Skip to content

Chiel Voerman

Blogs over leerlingbegeleiding

Menu
  • Home
  • Wie ben ik
    • Losmaken is mijn doel
  • Onderwerpen
    • Allerlei gedachten
    • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid
    • sociale media
    • Boeken
    • Nieuws
  • Contact
    • Privacyverklaring en cookiebeleid
    • Er staan affiliate links op deze website
    • Samenwerken
    • Instagram – #linkinbio
    • Gastbloggers
      • Alex
Menu
oplossingen tegen spijbelen praten met een spijbelaar

Praten met een spijbelaar op school

Posted on juni 7, 2016november 21, 2020 by Chiel Voerman

Soms denk ik dat het een rare en moeilijke activiteit is, dat praten met een spijbelaar op school. Hoe kijk jij daar eigenlijk tegen aan? Gebeurt het nog wel, of verdienen spijbelaars alleen maar straf? Praten is echt wel één van de beste oplossingen tegen spijbelen of schoolverzuim.

Pas sprak ik een jonge spijbelaar die nog 50 uur zou moeten nakomen. Ik heb haar maar niet gevraagd hoe het komt dat de school er nu pas achterkomt dat er nog zoveel uren in te halen zijn. Hoe kan het zo ver komen? Is de controle van het verzuim nog steeds een administratieve handeling in plaats van een onderdeel van de leerlingenbegeleiding?
Ik geloof er heilig in dat het verzuimmanagement een onderdeel moet zijn van de leerlingenbegeleider. Een zorgcoördinator moet daar een grote rol in spelen vind ik. Het verzuim van leerlingen is een signaal waar we iets mee moeten. Want wie loopt er nu op met de eenzame spijbelaar?

De oplossingen tegen spijbelen beginnen bij het praten met de spijbelaar

Het gesprek met een leerling die regelmatig absent is levert vreselijk veel op. Schatten aan informatie over de leerlingen maar ook over je school. De absent is in mijn ogen de meest zelfstandig denkende leerling die er te vinden is binnen (oke, buiten) je school.  Eens een rijtje doen van de zaken die ik in een paar jaar tijd ben tegengekomen? Echt waar, de oplossingen tegen spijbelen beginnen allemaal met een goed gesprek.

  • Surinaamse jongen blijkt een jonge mantelzorger te zijn voor moeder en oma.
  • Jongen heeft bijna geen tijd voor zijn huiswerk omdat hij kilometers moet fietsen iedere dag.
  • Docent is vreselijk cynisch en gemeen naar de leerling, zijn lessen worden daarom gemeden.
  • Docenten bereiden hun lessen niet goed voor waardoor ze vooral vragen beantwoorden en geen nieuwe stof aanbieden. Leerling blijft weg.
  • Jongen blijkt al weken niet te slapen ‘s nachts omdat zijn ouders vreselijke ruzie maken
  • Meisje zei: de docent vindt de lessen ook geen bal aan, waarom zou ik dan komen?
  • Jongen met autisme had gehoord: als jij je huiswerk niet maakt mag je weg blijven.

Een rijtje echt gebeurde ontdekkingen, al heb ik ze wat aangepast vanwege de privacy. Deze spijbelaars hadden goede redenen om afwezig te zijn uiteindelijk. Ze vertelden het mij omdat ik tijd voor ze nam en ik echte interesse toonde. Deze leerlingen verdienen geen straf maar eerherstel. Coaching, begeleiding om het hoofd boven water te houden, daaruit bestaan de oplossingen tegen het spijbelen. spijbelaars moeten niet nieuwe last opgelegd krijgen, maar een last afgenomen worden.

Praten voor die ‘aha-erlebnis’.

Praten met een spijbelaar op school doe je voor de ‘aha-erlebnis’. Niet in de eerste plaats voor jezelf maar wel voor de verzuimleerling. De leerling die ik pas sprak had ineens zo’n erlebnis. Ze ontdekte dat ze er nooit bij stil gestaan had dat ze voor zichzelf naar school ging. Ze dacht dat het moest! Ze dacht dat ze ging voor de docent die anders boos moet worden. Ze dacht dat ze naar school ging omdat haar ouders dat wilden. “O, ik ga voor mijzelf naar school”! Ja dus!

Je gaat niet naar school om gemopper naar je hoofd te krijgen. Je gaat naar school om les te krijgen, jezelf te ontwikkelingen zodat je vorm kan geven aan die droom van je. Dat toekomstverlangen waar je aan werken wilt.

Door te praten met de spijbelaar help je hem zijn Selfie te maken. Hoe zie je er uit, wat kan je, wat wil je, waar wil je naar toe? En hoe kijken anderen naar je denk je? En vind je dat prettig of wil je dat het anders wordt? Wat moet dan anders? Stel dat er een nieuwe jij gemaakt wordt, teken dan eens zijn Selfie?

Dit wil je gelezen hebben:

Vandaag blog ik vijf jaar!
Verwende jongeren confrontatie in het zwembad
Leerlingenzorg in het voortgezet onderwijs betekent present zijn.
Tijdelijke leerlingenbegeleider
Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl
Vertel het verder!

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over mij

Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl

Kies waar je over wilt lezen

  • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding (31)
  • Allerlei gedachten (30)
  • Boeken (6)
  • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid (25)
  • Nieuws (4)
  • sociale media (7)

Nieuwste blogs

  • Meneer, wat is er met mij?
    In (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    Een leerling met van die […]
  • te laat komen, op tijd komenIk ben op tijd, meneer!
    In (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    In de eerste schoolweek […]
  • straffen op schoolStraffen op school
    In (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    Het doel van mijn rol op […]

Nieuwsbrief

Trefwoorden

Autisme begeleiding bloggen boek burn-out coach Docent eenzaamheid executieve functies Facebook hoogbegaafd hoogbegaafdheid instagram jongeren jongerencoach kinderen kwetsbaar leerlingbegeleiding leven liefde marketing motivatie onderwijs opvoeden ouderen ouders pabo pabomannen passend onderwijs prikkelgevoeligheid school Sinterklaas sociale media Spijbelen studenten verantwoordelijkheid Verzuim wmo zelfredzaamheid

Meest gelezen

  • het tegenovergestelde van kwetsbaar
    Allerlei gedachten Wat is het tegenovergestelde van kwetsbaar?
  • vader leven met adhd
    Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid Hoe moet ik als vader leven met ADHD?
  • compassie of empathie
    Allerlei gedachten Compassie of Empathie

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is de beloning. Niet alle vicieuze cirkels zijn verkeerd. #voortgezetonderwijs #motivatie
Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op school. De cateraar houdt broodjes over.
De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lij De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lijn van links naar rechts. Dan ben je snel klaar. Waarom zou het moeten? #autisme #hoogbegaafd #schoolboeken
Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook we Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook weer leuk
 Voor mij breekt er een hybride tijd aan. Deels thuis en deels op #school werken.
Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt het sowieso zonder bezoek en kerkdiensten. Lekker in alle rust snoepen van het online aanbod.
Zo lekker (en pijnlijk) als de creativiteit weer g Zo lekker (en pijnlijk) als de creativiteit weer gaat stromen als de school even niet hoeft. Respect voor alle docenten en onderwijzers die echt ontwikkelingsgericht zijn. Die de creativiteit weten aan te boren bij hun #leerlingen. Tussen echt een vak! Geniet van je #kerstvakantie
Meer laden… Volgen op Instagram

Menu

  • Gastbloggers
  • Contact
  • Wie ben ik
  • Samenwerken met een christelijk blog

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is de beloning. Niet alle vicieuze cirkels zijn verkeerd. #voortgezetonderwijs #motivatie
Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op school. De cateraar houdt broodjes over.
De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lij De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lijn van links naar rechts. Dan ben je snel klaar. Waarom zou het moeten? #autisme #hoogbegaafd #schoolboeken
Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook we Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook weer leuk
 Voor mij breekt er een hybride tijd aan. Deels thuis en deels op #school werken.
Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt het sowieso zonder bezoek en kerkdiensten. Lekker in alle rust snoepen van het online aanbod.
Zo lekker (en pijnlijk) als de creativiteit weer g Zo lekker (en pijnlijk) als de creativiteit weer gaat stromen als de school even niet hoeft. Respect voor alle docenten en onderwijzers die echt ontwikkelingsgericht zijn. Die de creativiteit weten aan te boren bij hun #leerlingen. Tussen echt een vak! Geniet van je #kerstvakantie
Meer laden… Volgen op Instagram

Volg via Facebook

Chiel Voerman - leerlingbegeleider
©2021 Chiel Voerman | Built using WordPress and Responsive Blogily theme by Superb
Deze website gebruikt analytische cookies om te analyseren wat bezoekers op de website doen en om de site te vrijwaren van hackers. De IP-adressen zijn onherkenbaar gemaakt en herleiden niet naar uw persoon. Zodra u op een advertentie of een duidelijke link naar een webshop klikt wordt er een trackcookie op uw computer geplaatst. Als u niet op een advertentie klikt, gebeurt er niets. Wordfence vergelijkt uw ip adres met die van bekende hackers, zo houden we de site vrij van foute inlogpogingen.OkNee ik wil geen niet-functionele cookiesMeer lezen