Skip to content

Chiel Voerman

Blogs over leerlingbegeleiding

Menu
  • Home
  • Wie ben ik
    • Losmaken is mijn doel
  • Onderwerpen
    • Allerlei gedachten
    • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid
    • sociale media
    • Boeken
    • Nieuws
    • Gastblogger Alex Rebergen over studievaardigheden en studiekeuze
  • Contact
    • nieuwsbrief
    • Privacyverklaring en cookiebeleid
    • Er staan affiliate links op deze website
    • Samenwerken
    • Instagram – #linkinbio
    • Gastbloggers
      • Alex
Menu
Sinterklaas en prikkelgevoelige kinderen, autisme, hoogbegaafd, adhd, hoogbegaafdheid

Sinterklaas en prikkelgevoelige kinderen

Posted on november 19, 2019november 14, 2020 by Chiel Voerman

Je loopt niets vermoedend het schoolplein op. En ineens zit je er middenin. Overal hangen slingers en sinterklaaszakken. En uit de speakers knallen sinterklaasliedjes. En het is nog lang geen Sinterklaasfeest. Een paar gedachten over Sinterklaas en prikkelgevoelige kinderen en andere decemberchaos. Een verhaal over met name autisme en hoogbegaafdheid.

Prikkelgevoelige kinderen

Op iedere school zijn veel kinderen die extra gevoelig zijn voor prikkels. Sommigen vinden het lastig om deze prikkels te filteren, ze merken alles op en gaan overal op in. Bij anderen komen deze prikkels gewoon extra hard binnen. Ze hebben echt last van alles wat ze zien, horen, ruiken en voelen. Bij bijna al deze kinderen is er op een rustige dag al sprake van chaos in het hoofd. En daar komen al deze extra prikkels dan nu nog bij.

Veel prikkelgevoelige kinderen vinden het moeilijk om te dealen met onverwachte dingen. Ze hadden hun verwachtingen namelijk net georganiseerd. Bij kinderen met autisme en hoogbegaafdheid gebeurt dat in vaak met de hulp van planborden. (hier schrijf ik daar over). Als er iets onvoorspelbaar is, dan is dat het Sinterklaasfeest wel.

Feest is niet voor iedereen hetzelfde

De feesten op scholen worden vaak georganiseerd door vrijwilligers in een activiteitencommissie of een oudercommissie. Dit zijn vaak mensen die wel van een feestje houden. Ze zijn gek op borrels, socializen en geluid. En het zijn dan ook vaak de feestnummers die we graag binnenhalen in deze commissies.

Maar hun wensen zijn het tegenovergestelde van wat gevoelige kinderen prettig vinden. De kunst is om op zo’n manier feest te vieren dat je rekening houdt met de tradities rond Sinterklaas en kinderen met autisme of hoogbegaafdheid.

Sinterklaas en passend onderwijs

Sinterklaas en passend onderwijs gaan dus niet automatisch samen. Passend onderwijs is ongelijke kansen geven aan alle leerlingen, zodat ieder op zijn of haar manier een schooldiploma kan halen. Die ongelijke kansen moeten dus ook gelden voor de feesten op school.

Het lijkt mij een taak van intern begeleiders om een flinke vinger in de pap te hebben bij de organisatie van het Sinterklaasfeest. Maar ook bij de keuze voor schoolreisjes en andere activiteiten die vanuit school plaatsvinden. Dat ouders niet altijd aan alle kinderen denken, dat is best te begrijpen. Maar als school zet je uiteindelijk je handtekening onder een feest, zorg dus dat het een passend feest is.
Als het goed is heb je als onderwijsteam alle kinderen met autisme, hoogbegaafdheid of een andere prikkelgevoeligheid op je netvlies staan.

In dit blog schreef ik al een paar praktische handreikingen die Sinterklaas en prikkelgevoelige kinderen dichter bij elkaar kunnen brengen. En misschien kan daar nog bij: vier de binnenkomst van Sinterklaas en laat het feest daarna met rust. Thuis kan het verder weer gevierd worden zoals past bij de verschillende gezinnen.

December en november zijn drukke maanden

In de 10-minuten gesprekken over onze kinderen horen we ieder jaar weer dat de wintermaanden van die drukke maanden zijn voor de kinderen. Iedereen is moe en het gebrek aan zonlicht gaat ook bij het onderwijzend personeel een rol spelen.
Hoe mooi zou het zijn we dit al in oktober zouden beseffen. En dat het dan zou gelden als een argument om het rustig aan te doen in deze maand. In plaats van een zwakke zucht alsof het leven ons overkomt.
Deze maanden zijn echt heel erg druk voor gevoelige kinderen. Een onvolledige greep uit de chaos:

  • We moeten verlanglijstjes maken terwijl we weten dat we niet altijd krijgen wat we op het lijstje zetten. Terwijl ons de vraag is gesteld wat we willen hebben.
  • In alle winkels en zelfs op straat klinkt sinterklaasmuziek.
  • Overal hangen slingers, posters en allerlei andere versieringen, het is normaal al zo’n chaos in de winkels en straten.
  • In sommige winkels is het Kerstfeest en Sinterklaasfeest tegelijk.
  • Sinterklaas bestaat niet en toch doet ieder alsof hij wel bestaat. En hoe harder volwassenen hun best doen om het verhaal geloofwaardig te maken, hoe ongeloofwaardiger het wordt. Want waarom komt Sinterklaas op verschillende scholen op het hetzelfde moment aan?
  • Ik ga naar school om te leren lezen en rekenen. Wat heeft Sinterklaas hiermee te maken?
  • Uit iedere hoek kan er ineens een Piet tevoorschijn komen. En dat is heel lastig want: 1. Ik vind het lastig om emoties af te lezen van de gezichten van mensen. Als ze een masker dragen of gesminkt zijn is het nog moeilijker. 2. Ik schrik van de onverwachte toenadering van Pieten, want ik hou niet van spontaan en ik hou er niet van om aangeraakt te worden door vreemde mensen. 3. Zwarte Piet is nu Roetveegpiet terwijl iedereen weet dat ze niet door de schoorsteen komen. Als ik ze nu zie moet ik daarover nadenken. En als er ineens toch een hele zwarte Piet is begrijp ik het helemaal niet meer.
  • Thuis kijk ik sinterklaasjournaal, maar op school doen we het weer.
  • In november en december zijn er ook nog genoeg andere dingen die lijken te moeten: verjaardagen, voorlichtingsdagen, allerlei Sinterklaasfeesten, etc.

En zo zijn er allerlei dingen te noemen. Ze gelden niet voor alle gevoelige kinderen. Maar bovenstaande zullen gedachten zijn van veel hoogbegaafde kinderen of kinderen met autisme.

Sinterklaas en prikkelgevoelige kinderen thuis

Misschien is het wel eens goed om hier te beschrijven hoe het er in veel gezinnen aan toe gaat deze maanden:

  • De speelgoedgidsen worden verstopt of de kinderen krijgen één uur de tijd om wat mooie cadeaus op te schrijven.
  • Als je in de stad loopt met je kinderen kijk je goed in het rond of er niet ineens een zwarte piet verschijnt die ongevraagde aandacht gaat geven aan kinderen.
  • De cadeaus worden samen met de kinderen gekocht en ingepakt.
  • De zak wordt samen met de kinderen bij de deur gezet.
  • In sommige gezinnen wordt het sinterklaasjournaal niet gekeken.
  • Kinderen zijn thuis druk en explosief terwijl ze op school juist overweldigd en dus rustig zijn.
  • Suprises maken de kinderen zelf, onder begeleiding van hun ouders. Terwijl veel andere ouders het maken van de suprises overnemen van de kinderen. De suprises moeten perfect zijn, dat is lastig.
  • Ouders zijn doodmoe en voelen zich schuldig. Omdat iedereen er van uitgaat dat Sinterklaas leuk en gezellig is.

Bij iedereen met autisme, HSP of hoogbegaafdheid gaat het op een andere manier. Maar de gemene deler is dat het lastig is om prikkels op een goede effectieve manier te verwerken. Alles wat extra bijzonder is, is dus ook extra moeilijk.

Wat niet wegneemt dat ook deze mensen veel lol kunnen beleven aan Sinterklaas en kerst. En dit is het rare en dit maakt dat gevoelige mensen vaak niet begrepen worden: sommige prikkels zoeken deze kinderen juist op. Daarover schrijf ik binnenkort een blog.

Heb jij nog goede tips? Laat ze weten in een reactie hieronder.

Goede links over Sinterklaas en autisme en hoogbegaafdheid

  • De NVA schreef een paar tips
  • Merel Sprong schrijft leuke tips voor hoogbegaafden en Sinterklaas
  • Geef me de 5 geeft tips
  • Gevoelige kinderen en Sinterklaas
  • Doe niet te leuk (niet over Sinterklaas maar de link is te leggen)

Bekijk ook eens het oude filmpje hieronder.

Dit wil je gelezen hebben:

Tips om te studeren zonder chaos in je hoofd
Emotieregulering en overzicht met magneetplaatjes
Zelfdenkende leerlingen en falende eindexamenleerlingen
Straffen op school
Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl
Vertel het verder!

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kies waar je over wilt lezen

  • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding (32)
  • Allerlei gedachten (28)
  • Boeken (6)
  • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid (24)
  • Nieuws (5)
  • sociale media (7)

Over mij

Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl

Nieuwste blogs

  • gastblogger leerlingbegeleiding websiteIk zoek jou?
    In Nieuws
    Ik ben op zoek jongeren of […]
  • zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelenZelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen
    In Allerlei gedachten
    Het is de tijd van de […]
  • ook dat is autismeOok dat is autisme
    In Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid
    Leerlingen met autisme hebben […]

Nieuwsbrief

Trefwoorden

Autisme begeleiding bloggen boek burn-out coach Docent eenzaamheid executieve functies Facebook hoogbegaafd hoogbegaafdheid instagram jongeren jongerencoach kinderen kwetsbaar leerlingbegeleiding leven liefde marketing motivatie onderwijs opvoeden ouderen ouders pabo pabomannen passend onderwijs prikkelgevoeligheid school Sinterklaas sociale media Spijbelen studenten verantwoordelijkheid verbinding Verzuim wmo zelfredzaamheid

Meest gelezen

  • het tegenovergestelde van kwetsbaar
    Allerlei gedachten Wat is het tegenovergestelde van kwetsbaar?
  • compassie of empathie
    Allerlei gedachten Compassie of Empathie
  • hitte is vervelend voor gevoelige kinderen, hittegolf
    Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid Hitte is vervelend voor gevoelige leerlingen; school doe niet te leuk!

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
We mochten even op kraamvisite bij de lammetjes va We mochten even op kraamvisite bij de lammetjes van mijn broer. Er was onder andere een vijftig geboren. Mooi beeld van dat moederschaap dat met haar neus een bemoedigend duwtje geeft. Het lammetje verkent in een veilige omgeving de wereld. Op #school is soms ook niet meer nodig. Een kleine bemoediging.#onderwijs #leerlingen #hoop #plezier #leren #pedagogiek #docent #leerlingbegeleider
Best een spannend programma vanavond. Beetje snel Best een spannend programma vanavond. Beetje snel misschien. Ouders zijn deskundig, scholen ook.  Maar t probleem van een verschil van mening over de aanpak en definitie van bijvoorbeeld hoogbegaafdheid of autisme ligt dik aan de oppervlakte. Zijnskenmerken? We willen een keihard IQ cijfer. Overprikkeld? Maar hij moet zich wel gedragen! Dat zijn verschillen in visie. Eerst zorgen, dan leren. Das mijn visie. Lees hier mijn blog daarover uit 2019 https://www.chielvoerman.nl/geen-leren-zonder-zorgen/ #onderwijs #passendonderwijs #leren  #school
#compliment #onderwijs #harderwijk #compliment #onderwijs #harderwijk
Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo gemakkelijk gaat op school? Ik wil de inhoud van mijn blog wat breder maken en mij ook meer richten op #jongeren zelf. In plaats van vooral #docenten en #hulpverleners te bereiken. Ik zoek ervaringsverhalen en misschien zelfs gastbloggers. Lees https://www.chielvoerman.nl/gastblogger/ 
 #linkinbio dan weet je waar het over gaat. Wie weet had je ADHD op het vwo of was je een #onderpresteerder op de havo. Of is dit jou kans om eens iets te vertellen over hoe spijbelen in zijn werk ging, waarom jij dat deed en hoe school erop reageerde. Tag vooral iemand die zo'n verhaal kan vertellen!

#onderwijs #leerlingbegeleiding #passendonderwijs #studenten #havo #vwo #mavo #vmbo #universiteit #hbo #mbo #roc #leren #adhd #autisme #hoogbegaafd #onderpresteren #spijbelen #schoolverlaten
#Repost @talenthouse.harderwijk
• • • • • •
Deze quote komt van een zogenaamde Stoïcijn. Epictetus heette hij, hij kwam uit de 1e eeuw na Chr. Heel misschien ken je de uitspraak dat iemand zich heel Stoïcijns gedraagt. Vaak bedoelen we dan dat iemand onverschillig is. Maar de Stoïcijnen waren helemaal niet zo onverschillig, ze oefenden zich vooral in het omgaan met hun emotie’s ook in heel moeilijke tijden. 

Ze trainden zichzelf vooral te focussen op de dingen waar ze wel invloed op hadden, en 1 van de dingen waar je invloed op hebt ook als de situatie heel vervelend is, zijn je gedachten! 

Zo kun je naar de regen kijken als iets wat je auto heel erg vies maakt, maar een ander denkt juist, ah dat is lekker, nu wordt mijn auto lekker schoongespoeld door de regen. Het is maar net hoe je er over denkt! 

“Het stoïcisme is een levenswijze die de wijsheid en kracht biedt te kunnen omgaan met de uitdagingen die het leven met zich meebrengt”

Een kleine oefening om dit eens te proberen.

1. Pak een pen/papier. En beschrijf kort een gebeurtenis/ervaring van afgelopen week. 
2. Beschrijf beknopt, feitelijk en objectief  over deze gebeurtenis. 
3. Hoeveel controle heb je over deze ervaring? Beoordeel je controle over de situatie , ook je reactie daarop. En geef een score van 0-100%
4. Waarschijnlijk scoor je meer dan 0%. Welke aspecten precies heb jij controle over? Maak daar een kort lijstje van.
5. Uitdaging: wat zou er gebeuren wanneer je wat meer stoïcijns zou nadenken over de dingen waar je geen invloed op hebt?

“Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien”

#nogffvolhouden #jongerenwerk #ffvolhouden  #stoic #stoïcijnen
Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schr Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schreef ik 21 februari 2013. Ik moest er afgelopen week aan denken toen we spraken over een aantal #leerlingen op #school. We verwachten nog steeds dat ouders en leerlingen iets voor elkaar krijgen wat ze niet kunnen. Ze hebben juist hulp nodig op het gebied waar ze gevraagd worden zelfredzaam te zijn. Net zo raar als dat we van een #leerling vragen om beter te plannen als we merken dat hij dat niet goed doet. Zelfredzaam zijn op het gebied waar je niet zelfstandig kunt zijn. Dat is machteloos he! #onderwijs #passendonderwijs #wmo #hulp #kracht #begeleiding #ouders #hulpverlenening #betuttelen
Meer laden… Volgen op Instagram
Civas

Menu

  • Gastbloggers
  • Contact
  • Wie ben ik
  • Samenwerken met een christelijk blog

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
We mochten even op kraamvisite bij de lammetjes va We mochten even op kraamvisite bij de lammetjes van mijn broer. Er was onder andere een vijftig geboren. Mooi beeld van dat moederschaap dat met haar neus een bemoedigend duwtje geeft. Het lammetje verkent in een veilige omgeving de wereld. Op #school is soms ook niet meer nodig. Een kleine bemoediging.#onderwijs #leerlingen #hoop #plezier #leren #pedagogiek #docent #leerlingbegeleider
Best een spannend programma vanavond. Beetje snel Best een spannend programma vanavond. Beetje snel misschien. Ouders zijn deskundig, scholen ook.  Maar t probleem van een verschil van mening over de aanpak en definitie van bijvoorbeeld hoogbegaafdheid of autisme ligt dik aan de oppervlakte. Zijnskenmerken? We willen een keihard IQ cijfer. Overprikkeld? Maar hij moet zich wel gedragen! Dat zijn verschillen in visie. Eerst zorgen, dan leren. Das mijn visie. Lees hier mijn blog daarover uit 2019 https://www.chielvoerman.nl/geen-leren-zonder-zorgen/ #onderwijs #passendonderwijs #leren  #school
#compliment #onderwijs #harderwijk #compliment #onderwijs #harderwijk
Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo gemakkelijk gaat op school? Ik wil de inhoud van mijn blog wat breder maken en mij ook meer richten op #jongeren zelf. In plaats van vooral #docenten en #hulpverleners te bereiken. Ik zoek ervaringsverhalen en misschien zelfs gastbloggers. Lees https://www.chielvoerman.nl/gastblogger/ 
 #linkinbio dan weet je waar het over gaat. Wie weet had je ADHD op het vwo of was je een #onderpresteerder op de havo. Of is dit jou kans om eens iets te vertellen over hoe spijbelen in zijn werk ging, waarom jij dat deed en hoe school erop reageerde. Tag vooral iemand die zo'n verhaal kan vertellen!

#onderwijs #leerlingbegeleiding #passendonderwijs #studenten #havo #vwo #mavo #vmbo #universiteit #hbo #mbo #roc #leren #adhd #autisme #hoogbegaafd #onderpresteren #spijbelen #schoolverlaten
#Repost @talenthouse.harderwijk
• • • • • •
Deze quote komt van een zogenaamde Stoïcijn. Epictetus heette hij, hij kwam uit de 1e eeuw na Chr. Heel misschien ken je de uitspraak dat iemand zich heel Stoïcijns gedraagt. Vaak bedoelen we dan dat iemand onverschillig is. Maar de Stoïcijnen waren helemaal niet zo onverschillig, ze oefenden zich vooral in het omgaan met hun emotie’s ook in heel moeilijke tijden. 

Ze trainden zichzelf vooral te focussen op de dingen waar ze wel invloed op hadden, en 1 van de dingen waar je invloed op hebt ook als de situatie heel vervelend is, zijn je gedachten! 

Zo kun je naar de regen kijken als iets wat je auto heel erg vies maakt, maar een ander denkt juist, ah dat is lekker, nu wordt mijn auto lekker schoongespoeld door de regen. Het is maar net hoe je er over denkt! 

“Het stoïcisme is een levenswijze die de wijsheid en kracht biedt te kunnen omgaan met de uitdagingen die het leven met zich meebrengt”

Een kleine oefening om dit eens te proberen.

1. Pak een pen/papier. En beschrijf kort een gebeurtenis/ervaring van afgelopen week. 
2. Beschrijf beknopt, feitelijk en objectief  over deze gebeurtenis. 
3. Hoeveel controle heb je over deze ervaring? Beoordeel je controle over de situatie , ook je reactie daarop. En geef een score van 0-100%
4. Waarschijnlijk scoor je meer dan 0%. Welke aspecten precies heb jij controle over? Maak daar een kort lijstje van.
5. Uitdaging: wat zou er gebeuren wanneer je wat meer stoïcijns zou nadenken over de dingen waar je geen invloed op hebt?

“Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien”

#nogffvolhouden #jongerenwerk #ffvolhouden  #stoic #stoïcijnen
Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schr Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schreef ik 21 februari 2013. Ik moest er afgelopen week aan denken toen we spraken over een aantal #leerlingen op #school. We verwachten nog steeds dat ouders en leerlingen iets voor elkaar krijgen wat ze niet kunnen. Ze hebben juist hulp nodig op het gebied waar ze gevraagd worden zelfredzaam te zijn. Net zo raar als dat we van een #leerling vragen om beter te plannen als we merken dat hij dat niet goed doet. Zelfredzaam zijn op het gebied waar je niet zelfstandig kunt zijn. Dat is machteloos he! #onderwijs #passendonderwijs #wmo #hulp #kracht #begeleiding #ouders #hulpverlenening #betuttelen
Meer laden… Volgen op Instagram

Volg via Facebook

Chiel Voerman - leerlingbegeleider
©2021 Chiel Voerman | Built using WordPress and Responsive Blogily theme by Superb