gelezen hebben:

De eenzame spijbelaar, wie loopt er met hem op?
Is je kind hoogbegaafd ofzo
Boeken over passend onderwijs
Niets te merken van autisme
Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl
Vertel het verder!

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kies waar je over wilt lezen

  • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding (32)
  • Allerlei gedachten (29)
  • Boeken (6)
  • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid (25)
  • Nieuws (5)
  • sociale media (7)

Over mij

Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl

Nieuwste blogs

  • gastblogger leerlingbegeleiding websiteIk zoek jou?
    In Nieuws
    Ik ben op zoek jongeren of […]
  • zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelenZelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen
    In Allerlei gedachten
    Het is de tijd van de […]
  • ook dat is autismeOok dat is autisme
    In Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid
    Leerlingen met autisme hebben […]

Nieuwsbrief

Trefwoorden

Autisme begeleiding bloggen boek burn-out coach Docent eenzaamheid executieve functies Facebook hoogbegaafd hoogbegaafdheid instagram jongeren jongerencoach kinderen kwetsbaar leerlingbegeleiding leven liefde marketing motivatie onderwijs opvoeden ouderen ouders pabo pabomannen passend onderwijs prikkelgevoeligheid school Sinterklaas sociale media Spijbelen studenten verantwoordelijkheid verbinding Verzuim wmo zelfredzaamheid

Meest gelezen

  • het tegenovergestelde van kwetsbaar
    Allerlei gedachten Wat is het tegenovergestelde van kwetsbaar?
  • compassie of empathie
    Allerlei gedachten Compassie of Empathie
  • hitte is vervelend voor gevoelige kinderen, hittegolf
    Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid Hitte is vervelend voor gevoelige leerlingen; school doe niet te leuk!

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo gemakkelijk gaat op school? Ik wil de inhoud van mijn blog wat breder maken en mij ook meer richten op #jongeren zelf. In plaats van vooral #docenten en #hulpverleners te bereiken. Ik zoek ervaringsverhalen en misschien zelfs gastbloggers. Lees https://www.chielvoerman.nl/gastblogger/ 
 #linkinbio dan weet je waar het over gaat. Wie weet had je ADHD op het vwo of was je een #onderpresteerder op de havo. Of is dit jou kans om eens iets te vertellen over hoe spijbelen in zijn werk ging, waarom jij dat deed en hoe school erop reageerde. Tag vooral iemand die zo'n verhaal kan vertellen!

#onderwijs #leerlingbegeleiding #passendonderwijs #studenten #havo #vwo #mavo #vmbo #universiteit #hbo #mbo #roc #leren #adhd #autisme #hoogbegaafd #onderpresteren #spijbelen #schoolverlaten
#Repost @talenthouse.harderwijk
• • • • • •
Deze quote komt van een zogenaamde Stoïcijn. Epictetus heette hij, hij kwam uit de 1e eeuw na Chr. Heel misschien ken je de uitspraak dat iemand zich heel Stoïcijns gedraagt. Vaak bedoelen we dan dat iemand onverschillig is. Maar de Stoïcijnen waren helemaal niet zo onverschillig, ze oefenden zich vooral in het omgaan met hun emotie’s ook in heel moeilijke tijden. 

Ze trainden zichzelf vooral te focussen op de dingen waar ze wel invloed op hadden, en 1 van de dingen waar je invloed op hebt ook als de situatie heel vervelend is, zijn je gedachten! 

Zo kun je naar de regen kijken als iets wat je auto heel erg vies maakt, maar een ander denkt juist, ah dat is lekker, nu wordt mijn auto lekker schoongespoeld door de regen. Het is maar net hoe je er over denkt! 

“Het stoïcisme is een levenswijze die de wijsheid en kracht biedt te kunnen omgaan met de uitdagingen die het leven met zich meebrengt”

Een kleine oefening om dit eens te proberen.

1. Pak een pen/papier. En beschrijf kort een gebeurtenis/ervaring van afgelopen week. 
2. Beschrijf beknopt, feitelijk en objectief  over deze gebeurtenis. 
3. Hoeveel controle heb je over deze ervaring? Beoordeel je controle over de situatie , ook je reactie daarop. En geef een score van 0-100%
4. Waarschijnlijk scoor je meer dan 0%. Welke aspecten precies heb jij controle over? Maak daar een kort lijstje van.
5. Uitdaging: wat zou er gebeuren wanneer je wat meer stoïcijns zou nadenken over de dingen waar je geen invloed op hebt?

“Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien”

#nogffvolhouden #jongerenwerk #ffvolhouden  #stoic #stoïcijnen
Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schr Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schreef ik 21 februari 2013. Ik moest er afgelopen week aan denken toen we spraken over een aantal #leerlingen op #school. We verwachten nog steeds dat ouders en leerlingen iets voor elkaar krijgen wat ze niet kunnen. Ze hebben juist hulp nodig op het gebied waar ze gevraagd worden zelfredzaam te zijn. Net zo raar als dat we van een #leerling vragen om beter te plannen als we merken dat hij dat niet goed doet. Zelfredzaam zijn op het gebied waar je niet zelfstandig kunt zijn. Dat is machteloos he! #onderwijs #passendonderwijs #wmo #hulp #kracht #begeleiding #ouders #hulpverlenening #betuttelen
Mooi om dit zo op een rijtje te zien. Artikel in S Mooi om dit zo op een rijtje te zien. Artikel in Sozio over het boek Anderen stimuleren en je zelf motiveren. Draai gangbare regels als ' wie vragen worden overgeslagen' en 'bescheidenheid  siert de mens' eens om. #ta #transactioneleanalyse #leerlingbegeleiding #leerlingen #docent #onderwijs #school #motivatie
Vandaag wordt weer het bewijs geleverd dat te laat Vandaag wordt weer het bewijs geleverd dat te laat komen vooral focus en motivatie is. Op deze profielwerkstuk dag komt het erop aan. Ll worden volledig serieus genomen en ze nemen zichzelf serieus. En dus zijn ze op tijd. #spijbelen #voortijdigschoolverlaten #leerplicht #studenten #docenten #examen #havo #vwo #ccnv #harderwijk
Ja, dit wil ik toch even kwijt. Ik kreeg een bedan Ja, dit wil ik toch even kwijt. Ik kreeg een bedankje van een onbekend iemand voor mijn werk op school. Altijd leuk. Maar ik bedacht mij vandaag dat de leerlingen die normaal best veel moeite hebben met school en het 'opzitten' in de klas het nu gewoon vreselijk goed doen. Ze komen niet in het nieuws of in klagerige mails voor. Dikke dikke duim! Geeft ook veel stof tot nadenken overigens hoor. Want wat zou dit kunnen betekenen? Nou, eerst maar van het weekend genieten allemaal. Want de rek gaat er aardig uit volgens mij. En hopelijk kunnen we snel weer 'gezond jongensgedrag' zien op c. Ik mis het wel een beetje eigenlijk. #ccnv #school #harderwijk #onderwijs #jongeren #tochleuk #docent #blij #leerlingen #onderwijzers #pabo #thuisonderwijs #ccnv #harderwijk
Meer laden… Volgen op Instagram
Civas

Menu

  • Gastbloggers
  • Contact
  • Wie ben ik
  • Samenwerken met een christelijk blog

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo gemakkelijk gaat op school? Ik wil de inhoud van mijn blog wat breder maken en mij ook meer richten op #jongeren zelf. In plaats van vooral #docenten en #hulpverleners te bereiken. Ik zoek ervaringsverhalen en misschien zelfs gastbloggers. Lees https://www.chielvoerman.nl/gastblogger/ 
 #linkinbio dan weet je waar het over gaat. Wie weet had je ADHD op het vwo of was je een #onderpresteerder op de havo. Of is dit jou kans om eens iets te vertellen over hoe spijbelen in zijn werk ging, waarom jij dat deed en hoe school erop reageerde. Tag vooral iemand die zo'n verhaal kan vertellen!

#onderwijs #leerlingbegeleiding #passendonderwijs #studenten #havo #vwo #mavo #vmbo #universiteit #hbo #mbo #roc #leren #adhd #autisme #hoogbegaafd #onderpresteren #spijbelen #schoolverlaten
#Repost @talenthouse.harderwijk
• • • • • •
Deze quote komt van een zogenaamde Stoïcijn. Epictetus heette hij, hij kwam uit de 1e eeuw na Chr. Heel misschien ken je de uitspraak dat iemand zich heel Stoïcijns gedraagt. Vaak bedoelen we dan dat iemand onverschillig is. Maar de Stoïcijnen waren helemaal niet zo onverschillig, ze oefenden zich vooral in het omgaan met hun emotie’s ook in heel moeilijke tijden. 

Ze trainden zichzelf vooral te focussen op de dingen waar ze wel invloed op hadden, en 1 van de dingen waar je invloed op hebt ook als de situatie heel vervelend is, zijn je gedachten! 

Zo kun je naar de regen kijken als iets wat je auto heel erg vies maakt, maar een ander denkt juist, ah dat is lekker, nu wordt mijn auto lekker schoongespoeld door de regen. Het is maar net hoe je er over denkt! 

“Het stoïcisme is een levenswijze die de wijsheid en kracht biedt te kunnen omgaan met de uitdagingen die het leven met zich meebrengt”

Een kleine oefening om dit eens te proberen.

1. Pak een pen/papier. En beschrijf kort een gebeurtenis/ervaring van afgelopen week. 
2. Beschrijf beknopt, feitelijk en objectief  over deze gebeurtenis. 
3. Hoeveel controle heb je over deze ervaring? Beoordeel je controle over de situatie , ook je reactie daarop. En geef een score van 0-100%
4. Waarschijnlijk scoor je meer dan 0%. Welke aspecten precies heb jij controle over? Maak daar een kort lijstje van.
5. Uitdaging: wat zou er gebeuren wanneer je wat meer stoïcijns zou nadenken over de dingen waar je geen invloed op hebt?

“Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien”

#nogffvolhouden #jongerenwerk #ffvolhouden  #stoic #stoïcijnen
Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schr Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schreef ik 21 februari 2013. Ik moest er afgelopen week aan denken toen we spraken over een aantal #leerlingen op #school. We verwachten nog steeds dat ouders en leerlingen iets voor elkaar krijgen wat ze niet kunnen. Ze hebben juist hulp nodig op het gebied waar ze gevraagd worden zelfredzaam te zijn. Net zo raar als dat we van een #leerling vragen om beter te plannen als we merken dat hij dat niet goed doet. Zelfredzaam zijn op het gebied waar je niet zelfstandig kunt zijn. Dat is machteloos he! #onderwijs #passendonderwijs #wmo #hulp #kracht #begeleiding #ouders #hulpverlenening #betuttelen
Mooi om dit zo op een rijtje te zien. Artikel in S Mooi om dit zo op een rijtje te zien. Artikel in Sozio over het boek Anderen stimuleren en je zelf motiveren. Draai gangbare regels als ' wie vragen worden overgeslagen' en 'bescheidenheid  siert de mens' eens om. #ta #transactioneleanalyse #leerlingbegeleiding #leerlingen #docent #onderwijs #school #motivatie
Vandaag wordt weer het bewijs geleverd dat te laat Vandaag wordt weer het bewijs geleverd dat te laat komen vooral focus en motivatie is. Op deze profielwerkstuk dag komt het erop aan. Ll worden volledig serieus genomen en ze nemen zichzelf serieus. En dus zijn ze op tijd. #spijbelen #voortijdigschoolverlaten #leerplicht #studenten #docenten #examen #havo #vwo #ccnv #harderwijk
Ja, dit wil ik toch even kwijt. Ik kreeg een bedan Ja, dit wil ik toch even kwijt. Ik kreeg een bedankje van een onbekend iemand voor mijn werk op school. Altijd leuk. Maar ik bedacht mij vandaag dat de leerlingen die normaal best veel moeite hebben met school en het 'opzitten' in de klas het nu gewoon vreselijk goed doen. Ze komen niet in het nieuws of in klagerige mails voor. Dikke dikke duim! Geeft ook veel stof tot nadenken overigens hoor. Want wat zou dit kunnen betekenen? Nou, eerst maar van het weekend genieten allemaal. Want de rek gaat er aardig uit volgens mij. En hopelijk kunnen we snel weer 'gezond jongensgedrag' zien op c. Ik mis het wel een beetje eigenlijk. #ccnv #school #harderwijk #onderwijs #jongeren #tochleuk #docent #blij #leerlingen #onderwijzers #pabo #thuisonderwijs #ccnv #harderwijk
Meer laden… Volgen op Instagram

Volg via Facebook

Chiel Voerman - leerlingbegeleider
©2021 Chiel Voerman | Built using WordPress and Responsive Blogily theme by Superb