Skip to content

Chiel Voerman

Blogs over leerlingbegeleiding

Menu
  • Home
  • Wie ben ik
    • Losmaken is mijn doel
  • Onderwerpen
    • Allerlei gedachten
    • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid
    • sociale media
    • Boeken
    • Nieuws
  • Contact
    • Privacyverklaring en cookiebeleid
    • Er staan affiliate links op deze website
    • Samenwerken
    • Instagram – #linkinbio
    • Gastbloggers
      • Alex
Menu

Mannen op de Pabo – opleiding tot rolmodel

Posted on mei 15, 2015augustus 26, 2020 by Chiel Voerman

Jongens komen op school en thuis te weinig mannen tegen. Hierdoor missen ze rolmodellen en wordt gedrag eerder gezien als problematisch. Er zijn te weinig mannen op de Pabo.

Dit probleem is er al erg lang en het komt nu weer naar boven in verschillende nieuwsuitingen omdat het nu eenmaal Mei is. De tijd van het jaar dat leerlingen beslissen aan welke vervolgopleiding ze student willen worden is bijna voorbij. De last-minute beslissers kunnen misschien nog worden overgehaald. Belangrijke keuze!

Maar, zijn de Pabo mannen nu ineens macho?

Pabo te vrouwelijk

Maar wat is nu precies het probleem met die Pabo’s? Het onderwijs is te vrouwelijk, er zijn te veel vrouwelijke studenten en jonge mannen houden daar niet van blijkbaar. Ik kan mij daar van alles bij voorstellen. Behalve dan dat Pabo mannen niet van jonge vrouwen houden.

Toen ik de SPH deed liepen we langs de Pabogang en zagen daar de meisjes en wat ‘baardeloze knapen’ bezig met kalligraferen, knippen en plakken. En toen we onze lunch verorberden kwamen ze helemaal blij de aula in: “Ik heb bordschrijven gehaald!”. Het begrip ‘Pabo meisje’ was niet een vooroordeel.

Niet alleen de Pabo maar ook de sociale academie was te vrouwelijk vond ik zelf. De groepsdynamiek werd erg bepaald door het grote aantal meisjes dat in de groep zat. Op de geijkte vraag ‘wat doet dit jullie’ kwam er een vrouwelijk antwoord en de mannen hadden geen weerwoord. Onmogelijk ook omdat je zelf nog hard aan het leren was om man te worden. We wisten nog heel niet hoe we moesten functioneren los van onze moeder. We waren de overstap naar de mannelijke wereld nog aan het maken. De mannelijke studenten vonden elkaar door de verschillende opleidingen heen en dachten dat ze gek waren.

En de mannelijke docenten leerden ons de theorie, dus dat had niets met mannelijk of vrouwelijk te maken. En als je als docent altijd vragen stelt in plaats van antwoorden hoef je jezelf niet bloot te geven. Waar vervolgens dus niemand iets van leert.

Ik vond de SPH te vrouwelijk terwijl de SPH nog iets ‘stoers’ in zich heeft omdat je ook nog met moeilijke jongeren kan gaan werken. Of in een gevangenis. Het knutselen en bordschrijven, ja dat is dan zeker te vrouwelijk.

Pabo mannen ineens macho

De tijd van de metroman en de spornoman hebben we gehad geloof ik. We hebben het nu over vlijtige huisvaders die hun mannelijke oerdriften weer naar boven moeten halen. Op overlevingskamp met hun zoons, door de modder banjeren met soortgenoten.

Zo ook de nieuwe meesters, de mannen op de Pabo. Ze verenigen zich nu, hebben eigen Facebookcommunity’s en gaan door de modder, over muurtjes en genieten van het samen zijn met soortgenoten. Of misschien meer van de afwezigheid van de andere sekse. En dat alles in scene gezet door de Pabo opleidingen. Nieuwe meesters mogen sneller studeren en hoeven niet les te geven in de kleutergroepen als ze dat niet willen. (zo! Rolbevestigend niet?)

En deze jongens komen dan een basisschool in en springen van schrik onder een tafel. Want nergens is die bak modder te vinden, want zelfs de zandtafel is weggehygieniseerd, nergens ongegeneerd krabben want luizen worden vermoord en voorkomen door luizenzakken, en 1 + 1 is nog steeds 2.

Mannen op de Pabo moeten leren man te zijn

Ik denk dat deze macho aanpak van de nieuwe meester veel jongens gaat afschrikken. Komen er meer mannen voor de klas door dit soort stereotype oplossingen? Ik denk het niet. Niet iedere jongen houdt van voetbal en van bier terwijl veel vrouwen dat wel doen.

Mij lijkt het goed dat mannen op de Pabo (en de sociale academie) leren hoe ze man kunnen zijn tussen de vrouwen. Hoe vullen man en vrouw elkaar aan en waarin vinden ze elkaar nooit. Geef ze eigenwaarde door te vertellen dat ze als man zo ongelooflijk belangrijk zijn voor de jongens én de meisjes. Voor het nuchtere tegenwicht in de aanpak van gedragsproblemen.  En docenten steun die mannen in de gesprekken met hun vrouwelijke medestudenten. Bevestig het mannelijke en geef er waarde aan richting de meiden.

Dat de paboman meester kan zijn vanuit zijn tenen. Van binnen uit zoals ik in mijn blog ‘Docent van binnen uit‘ schreef.

Pabo als opleiding tot rolmodel

Dat zou mooi zijn niet? Pabo als opleiding tot rolmodel. Voor de meesters en de juffen uiteraard. Rolmodel zijn is zo vreselijk belangrijk. Ik geloof dat veel problemen op de basisschool voorkomen kunnen worden of gewoon niet voorkomen als het natuurlijke evenwicht tussen mannen en vrouwen wordt hersteld. Dat heeft ongetwijfeld effect op pesten en andere verstoringen van de groepsdynamiek.

Tegenwoordig houd ik me ook wat bezig met beeldvorming en tekstschrijverij. Dus vandaar het idee: kunnen we de Pabo niet weer dé plek maken waar je leert het maatschappelijke evenwicht te herstellen en te bewaren? Mannen en vrouwen samen aan de slag met hun vaardigheden en handicaps. Omdat ze zo waardevol zijn voor de toekomst. We voeden immers op voor de toekomst?

Nou Pabo-mannen, zet hem op!

Dit wil je gelezen hebben:

Autisme moet je snappen
Time-out is geen straf/neutraal is volwassen
Angst voor school, een verhaal hoe het wél werkte.
Motivatie binnenstebuiten
Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl
Vertel het verder!

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over mij

Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl

Kies waar je over wilt lezen

  • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding (31)
  • Allerlei gedachten (30)
  • Boeken (6)
  • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid (25)
  • Nieuws (4)
  • sociale media (7)

Nieuwste blogs

  • Meneer, wat is er met mij?
    In (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    Een leerling met van die […]
  • te laat komen, op tijd komenIk ben op tijd, meneer!
    In (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    In de eerste schoolweek […]
  • straffen op schoolStraffen op school
    In (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    Het doel van mijn rol op […]

Nieuwsbrief

Trefwoorden

Autisme begeleiding bloggen boek burn-out coach Docent eenzaamheid executieve functies Facebook hoogbegaafd hoogbegaafdheid instagram jongeren jongerencoach kinderen kwetsbaar leerlingbegeleiding leven liefde marketing motivatie onderwijs opvoeden ouderen ouders pabo pabomannen passend onderwijs prikkelgevoeligheid school Sinterklaas sociale media Spijbelen studenten verantwoordelijkheid Verzuim wmo zelfredzaamheid

Meest gelezen

  • het tegenovergestelde van kwetsbaar
    Allerlei gedachten Wat is het tegenovergestelde van kwetsbaar?
  • vader leven met adhd
    Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid Hoe moet ik als vader leven met ADHD?
  • compassie of empathie
    Allerlei gedachten Compassie of Empathie

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
Ik hou van mijn werk op #school. Al voel ik mij me Ik hou van mijn werk op #school. Al voel ik mij meer het webcareteam momenteel.
Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is de beloning. Niet alle vicieuze cirkels zijn verkeerd. #voortgezetonderwijs #motivatie
Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op school. De cateraar houdt broodjes over.
De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lij De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lijn van links naar rechts. Dan ben je snel klaar. Waarom zou het moeten? #autisme #hoogbegaafd #schoolboeken
Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook we Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook weer leuk
 Voor mij breekt er een hybride tijd aan. Deels thuis en deels op #school werken.
Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt het sowieso zonder bezoek en kerkdiensten. Lekker in alle rust snoepen van het online aanbod.
Meer laden… Volgen op Instagram

Menu

  • Gastbloggers
  • Contact
  • Wie ben ik
  • Samenwerken met een christelijk blog

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
Ik hou van mijn werk op #school. Al voel ik mij me Ik hou van mijn werk op #school. Al voel ik mij meer het webcareteam momenteel.
Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is de beloning. Niet alle vicieuze cirkels zijn verkeerd. #voortgezetonderwijs #motivatie
Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op school. De cateraar houdt broodjes over.
De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lij De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lijn van links naar rechts. Dan ben je snel klaar. Waarom zou het moeten? #autisme #hoogbegaafd #schoolboeken
Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook we Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook weer leuk
 Voor mij breekt er een hybride tijd aan. Deels thuis en deels op #school werken.
Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt het sowieso zonder bezoek en kerkdiensten. Lekker in alle rust snoepen van het online aanbod.
Meer laden… Volgen op Instagram

Volg via Facebook

Chiel Voerman - leerlingbegeleider
©2021 Chiel Voerman | Built using WordPress and Responsive Blogily theme by Superb
Deze website gebruikt analytische cookies om te analyseren wat bezoekers op de website doen en om de site te vrijwaren van hackers. De IP-adressen zijn onherkenbaar gemaakt en herleiden niet naar uw persoon. Zodra u op een advertentie of een duidelijke link naar een webshop klikt wordt er een trackcookie op uw computer geplaatst. Als u niet op een advertentie klikt, gebeurt er niets. Wordfence vergelijkt uw ip adres met die van bekende hackers, zo houden we de site vrij van foute inlogpogingen.OkNee ik wil geen niet-functionele cookiesMeer lezen