Skip to content

Chiel Voerman

Blogs over leerlingbegeleiding

Menu
  • Home
  • Wie ben ik
    • Losmaken is mijn doel
  • Onderwerpen
    • Allerlei gedachten
    • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid
    • sociale media
    • Boeken
    • Nieuws
  • Contact
    • Privacyverklaring en cookiebeleid
    • Er staan affiliate links op deze website
    • Samenwerken
    • Instagram – #linkinbio
    • Gastbloggers
      • Alex
Menu
te laat komen, op tijd komen

Ik ben op tijd, meneer!

Posted on november 20, 2020december 8, 2020 by Chiel Voerman

In de eerste schoolweek kwamen leerlingen zich voorstellen aan het nieuwe gezicht achter het loket. Meneer, mijn naam kent u vanzelf want we gaan elkaar vaak spreken. Want te laat komen, ik doe bijna niet anders! En inderdaad, sommigen zijn echt goed in te laat komen. Zonder dat ze er veel moeite voor moeten doen. Leerlingen die te laat komen zorgen voor leuke gesprekken en soms kleine doorbraken.

Vroeg komen is gemakkelijker

Na de tweede keer te laat komen moet een leerling bij ons de volgende ochtend om 08.00 op school komen. Gewoon om even te laten zien dat het lukt om op een tijdstip dat wij uitkiezen aanwezig te zijn. Leerlingen die zich inderdaad melden zijn eigenlijk altijd ruim op tijd aanwezig. Dat ligt soms aan trein- of bustijden. Maar ook aan de mindset, en dat is best bijzonder. Als ik ze vraag hoe ze nu wel op het afgesproken tijdstip aanwezig kunnen zijn zeggen ze heel vaak: ik had mijn wekker eerder gezet omdat ik vroeg op school moest zijn. Grappig he, zo werkt de menselijke geest blijkbaar. Ergens vroeg zijn lijkt gemakkelijker dan op tijd komen.

Heel veel mensen zijn nooit ergens te laat. Die maken zich ook niet zo druk om deadlines. Zij zorgen er gewoon voor dat ze ergens vroeg zijn. Ruim op tijd. Rond 08.00 uur zie je dat op school ook gebeuren. Leerlingen komen relaxed binnen, hangen rustig hun jas op en gaan lekker wat zitten leren of kletsen. En als de eerste bel gaat lopen ze rustig naar hun lokalen.

Deze leerlingen zijn erop gericht om vroeg op school te komen. Veel leerlingen die zich moeten melden geven ook aan dat ze zich veel rustiger voelen als ze aankomen.

Ik ben op tijd!

Deze week was er een leerling die er na de invoering van de wintertijd de slag van het te laat komen goed te pakken had. Toen we samen zijn opsta ritueel doornamen zat er niets raars in. Hij had echt voldoende tijd om zich klaar te maken, te eten en te fietsen. En toch, stapt hij steeds te laat op de fiets. Samen bedachten we dat hij zijn telefoonalarm zou kunnen zetten op het tijdstip waarop hij moest gaan tandenpoetsen en wegwezen. En hierbij houden we rekening met tegenwind. De kleine stimulans was dat als hij de volgende dag te laat zou komen, hij direct een uur zou nakomen. Maar ook mijn vertrouwen in hem was natuurlijk een stimulans. Hij had zichzelf eigenlijk al opgegeven namelijk.

En al drie ochtenden sta ik bij de ingang van de school en komt hij met een grote grijns voorbij: ik ben op tijd meneer! Hij trots, ik trots, want hij flikt het hem gewoon. Wist ik wel.

En eerlijk gezegd heb ik hier zelf ook wat van geleerd. Ik ben ook best goed in het te laat vertrekken. Als ik op tijd vertrek is de reis relaxt, omdat ik zeker weet dat ik vroeg zal aankomen. Ik wil ook niet meer te laat komen. Ik wil vroeg aankomen.

Executieve functies

Op tijd komen is een vorm van plannen en organiseren. Het hoort dus bij de executieve functies die jongeren aan het ontwikkelen zijn. Daarover kan je meer lezen in het boek van Jelle Jolles, waarvan ik hier een samenvatting schreef. Overigens, ook het boek over hoogbegaafde volwassenen schrijft over executieve functies. In het Psychologiemagazine staat een leuk artikel over zeven types die altijd te laat komen.

Meerdere leerlingen kunnen zich herkennen in dit verhaal overigens.

(Afbeelding van Myriams-Fotos via Pixabay)

Dit wil je gelezen hebben:

Schreeuwen kan ook via ZOOM
Sinterklaas en prikkelgevoelige kinderen
Leerlingen spijbelen niet voor niets
De eenzame spijbelaar, wie loopt er met hem op?
Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl
Vertel het verder!

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over mij

Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl

Kies waar je over wilt lezen

  • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding (31)
  • Allerlei gedachten (30)
  • Boeken (6)
  • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid (25)
  • Nieuws (4)
  • sociale media (7)

Nieuwste blogs

  • Meneer, wat is er met mij?
    In (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    Een leerling met van die […]
  • straffen op schoolStraffen op school
    In (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    Het doel van mijn rol op […]
  • leer je kind kennen van Jelle JollesLeer je kind kennen – Jelle Jolles
    In Boeken
    “Leer je kind kennen is […]

Nieuwsbrief

Trefwoorden

Autisme begeleiding bloggen boek burn-out coach Docent eenzaamheid executieve functies Facebook hoogbegaafd hoogbegaafdheid instagram jongeren jongerencoach kinderen kwetsbaar leerlingbegeleiding leven liefde marketing motivatie onderwijs opvoeden ouderen ouders pabo pabomannen passend onderwijs prikkelgevoeligheid school Sinterklaas sociale media Spijbelen studenten verantwoordelijkheid Verzuim wmo zelfredzaamheid

Meest gelezen

  • het tegenovergestelde van kwetsbaar
    Allerlei gedachten Wat is het tegenovergestelde van kwetsbaar?
  • vader leven met adhd
    Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid Hoe moet ik als vader leven met ADHD?
  • compassie of empathie
    Allerlei gedachten Compassie of Empathie

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
Ik hou van mijn werk op #school. Al voel ik mij me Ik hou van mijn werk op #school. Al voel ik mij meer het webcareteam momenteel.
Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is de beloning. Niet alle vicieuze cirkels zijn verkeerd. #voortgezetonderwijs #motivatie
Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op school. De cateraar houdt broodjes over.
De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lij De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lijn van links naar rechts. Dan ben je snel klaar. Waarom zou het moeten? #autisme #hoogbegaafd #schoolboeken
Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook we Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook weer leuk
 Voor mij breekt er een hybride tijd aan. Deels thuis en deels op #school werken.
Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt het sowieso zonder bezoek en kerkdiensten. Lekker in alle rust snoepen van het online aanbod.
Meer laden… Volgen op Instagram

Menu

  • Gastbloggers
  • Contact
  • Wie ben ik
  • Samenwerken met een christelijk blog

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
Ik hou van mijn werk op #school. Al voel ik mij me Ik hou van mijn werk op #school. Al voel ik mij meer het webcareteam momenteel.
Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is de beloning. Niet alle vicieuze cirkels zijn verkeerd. #voortgezetonderwijs #motivatie
Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op school. De cateraar houdt broodjes over.
De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lij De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lijn van links naar rechts. Dan ben je snel klaar. Waarom zou het moeten? #autisme #hoogbegaafd #schoolboeken
Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook we Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook weer leuk
 Voor mij breekt er een hybride tijd aan. Deels thuis en deels op #school werken.
Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt het sowieso zonder bezoek en kerkdiensten. Lekker in alle rust snoepen van het online aanbod.
Meer laden… Volgen op Instagram

Volg via Facebook

Chiel Voerman - leerlingbegeleider
©2021 Chiel Voerman | Built using WordPress and Responsive Blogily theme by Superb
Deze website gebruikt analytische cookies om te analyseren wat bezoekers op de website doen en om de site te vrijwaren van hackers. De IP-adressen zijn onherkenbaar gemaakt en herleiden niet naar uw persoon. Zodra u op een advertentie of een duidelijke link naar een webshop klikt wordt er een trackcookie op uw computer geplaatst. Als u niet op een advertentie klikt, gebeurt er niets. Wordfence vergelijkt uw ip adres met die van bekende hackers, zo houden we de site vrij van foute inlogpogingen.OkNee ik wil geen niet-functionele cookiesMeer lezen