citostress, steeds minder leerlingen slagen in één keer

Steeds minder leerlingen slagen in één keer voor hun eindexamen, dat zegt tenminste de Inspectie van het Onderwijs. Vast onderwerp van gesprek in veel docentenkamers. En waar zou het nou aan liggen?

Volgens het LAKS komt het doordat het vmbo een slechte naam heeft en dat leerlingen daarom doorstromen naar havo en vwo. En dat is misschien wel een beetje waar. Veel leerlingen die ik gesproken heb denken dat je met een vmbo eigenlijk helemaal niets kan worden. Dat je geen cent te makken hebt als je een mbo diploma hebt gehaald.

Het kost veel woorden om leerlingen er van te overtuigen dat dit onjuist is.

Ik merk ook dat veel ouders hun kinderen op een zo hoog mogelijke opleiding willen zetten. Deels om hun eigen gemiste kansen te compenseren en deels omdat ze vinden dat hun kind het gewoon ‘goed’ moet doen. Bij deze ouders breng ik altijd het begrip ‘loyaliteit’ ter sprake: uw kind krijgt nu de gevoelsmatige plicht aan uw verwachtingen te voldoen terwijl u eigenlijk degene bent die een opleiding zou willen volgen.

Een kind  floreert alleen als het in ‘the flow’ zit. Er moet genoeg tijd over zijn om ‘mens’ en vooral ‘puber’ te zijn. Voetballen, werken, chillen het hoort er allemaal bij. Als je daarbij boven je niveau gaat werken is de kans van slagen gering.

Tijdens de aanmeldingsprocedures merk ik vaak dat basisschooldocenten door ouders onder druk worden gezet om havo te adviseren in plaats van vmbo. Jammer dat veel basisscholen de druk niet kunnen weerstaan.

Ik sprak pas een serieuze prettige docent die een bijbaan had genomen als cito toets trainer!  De cito toets wordt zó serieus genomen door scholen en ouders dat leerlingen de toetsen gaan trainen. Leerlingen moeten éénmalig hoog scoren zodat ze de rest van hun schoolleven ongelukkig kunnen zijn.

Mag ik dit ook schrijven? Ik doe het: volgende oorzaak waarom leerlingen hun eindexamen niet halen is volgens mij dat veel leerlingen niet het juiste onderwijs krijgen. Ik ga er vanuit dat leerlingen willen leren. Als ze vervolgens toch moedwillig spijbelen, geeft dat aan dat ze de les prima kunnen missen. En dat zeggen ze ook: “de docent doet de les toch nog een keer over”.

Sommige spijbelaars willen juist harder! Stom van ze dat ze dan gaan spijbelen natuurlijk. En nog stommer is het dat docenten hun tempo aanpassen aan dat van de leerlingen. Deze leerlingen worden ongemotiveerd en krijgen misschien zelfs een bore-out. En een ongemotiveerde puber is een ongeleid projectiel. En hij heeft groot gelijk, de wetenschap staat achter hem.

En het rare is dat de scholen de leerlingen serieus gaan nemen op het moment dat leerlingen niet meer verantwoordelijk kunnen zijn! Ze krijgen straf voor gedrag dat hen min of meer overkomt.

En deze leerlingen halen hun eindexamen niet in één keer. De zegen van deze tijd is het verschijnsel VAVO. Deze ‘kapot gemotiveerde’ leerlingen halen in een mum van tijd hun diploma’s via het ROC: op hun eigen tempo, zonder overbodige schoolverplichtingen, veel persoonlijke begeleiding en vooral: verantwoordelijkheid.

volg mij!

Chiel Voerman

Freelancer en communicatiemedewerker at Chiel Voerman en Stuk Verder Schrijven
Echtgenoot | Vader | Christen | Blogger | Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Kijk ook op www.stukverderschrijven.nl
Chiel Voerman
volg mij!

Latest posts by Chiel Voerman (see all)

Related Posts

Vertel het verder!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *