Skip to content

Chiel Voerman

Blogs over leerlingbegeleiding

Menu
  • Home
  • Wie ben ik
    • Losmaken is mijn doel
  • Onderwerpen
    • Allerlei gedachten
    • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid
    • sociale media
    • Boeken
    • Nieuws
    • Gastblogger Alex Rebergen over studievaardigheden en studiekeuze
  • Contact
    • nieuwsbrief
    • Privacyverklaring en cookiebeleid
    • Er staan affiliate links op deze website
    • Samenwerken
    • Instagram – #linkinbio
    • Gastbloggers
      • Alex
Menu
serieus genomen worden

Serieus genomen worden

Posted on maart 5, 2019juni 19, 2019 by Chiel Voerman

Vandaag lees ik in de Stentor het verhaal over de verbouwing van de regeringsgebouwen. Eerlijk gezegd heb ik het met verbazing gelezen.

De voorzitters van de Eerste – en Tweede Kamer en de enkele Kamerleden die ook betrokken worden in de plannen voelen zich niet serieus genomen door de groep professionals die de verbouwingsplannen maakt. Het plan is te duur en te groots volgens de politici.
Een van de betrokken architecten is inmiddels buitenspel gezet.

Heldhaftig optreden.

Ik vond het een mooi artikel om te lezen. In de regeringsgebouwen gebeurt iets wat de dames en heren niet in de hand hebben. Het hele jaar door maken ze plannen waar burgers tegen in het verweer komen. En nu ze zelf aan de beurt zijn kunnen ze er moeilijk mee omgaan. De voorzitter van de Tweede Kamer wil per se niet dat haar werkkamer verplaatst wordt. Alsof individuen een grote stem hebben in zo’n groot plan. Dat heet weerstand, zouden ze zeggen als het over een ander gaat. Dat is een kwestie van tijd, dan is het wel over.

Ze behandelen ons alsof we ambtenaren zijn, zouden Tweede Kamerleden gezegd hebben. Met ambtenaren mag je blijkbaar anders omgaan dan met ‘gewone mensen’? We worden niet serieus genomen, zeggen de voorzitters. En in een gesprek met de Rijksvastgoedbedrijf zeggen ze: jullie moeten anders met ons omgaan.

Tegenovergestelde van kwetsbaarheid is macht

Welkom in de grote mensen wereld waar de mensen met de grote mond de baas zijn. Het tegenovergestelde van kwetsbaarheid is macht schreef ik al eerder. En hier blijkt dat weer zo te zijn.

Als je je afhankelijk moet opstellen omdat je nu eenmaal geen kennis of vaardigheden hebt op een bepaald gebied moet je je kwetsbaar opstellen. En dan krijg je te maken met macht.
In dit verhaal over de verbouwing gaan de dames voorzitter ook in hun macht zitten en vechten met harde hand zodat ze hun gelijk krijgen. Zij zijn de opdrachtgevers uiteindelijk, dus dit zou niet nodig hoeven te zijn.
Zij hebben geluk: omdat ze machtige rollen spelen in onze maatschappij lukt het hen hun macht te gebruiken.

Veel andere burgers zijn weerloos tegen de macht van de ander. Omdat ze al een achterstand hebben doordat ze zich kwetsbaar moeten opstellen.

  • PGB is toegestaan, je moet wel aan onmogelijke voorwaarden voldoen
  • Passend Onderwijs is een recht, maar eerst staken de onderwijzers voor meer loon en minder werkdruk
  • Inspraak bij bouwplannen, ja maar aan schetsen kunnen geen rechten worden ontleend.
  • Transparantie staat hoog in het vaandel, maar de werkgever bepaald wanneer iets ongepast is.

Neem ons serieus

Ga anders met ons om, zeiden de voorzitters. Dat denk ik ook regelmatig als ik weer tegen de macht van anderen oploop. Doe dit gewoon niet! Schrijf een fatsoenlijke brief! Geef een antwoord! Wees bereikbaar! Wees eens proactief in plaats van af te wachten tot je op iets van ons kan reageren. Nu wil ik wel eens serieus genomen worden!

Pff, hoe zat het ook al weer. Liefde, vreugde, vrede, vriendelijkheid, geduld, goedheid, vertrouwen, zelfbeheersing. Dat is onze kant van het verhaal. En dan blijven we verder gewoon hopen dat we ooit serieus genomen worden.

Dit wil je gelezen hebben:

Eigen kracht en zelfredzaamheid zijn holle woorden
Verwende jongeren confrontatie in het zwembad
Niets te merken van autisme
Brutaal op school
Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl
Vertel het verder!

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kies waar je over wilt lezen

  • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding (32)
  • Allerlei gedachten (29)
  • Boeken (6)
  • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid (25)
  • Nieuws (5)
  • sociale media (7)

Over mij

Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl

Nieuwste blogs

  • gastblogger leerlingbegeleiding websiteIk zoek jou?
    In Nieuws
    Ik ben op zoek jongeren of […]
  • zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelenZelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen
    In Allerlei gedachten
    Het is de tijd van de […]
  • ook dat is autismeOok dat is autisme
    In Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid
    Leerlingen met autisme hebben […]

Nieuwsbrief

Trefwoorden

Autisme begeleiding bloggen boek burn-out coach Docent eenzaamheid executieve functies Facebook hoogbegaafd hoogbegaafdheid instagram jongeren jongerencoach kinderen kwetsbaar leerlingbegeleiding leven liefde marketing motivatie onderwijs opvoeden ouderen ouders pabo pabomannen passend onderwijs prikkelgevoeligheid school Sinterklaas sociale media Spijbelen studenten verantwoordelijkheid verbinding Verzuim wmo zelfredzaamheid

Meest gelezen

  • het tegenovergestelde van kwetsbaar
    Allerlei gedachten Wat is het tegenovergestelde van kwetsbaar?
  • compassie of empathie
    Allerlei gedachten Compassie of Empathie
  • hitte is vervelend voor gevoelige kinderen, hittegolf
    Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid Hitte is vervelend voor gevoelige leerlingen; school doe niet te leuk!

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo gemakkelijk gaat op school? Ik wil de inhoud van mijn blog wat breder maken en mij ook meer richten op #jongeren zelf. In plaats van vooral #docenten en #hulpverleners te bereiken. Ik zoek ervaringsverhalen en misschien zelfs gastbloggers. Lees https://www.chielvoerman.nl/gastblogger/ 
 #linkinbio dan weet je waar het over gaat. Wie weet had je ADHD op het vwo of was je een #onderpresteerder op de havo. Of is dit jou kans om eens iets te vertellen over hoe spijbelen in zijn werk ging, waarom jij dat deed en hoe school erop reageerde. Tag vooral iemand die zo'n verhaal kan vertellen!

#onderwijs #leerlingbegeleiding #passendonderwijs #studenten #havo #vwo #mavo #vmbo #universiteit #hbo #mbo #roc #leren #adhd #autisme #hoogbegaafd #onderpresteren #spijbelen #schoolverlaten
#Repost @talenthouse.harderwijk
• • • • • •
Deze quote komt van een zogenaamde Stoïcijn. Epictetus heette hij, hij kwam uit de 1e eeuw na Chr. Heel misschien ken je de uitspraak dat iemand zich heel Stoïcijns gedraagt. Vaak bedoelen we dan dat iemand onverschillig is. Maar de Stoïcijnen waren helemaal niet zo onverschillig, ze oefenden zich vooral in het omgaan met hun emotie’s ook in heel moeilijke tijden. 

Ze trainden zichzelf vooral te focussen op de dingen waar ze wel invloed op hadden, en 1 van de dingen waar je invloed op hebt ook als de situatie heel vervelend is, zijn je gedachten! 

Zo kun je naar de regen kijken als iets wat je auto heel erg vies maakt, maar een ander denkt juist, ah dat is lekker, nu wordt mijn auto lekker schoongespoeld door de regen. Het is maar net hoe je er over denkt! 

“Het stoïcisme is een levenswijze die de wijsheid en kracht biedt te kunnen omgaan met de uitdagingen die het leven met zich meebrengt”

Een kleine oefening om dit eens te proberen.

1. Pak een pen/papier. En beschrijf kort een gebeurtenis/ervaring van afgelopen week. 
2. Beschrijf beknopt, feitelijk en objectief  over deze gebeurtenis. 
3. Hoeveel controle heb je over deze ervaring? Beoordeel je controle over de situatie , ook je reactie daarop. En geef een score van 0-100%
4. Waarschijnlijk scoor je meer dan 0%. Welke aspecten precies heb jij controle over? Maak daar een kort lijstje van.
5. Uitdaging: wat zou er gebeuren wanneer je wat meer stoïcijns zou nadenken over de dingen waar je geen invloed op hebt?

“Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien”

#nogffvolhouden #jongerenwerk #ffvolhouden  #stoic #stoïcijnen
Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schr Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schreef ik 21 februari 2013. Ik moest er afgelopen week aan denken toen we spraken over een aantal #leerlingen op #school. We verwachten nog steeds dat ouders en leerlingen iets voor elkaar krijgen wat ze niet kunnen. Ze hebben juist hulp nodig op het gebied waar ze gevraagd worden zelfredzaam te zijn. Net zo raar als dat we van een #leerling vragen om beter te plannen als we merken dat hij dat niet goed doet. Zelfredzaam zijn op het gebied waar je niet zelfstandig kunt zijn. Dat is machteloos he! #onderwijs #passendonderwijs #wmo #hulp #kracht #begeleiding #ouders #hulpverlenening #betuttelen
Mooi om dit zo op een rijtje te zien. Artikel in S Mooi om dit zo op een rijtje te zien. Artikel in Sozio over het boek Anderen stimuleren en je zelf motiveren. Draai gangbare regels als ' wie vragen worden overgeslagen' en 'bescheidenheid  siert de mens' eens om. #ta #transactioneleanalyse #leerlingbegeleiding #leerlingen #docent #onderwijs #school #motivatie
Vandaag wordt weer het bewijs geleverd dat te laat Vandaag wordt weer het bewijs geleverd dat te laat komen vooral focus en motivatie is. Op deze profielwerkstuk dag komt het erop aan. Ll worden volledig serieus genomen en ze nemen zichzelf serieus. En dus zijn ze op tijd. #spijbelen #voortijdigschoolverlaten #leerplicht #studenten #docenten #examen #havo #vwo #ccnv #harderwijk
Ja, dit wil ik toch even kwijt. Ik kreeg een bedan Ja, dit wil ik toch even kwijt. Ik kreeg een bedankje van een onbekend iemand voor mijn werk op school. Altijd leuk. Maar ik bedacht mij vandaag dat de leerlingen die normaal best veel moeite hebben met school en het 'opzitten' in de klas het nu gewoon vreselijk goed doen. Ze komen niet in het nieuws of in klagerige mails voor. Dikke dikke duim! Geeft ook veel stof tot nadenken overigens hoor. Want wat zou dit kunnen betekenen? Nou, eerst maar van het weekend genieten allemaal. Want de rek gaat er aardig uit volgens mij. En hopelijk kunnen we snel weer 'gezond jongensgedrag' zien op c. Ik mis het wel een beetje eigenlijk. #ccnv #school #harderwijk #onderwijs #jongeren #tochleuk #docent #blij #leerlingen #onderwijzers #pabo #thuisonderwijs #ccnv #harderwijk
Meer laden… Volgen op Instagram
Civas

Menu

  • Gastbloggers
  • Contact
  • Wie ben ik
  • Samenwerken met een christelijk blog

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo gemakkelijk gaat op school? Ik wil de inhoud van mijn blog wat breder maken en mij ook meer richten op #jongeren zelf. In plaats van vooral #docenten en #hulpverleners te bereiken. Ik zoek ervaringsverhalen en misschien zelfs gastbloggers. Lees https://www.chielvoerman.nl/gastblogger/ 
 #linkinbio dan weet je waar het over gaat. Wie weet had je ADHD op het vwo of was je een #onderpresteerder op de havo. Of is dit jou kans om eens iets te vertellen over hoe spijbelen in zijn werk ging, waarom jij dat deed en hoe school erop reageerde. Tag vooral iemand die zo'n verhaal kan vertellen!

#onderwijs #leerlingbegeleiding #passendonderwijs #studenten #havo #vwo #mavo #vmbo #universiteit #hbo #mbo #roc #leren #adhd #autisme #hoogbegaafd #onderpresteren #spijbelen #schoolverlaten
#Repost @talenthouse.harderwijk
• • • • • •
Deze quote komt van een zogenaamde Stoïcijn. Epictetus heette hij, hij kwam uit de 1e eeuw na Chr. Heel misschien ken je de uitspraak dat iemand zich heel Stoïcijns gedraagt. Vaak bedoelen we dan dat iemand onverschillig is. Maar de Stoïcijnen waren helemaal niet zo onverschillig, ze oefenden zich vooral in het omgaan met hun emotie’s ook in heel moeilijke tijden. 

Ze trainden zichzelf vooral te focussen op de dingen waar ze wel invloed op hadden, en 1 van de dingen waar je invloed op hebt ook als de situatie heel vervelend is, zijn je gedachten! 

Zo kun je naar de regen kijken als iets wat je auto heel erg vies maakt, maar een ander denkt juist, ah dat is lekker, nu wordt mijn auto lekker schoongespoeld door de regen. Het is maar net hoe je er over denkt! 

“Het stoïcisme is een levenswijze die de wijsheid en kracht biedt te kunnen omgaan met de uitdagingen die het leven met zich meebrengt”

Een kleine oefening om dit eens te proberen.

1. Pak een pen/papier. En beschrijf kort een gebeurtenis/ervaring van afgelopen week. 
2. Beschrijf beknopt, feitelijk en objectief  over deze gebeurtenis. 
3. Hoeveel controle heb je over deze ervaring? Beoordeel je controle over de situatie , ook je reactie daarop. En geef een score van 0-100%
4. Waarschijnlijk scoor je meer dan 0%. Welke aspecten precies heb jij controle over? Maak daar een kort lijstje van.
5. Uitdaging: wat zou er gebeuren wanneer je wat meer stoïcijns zou nadenken over de dingen waar je geen invloed op hebt?

“Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien”

#nogffvolhouden #jongerenwerk #ffvolhouden  #stoic #stoïcijnen
Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schr Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schreef ik 21 februari 2013. Ik moest er afgelopen week aan denken toen we spraken over een aantal #leerlingen op #school. We verwachten nog steeds dat ouders en leerlingen iets voor elkaar krijgen wat ze niet kunnen. Ze hebben juist hulp nodig op het gebied waar ze gevraagd worden zelfredzaam te zijn. Net zo raar als dat we van een #leerling vragen om beter te plannen als we merken dat hij dat niet goed doet. Zelfredzaam zijn op het gebied waar je niet zelfstandig kunt zijn. Dat is machteloos he! #onderwijs #passendonderwijs #wmo #hulp #kracht #begeleiding #ouders #hulpverlenening #betuttelen
Mooi om dit zo op een rijtje te zien. Artikel in S Mooi om dit zo op een rijtje te zien. Artikel in Sozio over het boek Anderen stimuleren en je zelf motiveren. Draai gangbare regels als ' wie vragen worden overgeslagen' en 'bescheidenheid  siert de mens' eens om. #ta #transactioneleanalyse #leerlingbegeleiding #leerlingen #docent #onderwijs #school #motivatie
Vandaag wordt weer het bewijs geleverd dat te laat Vandaag wordt weer het bewijs geleverd dat te laat komen vooral focus en motivatie is. Op deze profielwerkstuk dag komt het erop aan. Ll worden volledig serieus genomen en ze nemen zichzelf serieus. En dus zijn ze op tijd. #spijbelen #voortijdigschoolverlaten #leerplicht #studenten #docenten #examen #havo #vwo #ccnv #harderwijk
Ja, dit wil ik toch even kwijt. Ik kreeg een bedan Ja, dit wil ik toch even kwijt. Ik kreeg een bedankje van een onbekend iemand voor mijn werk op school. Altijd leuk. Maar ik bedacht mij vandaag dat de leerlingen die normaal best veel moeite hebben met school en het 'opzitten' in de klas het nu gewoon vreselijk goed doen. Ze komen niet in het nieuws of in klagerige mails voor. Dikke dikke duim! Geeft ook veel stof tot nadenken overigens hoor. Want wat zou dit kunnen betekenen? Nou, eerst maar van het weekend genieten allemaal. Want de rek gaat er aardig uit volgens mij. En hopelijk kunnen we snel weer 'gezond jongensgedrag' zien op c. Ik mis het wel een beetje eigenlijk. #ccnv #school #harderwijk #onderwijs #jongeren #tochleuk #docent #blij #leerlingen #onderwijzers #pabo #thuisonderwijs #ccnv #harderwijk
Meer laden… Volgen op Instagram

Volg via Facebook

Chiel Voerman - leerlingbegeleider
©2021 Chiel Voerman | Built using WordPress and Responsive Blogily theme by Superb