Home » Blog » Ik ben op tijd, meneer!

Ik ben op tijd, meneer!

te laat komen, op tijd komen

In de eerste schoolweek kwamen leerlingen zich voorstellen aan het nieuwe gezicht achter het loket. Meneer, mijn naam kent u vanzelf want we gaan elkaar vaak spreken. Want te laat komen, ik doe bijna niet anders! En inderdaad, sommigen zijn echt goed in te laat komen. Zonder dat ze er veel moeite voor moeten doen. Leerlingen die te laat komen zorgen voor leuke gesprekken en soms kleine doorbraken.

Vroeg komen is gemakkelijker

Na de tweede keer te laat komen moet een leerling bij ons de volgende ochtend om 08.00 op school komen. Gewoon om even te laten zien dat het lukt om op een tijdstip dat wij uitkiezen aanwezig te zijn. Leerlingen die zich inderdaad melden zijn eigenlijk altijd ruim op tijd aanwezig. Dat ligt soms aan trein- of bustijden. Maar ook aan de mindset, en dat is best bijzonder. Als ik ze vraag hoe ze nu wel op het afgesproken tijdstip aanwezig kunnen zijn zeggen ze heel vaak: ik had mijn wekker eerder gezet omdat ik vroeg op school moest zijn. Grappig he, zo werkt de menselijke geest blijkbaar. Ergens vroeg zijn lijkt gemakkelijker dan op tijd komen.

Heel veel mensen zijn nooit ergens te laat. Die maken zich ook niet zo druk om deadlines. Zij zorgen er gewoon voor dat ze ergens vroeg zijn. Ruim op tijd. Rond 08.00 uur zie je dat op school ook gebeuren. Leerlingen komen relaxed binnen, hangen rustig hun jas op en gaan lekker wat zitten leren of kletsen. En als de eerste bel gaat lopen ze rustig naar hun lokalen.

Deze leerlingen zijn erop gericht om vroeg op school te komen. Veel leerlingen die zich moeten melden geven ook aan dat ze zich veel rustiger voelen als ze aankomen.

Ik ben op tijd!

Deze week was er een leerling die er na de invoering van de wintertijd de slag van het te laat komen goed te pakken had. Toen we samen zijn opsta ritueel doornamen zat er niets raars in. Hij had echt voldoende tijd om zich klaar te maken, te eten en te fietsen. En toch, stapt hij steeds te laat op de fiets. Samen bedachten we dat hij zijn telefoonalarm zou kunnen zetten op het tijdstip waarop hij moest gaan tandenpoetsen en wegwezen. En hierbij houden we rekening met tegenwind. De kleine stimulans was dat als hij de volgende dag te laat zou komen, hij direct een uur zou nakomen. Maar ook mijn vertrouwen in hem was natuurlijk een stimulans. Hij had zichzelf eigenlijk al opgegeven namelijk.

En al drie ochtenden sta ik bij de ingang van de school en komt hij met een grote grijns voorbij: ik ben op tijd meneer! Hij trots, ik trots, want hij flikt het hem gewoon. Wist ik wel.

En eerlijk gezegd heb ik hier zelf ook wat van geleerd. Ik ben ook best goed in het te laat vertrekken. Als ik op tijd vertrek is de reis relaxt, omdat ik zeker weet dat ik vroeg zal aankomen. Ik wil ook niet meer te laat komen. Ik wil vroeg aankomen.

Executieve functies

Op tijd komen is een vorm van plannen en organiseren. Het hoort dus bij de executieve functies die jongeren aan het ontwikkelen zijn. Daarover kan je meer lezen in het boek van Jelle Jolles, waarvan ik hier een samenvatting schreef. Overigens, ook het boek over hoogbegaafde volwassenen schrijft over executieve functies. In het Psychologiemagazine staat een leuk artikel over zeven types die altijd te laat komen.

Meerdere leerlingen kunnen zich herkennen in dit verhaal overigens.

(Afbeelding van Myriams-Fotos via Pixabay)

Vertel het verder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *