Skip to content

Chiel Voerman

Blogs over leerlingbegeleiding

Menu
  • Home
  • Wie ben ik
    • Losmaken is mijn doel
  • Onderwerpen
    • Allerlei gedachten
    • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid
    • sociale media
    • Boeken
    • Nieuws
    • Gastblogger Alex Rebergen over studievaardigheden en studiekeuze
  • Contact
    • nieuwsbrief
    • Privacyverklaring en cookiebeleid
    • Er staan affiliate links op deze website
    • Samenwerken
    • Instagram – #linkinbio
    • Gastbloggers
      • Alex
Menu
ook dat is autisme

Ook dat is autisme

Posted on februari 2, 2021februari 2, 2021 by Chiel Voerman

Leerlingen met autisme hebben de neiging om gesproken en geschreven woorden letterlijk te nemen. Dat levert soms rare situaties op. Maar het kan ook zorgen voor onvoldoendes bij toetsen en andere overhoringen. Soms moet je even puzzelen om erachter te komen, ook dat is autisme.

Gedragsproblemen

Wat lastig is bij autisme is dat het bij iedereen andere uitingsvormen heeft. De ene leerling kan goed vertellen waar hij of zij last van heeft. Ze kunnen per dag inschatten wat ze aankunnen of beter kunnen laten. Deze leerlingen kunnen volledig autonoom spelen met hun draaglast en – kracht. Anderen hebben dat inzicht nog niet. En zij zijn aangewezen op de begeleiding van anderen die dat inzicht wel hebben. Die gedragingen kunnen duiden in het licht van autisme.

Begeleiding van leerlingen met autisme vraagt dat je naast ze gaat staan en door hun ogen probeert te kijken. Dat is een beetje tegen de natuur van hulpverleners in. We hebben namelijk geleerd om objectief te kijken naar wat er gebeurt. En nu moeten we vooral interpreteren en actief preventieve maatregelen treffen om herhaling te voorkomen.

Via deze link zie je al mijn blogs met de tag autisme. Je komt dan ook een recensie tegen van het boek ‘Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit‘. Een prachtig boek voor iedereen die te maken heeft met autisme. Je zult regelmatig denken: ook dat is autisme!

Onzichtbare problemen

Een van de meer onzichtbare problemen van mensen met autisme is dat ze de neiging hebben om woorden letterlijk te nemen. Op school kan het hen zo een paar punten schelen op een toets. Een leerling kan er dan niet veel aan doen helaas. Onderwijsmethodes zouden hier denk ik wat meer rekening mee moeten houden. Tijdens de thuisschoolperiode vanwege het coronavirus kwamen we regelmatig van dit soort letterlijke momenten tegen.

Bovenstaande foto is genomen van een taalboek van groep 4. Het doel is dat de leerling leert dat een bepaald woord een andere betekenis kan krijgen door een bijvoeglijk naamwoord toe te voegen. Je hebt dus ‘eng’ en je hebt ‘lekker eng’. En vervolgens heb je veel woorden nodig om het verschil tussen die twee uit te leggen.
Maar dan wordt gevraagd: Schrijf nu ‘lekker’ in de zinnen van Catootje en Jeroen uit opdracht 1. De meeste mensen zullen begrijpen dat het nu de bedoeling is dat de leerling de bedoelde zinnen overschrijft en het woord ‘lekker’ soepel op de juiste plaats invoegt.
Maar niet de leerling met Ass. Hij kijkt naar de zin en geeft aan dat hij het niet begrijpt. Wat begrijp je niet? Ik probeer het duidelijker te maken: waar past het woord ‘lekker’ tussen? Nergens!
En inderdaad, deze leerling stapt over mijn probleem met de tweede zin heen: overal loeren ze lekker op ons. (Namelijk: wie zegt dat nou?). De moeilijkheid is heel simpel: tussen de woorden in de zinnen van Catootje en Jeroen is geen plaats. Er is niet voldoende ruimte om daar het woord ‘lekker’ tussen te zetten.

Leerlingen met autisme scoren lager

In deze leermethode komen meer opdrachten voor waar ik mijn vraagtekens bij heb. Er staan woorden en denkwijzen in de methode die bij ons in huis niet voorbijkomen. Maar dit soort denkfouten maken het leven van iemand met autisme wel moeilijker.
Als we niet goed opletten scoren leerlingen met autisme echt lager op toetsen en overhoringen vanwege het probleem van het letterlijk lezen en interpreteren van woorden. Ook dat is autisme, onbegrip en de daaruit volgende onmacht. Met vervolgens weer de nodige overprikkeling en eventueel gedragsproblemen.

In dit voorbeeld heeft de leerling vanuit zijn optiek gelijk. Er is geen ruimte om het woord ‘lekker’ toe te voegen. En ik puzzel nog steeds hoe ik mijn verduidelijkende vraag zo had kunnen stellen dat het ook echt meer helderheid had gegeven. De opdacht was onduidelijk. Mijn verduidelijking voldeed niet. Er is niet rekening gehouden met leerlingen die de wereld letterlijk nemen.

Autisme moet je snappen

Autisme moet je snappen. Dit is geen mooi Nederlands, maar het geeft precies weer wat ik bedoel: Autisme moet je proberen te begrijpen door er midden in te gaan zitten. Je moet erdoor gevangengenomen worden. Ja, neem die maar letterlijk: als je er niet middenin zit, kan je het niet begrijpen.
Een paar jaar geleden schreef ik het blogje ‘Autisme moet je snappen‘. Je kan het hier lezen. Een heel klein blogje met daarin dezelfde boodschap: autisme leer je niet kennen uit boekjes. Je moet er doorheen.

Als een leerling een goed gevoel had bij een toets maar toch een onvoldoende scoort, is het fijn als je de toets met hem gaat bekijken. Wie weet kom je van dit soort ‘letterlijke’ problemen tegen. En door de vraag anders te formuleren kan de leerling alsnog de kans krijgen zijn kennis te bewijzen.

Herken jij dit in de praktijk?

Volg jij mij al op Instagram eigenlijk?

Dit wil je gelezen hebben:

Schreeuwen kan ook via ZOOM
Intelligente ouderen hebben ook uitdaging nodig
Geen leren zonder zorgen
Emotieregulering en overzicht met magneetplaatjes
Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl
Vertel het verder!

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kies waar je over wilt lezen

  • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding (32)
  • Allerlei gedachten (28)
  • Boeken (6)
  • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid (24)
  • Nieuws (5)
  • sociale media (7)

Over mij

Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl

Nieuwste blogs

  • gastblogger leerlingbegeleiding websiteIk zoek jou?
    In Nieuws
    Ik ben op zoek jongeren of […]
  • zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelenZelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen
    In Allerlei gedachten
    Het is de tijd van de […]
  • geef jongeren hoop, hoe gaat het met je? jongeren in coronatijdHoe gaat het met je?
    In (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    “Ze hebben […]

Nieuwsbrief

Trefwoorden

Autisme begeleiding bloggen boek burn-out coach Docent eenzaamheid executieve functies Facebook hoogbegaafd hoogbegaafdheid instagram jongeren jongerencoach kinderen kwetsbaar leerlingbegeleiding leven liefde marketing motivatie onderwijs opvoeden ouderen ouders pabo pabomannen passend onderwijs prikkelgevoeligheid school Sinterklaas sociale media Spijbelen studenten verantwoordelijkheid verbinding Verzuim wmo zelfredzaamheid

Meest gelezen

  • het tegenovergestelde van kwetsbaar
    Allerlei gedachten Wat is het tegenovergestelde van kwetsbaar?
  • compassie of empathie
    Allerlei gedachten Compassie of Empathie
  • hitte is vervelend voor gevoelige kinderen, hittegolf
    Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid Hitte is vervelend voor gevoelige leerlingen; school doe niet te leuk!

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
We mochten even op kraamvisite bij de lammetjes va We mochten even op kraamvisite bij de lammetjes van mijn broer. Er was onder andere een vijftig geboren. Mooi beeld van dat moederschaap dat met haar neus een bemoedigend duwtje geeft. Het lammetje verkent in een veilige omgeving de wereld. Op #school is soms ook niet meer nodig. Een kleine bemoediging.#onderwijs #leerlingen #hoop #plezier #leren #pedagogiek #docent #leerlingbegeleider
Best een spannend programma vanavond. Beetje snel Best een spannend programma vanavond. Beetje snel misschien. Ouders zijn deskundig, scholen ook.  Maar t probleem van een verschil van mening over de aanpak en definitie van bijvoorbeeld hoogbegaafdheid of autisme ligt dik aan de oppervlakte. Zijnskenmerken? We willen een keihard IQ cijfer. Overprikkeld? Maar hij moet zich wel gedragen! Dat zijn verschillen in visie. Eerst zorgen, dan leren. Das mijn visie. Lees hier mijn blog daarover uit 2019 https://www.chielvoerman.nl/geen-leren-zonder-zorgen/ #onderwijs #passendonderwijs #leren  #school
#compliment #onderwijs #harderwijk #compliment #onderwijs #harderwijk
Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo gemakkelijk gaat op school? Ik wil de inhoud van mijn blog wat breder maken en mij ook meer richten op #jongeren zelf. In plaats van vooral #docenten en #hulpverleners te bereiken. Ik zoek ervaringsverhalen en misschien zelfs gastbloggers. Lees https://www.chielvoerman.nl/gastblogger/ 
 #linkinbio dan weet je waar het over gaat. Wie weet had je ADHD op het vwo of was je een #onderpresteerder op de havo. Of is dit jou kans om eens iets te vertellen over hoe spijbelen in zijn werk ging, waarom jij dat deed en hoe school erop reageerde. Tag vooral iemand die zo'n verhaal kan vertellen!

#onderwijs #leerlingbegeleiding #passendonderwijs #studenten #havo #vwo #mavo #vmbo #universiteit #hbo #mbo #roc #leren #adhd #autisme #hoogbegaafd #onderpresteren #spijbelen #schoolverlaten
#Repost @talenthouse.harderwijk
• • • • • •
Deze quote komt van een zogenaamde Stoïcijn. Epictetus heette hij, hij kwam uit de 1e eeuw na Chr. Heel misschien ken je de uitspraak dat iemand zich heel Stoïcijns gedraagt. Vaak bedoelen we dan dat iemand onverschillig is. Maar de Stoïcijnen waren helemaal niet zo onverschillig, ze oefenden zich vooral in het omgaan met hun emotie’s ook in heel moeilijke tijden. 

Ze trainden zichzelf vooral te focussen op de dingen waar ze wel invloed op hadden, en 1 van de dingen waar je invloed op hebt ook als de situatie heel vervelend is, zijn je gedachten! 

Zo kun je naar de regen kijken als iets wat je auto heel erg vies maakt, maar een ander denkt juist, ah dat is lekker, nu wordt mijn auto lekker schoongespoeld door de regen. Het is maar net hoe je er over denkt! 

“Het stoïcisme is een levenswijze die de wijsheid en kracht biedt te kunnen omgaan met de uitdagingen die het leven met zich meebrengt”

Een kleine oefening om dit eens te proberen.

1. Pak een pen/papier. En beschrijf kort een gebeurtenis/ervaring van afgelopen week. 
2. Beschrijf beknopt, feitelijk en objectief  over deze gebeurtenis. 
3. Hoeveel controle heb je over deze ervaring? Beoordeel je controle over de situatie , ook je reactie daarop. En geef een score van 0-100%
4. Waarschijnlijk scoor je meer dan 0%. Welke aspecten precies heb jij controle over? Maak daar een kort lijstje van.
5. Uitdaging: wat zou er gebeuren wanneer je wat meer stoïcijns zou nadenken over de dingen waar je geen invloed op hebt?

“Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien”

#nogffvolhouden #jongerenwerk #ffvolhouden  #stoic #stoïcijnen
Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schr Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schreef ik 21 februari 2013. Ik moest er afgelopen week aan denken toen we spraken over een aantal #leerlingen op #school. We verwachten nog steeds dat ouders en leerlingen iets voor elkaar krijgen wat ze niet kunnen. Ze hebben juist hulp nodig op het gebied waar ze gevraagd worden zelfredzaam te zijn. Net zo raar als dat we van een #leerling vragen om beter te plannen als we merken dat hij dat niet goed doet. Zelfredzaam zijn op het gebied waar je niet zelfstandig kunt zijn. Dat is machteloos he! #onderwijs #passendonderwijs #wmo #hulp #kracht #begeleiding #ouders #hulpverlenening #betuttelen
Meer laden… Volgen op Instagram
Civas

Menu

  • Gastbloggers
  • Contact
  • Wie ben ik
  • Samenwerken met een christelijk blog

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
We mochten even op kraamvisite bij de lammetjes va We mochten even op kraamvisite bij de lammetjes van mijn broer. Er was onder andere een vijftig geboren. Mooi beeld van dat moederschaap dat met haar neus een bemoedigend duwtje geeft. Het lammetje verkent in een veilige omgeving de wereld. Op #school is soms ook niet meer nodig. Een kleine bemoediging.#onderwijs #leerlingen #hoop #plezier #leren #pedagogiek #docent #leerlingbegeleider
Best een spannend programma vanavond. Beetje snel Best een spannend programma vanavond. Beetje snel misschien. Ouders zijn deskundig, scholen ook.  Maar t probleem van een verschil van mening over de aanpak en definitie van bijvoorbeeld hoogbegaafdheid of autisme ligt dik aan de oppervlakte. Zijnskenmerken? We willen een keihard IQ cijfer. Overprikkeld? Maar hij moet zich wel gedragen! Dat zijn verschillen in visie. Eerst zorgen, dan leren. Das mijn visie. Lees hier mijn blog daarover uit 2019 https://www.chielvoerman.nl/geen-leren-zonder-zorgen/ #onderwijs #passendonderwijs #leren  #school
#compliment #onderwijs #harderwijk #compliment #onderwijs #harderwijk
Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo gemakkelijk gaat op school? Ik wil de inhoud van mijn blog wat breder maken en mij ook meer richten op #jongeren zelf. In plaats van vooral #docenten en #hulpverleners te bereiken. Ik zoek ervaringsverhalen en misschien zelfs gastbloggers. Lees https://www.chielvoerman.nl/gastblogger/ 
 #linkinbio dan weet je waar het over gaat. Wie weet had je ADHD op het vwo of was je een #onderpresteerder op de havo. Of is dit jou kans om eens iets te vertellen over hoe spijbelen in zijn werk ging, waarom jij dat deed en hoe school erop reageerde. Tag vooral iemand die zo'n verhaal kan vertellen!

#onderwijs #leerlingbegeleiding #passendonderwijs #studenten #havo #vwo #mavo #vmbo #universiteit #hbo #mbo #roc #leren #adhd #autisme #hoogbegaafd #onderpresteren #spijbelen #schoolverlaten
#Repost @talenthouse.harderwijk
• • • • • •
Deze quote komt van een zogenaamde Stoïcijn. Epictetus heette hij, hij kwam uit de 1e eeuw na Chr. Heel misschien ken je de uitspraak dat iemand zich heel Stoïcijns gedraagt. Vaak bedoelen we dan dat iemand onverschillig is. Maar de Stoïcijnen waren helemaal niet zo onverschillig, ze oefenden zich vooral in het omgaan met hun emotie’s ook in heel moeilijke tijden. 

Ze trainden zichzelf vooral te focussen op de dingen waar ze wel invloed op hadden, en 1 van de dingen waar je invloed op hebt ook als de situatie heel vervelend is, zijn je gedachten! 

Zo kun je naar de regen kijken als iets wat je auto heel erg vies maakt, maar een ander denkt juist, ah dat is lekker, nu wordt mijn auto lekker schoongespoeld door de regen. Het is maar net hoe je er over denkt! 

“Het stoïcisme is een levenswijze die de wijsheid en kracht biedt te kunnen omgaan met de uitdagingen die het leven met zich meebrengt”

Een kleine oefening om dit eens te proberen.

1. Pak een pen/papier. En beschrijf kort een gebeurtenis/ervaring van afgelopen week. 
2. Beschrijf beknopt, feitelijk en objectief  over deze gebeurtenis. 
3. Hoeveel controle heb je over deze ervaring? Beoordeel je controle over de situatie , ook je reactie daarop. En geef een score van 0-100%
4. Waarschijnlijk scoor je meer dan 0%. Welke aspecten precies heb jij controle over? Maak daar een kort lijstje van.
5. Uitdaging: wat zou er gebeuren wanneer je wat meer stoïcijns zou nadenken over de dingen waar je geen invloed op hebt?

“Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien”

#nogffvolhouden #jongerenwerk #ffvolhouden  #stoic #stoïcijnen
Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schr Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schreef ik 21 februari 2013. Ik moest er afgelopen week aan denken toen we spraken over een aantal #leerlingen op #school. We verwachten nog steeds dat ouders en leerlingen iets voor elkaar krijgen wat ze niet kunnen. Ze hebben juist hulp nodig op het gebied waar ze gevraagd worden zelfredzaam te zijn. Net zo raar als dat we van een #leerling vragen om beter te plannen als we merken dat hij dat niet goed doet. Zelfredzaam zijn op het gebied waar je niet zelfstandig kunt zijn. Dat is machteloos he! #onderwijs #passendonderwijs #wmo #hulp #kracht #begeleiding #ouders #hulpverlenening #betuttelen
Meer laden… Volgen op Instagram

Volg via Facebook

Chiel Voerman - leerlingbegeleider
©2021 Chiel Voerman | Built using WordPress and Responsive Blogily theme by Superb