Skip to content

Chiel Voerman

Blogs over leerlingbegeleiding

Menu
  • Home
  • Wie ben ik
    • Losmaken is mijn doel
  • Onderwerpen
    • Allerlei gedachten
    • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid
    • sociale media
    • Boeken
    • Nieuws
  • Contact
    • Privacyverklaring en cookiebeleid
    • Er staan affiliate links op deze website
    • Samenwerken
    • Instagram – #linkinbio
    • Gastbloggers
      • Alex
Menu
time-out als straf

Time-out is geen straf/neutraal is volwassen

Posted on maart 14, 2014februari 16, 2020 by Chiel Voerman

De time-out als straf gebruiken is niet de bedoeling. Daarover wil ik met jou even van gedachten wisselen in deze blog. De time-out is een veiligheidsmaatregel volgens mij.

Vandaag kwam ik een artikel tegen waar ik het vreselijk mee eens ben. Het is geschreven door Prof.Dr.Walther Matthys en je kunt het vinden via deze link. Hij betoogt dat er te weinig aandacht is voor de factor angst als achterliggende oorzaak van gedrag.

Hij schrijft ook wat over de veelgebruikte time-out. Ik ben het eens met wat hij schrijft, dus dat hoef ik hier niet te herhalen. Het haakt aan bij wat mijn ervaring is als sociaal pedagogisch hulpverlener binnen het onderwijs.

Goed en fout

Op een school denken we vaak in termen van goed en fout. Dat is logisch want op heel veel vragen is maar één goed antwoord. En op sommige vragen zijn meerdere goede antwoorden maar ook meerdere foute antwoorden te geven. Denken in kruisjes en krullen, plussen en minnen is normaal en vaak ook erg goed als je kinderen dingen wilt leren.

Als we goed gedrag zien worden we blij. Als we fout gedrag zien worden we boos.

Maar goed of fout past eigenlijk niet bij het beoordelen van gedrag. Gedrag komt voort vanuit gedachten die gevoed worden door ervaring en emotie en die bijgestuurd worden door intelligentie. En die factoren komen ook weer ergens vandaan. Gedrag is dus complex.

Gedrag heeft consequenties

Het hondje van Pavlov heeft ons geleerd dat de positieve reactie op gedrag prikkelt tot nog meer van hetzelfde gedrag en dat negatief gedrag prikkelt tot minder van hetzelfde. Gedrag heeft consequenties is gebleken. Consequenties kunnen negatief zijn of positief. Maar in principe is het woord consequentie neutraal. Daarom hoort onze emotie bij consequentie ook neutraal te zijn.

Bepaald gedrag kunnen we niet accepteren. We hebben afgesproken dat dat gedrag consequenties heeft. In de hoop dat de consequentie werkt als een negatieve prikkel.

Time-out als straf

Op scholen is de time-out een belangrijk middel om gedrag te sturen en ik hoorde pas dat de basisschool hier in de wijk een strafstoel gebruikt voor kinderen met onhandig gedrag. Binnen de gezinnen speelt de trap vaak de rol van naughty chair: op de plaats rust.

Maar de time-out is niet bedoeld als strafmaatregel. Ook niet bedoeld om gedrag te sturen. Een time-out is bedoeld om iemand even uit de situatie te halen. Net als bij een tenniswedstrijd: even de tijd nemen om tactiek te bespreken of om het lichaam de kans te geven iets te herstellen.

Dat is een normale manier van denken binnen de hulpverlening of orthopedagogische setting. Gedrag wordt binnen zo’n situatie namelijk aanvaard als iets wat bestaat en ergens gevolg van is en zelf ook weer gevolgen heeft. Binnen zo’n setting is het ook normaal dat de begeleider een time-out neemt als dat nodig is en niet het kind.

Time-out is een veiligheidsmaatregel

Een time-out is een veiligheidsmaatregel. Dat kan je ook goed zien in het artikel van Matthys. Een time-out doet recht aan de emotie of defect die onder het gedrag ligt. En laat de jongere in zijn waarde. Zeker als er sprake is van ODD of ADHD of wat voor etiket dan ook is het belangrijk om te beseffen dat de leerling die diagnose heeft gekregen omdat er sprake is van een stoornis. We zeggen vaak dat we niet dol zijn op etiketten. Maar daar moeten we niet te zielig over doen. Een stoornis is een stoornis. Een storing. Anders dan gemiddeld. En daar willen we begrip voor hebben. Omdat de gevolgen van een stoornis vervelend zijn. Pijnlijk zijn. Eenzaamheid opleveren.

Een stoornis is vaak de oorzaak van het gedrag. En daar hoort dus geen kwaadheid bij. Maar neutraal handelen. En als er toch emotie is, zorg dan dat dat mededogen is.

Neutraal is niet saai maar veilig

Neutraal klinkt saai en is soms ook saai. Maar neutraal reageren is een kwestie van volwassen gedrag. Denk aan neutrale kleuren. Die zijn niet om de saaiheid te benadrukken maar om een ‘veiligheid’ uit te drukken. Bij neutrale kleuren voelt iedereen zich thuis.

Op gedrag moeten we neutraal proberen te reageren. Om de veiligheid terug te brengen. En de time-out als straf gebruiken we niet meer! Wel als veiligheidsmaatregel.

Lees in dit verband ook het blog over motivatie. Verkeerde straf werkt namelijk erg demotiverend.

Dit wil je gelezen hebben:

Hitte is vervelend voor gevoelige leerlingen; school doe niet te leuk!
De mannenrol binnen onderwijs en opvoeding
Angst voor school, een verhaal hoe het wél werkte.
Steeds minder leerlingen slagen in één keer
Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl
Vertel het verder!

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over mij

Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl

Kies waar je over wilt lezen

  • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding (31)
  • Allerlei gedachten (30)
  • Boeken (6)
  • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid (25)
  • Nieuws (4)
  • sociale media (7)

Nieuwste blogs

  • Meneer, wat is er met mij?
    In (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    Een leerling met van die […]
  • te laat komen, op tijd komenIk ben op tijd, meneer!
    In (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    In de eerste schoolweek […]
  • straffen op schoolStraffen op school
    In (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    Het doel van mijn rol op […]

Nieuwsbrief

Trefwoorden

Autisme begeleiding bloggen boek burn-out coach Docent eenzaamheid executieve functies Facebook hoogbegaafd hoogbegaafdheid instagram jongeren jongerencoach kinderen kwetsbaar leerlingbegeleiding leven liefde marketing motivatie onderwijs opvoeden ouderen ouders pabo pabomannen passend onderwijs prikkelgevoeligheid school Sinterklaas sociale media Spijbelen studenten verantwoordelijkheid Verzuim wmo zelfredzaamheid

Meest gelezen

  • het tegenovergestelde van kwetsbaar
    Allerlei gedachten Wat is het tegenovergestelde van kwetsbaar?
  • vader leven met adhd
    Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid Hoe moet ik als vader leven met ADHD?
  • compassie of empathie
    Allerlei gedachten Compassie of Empathie

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is de beloning. Niet alle vicieuze cirkels zijn verkeerd. #voortgezetonderwijs #motivatie
Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op school. De cateraar houdt broodjes over.
De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lij De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lijn van links naar rechts. Dan ben je snel klaar. Waarom zou het moeten? #autisme #hoogbegaafd #schoolboeken
Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook we Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook weer leuk
 Voor mij breekt er een hybride tijd aan. Deels thuis en deels op #school werken.
Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt het sowieso zonder bezoek en kerkdiensten. Lekker in alle rust snoepen van het online aanbod.
Zo lekker (en pijnlijk) als de creativiteit weer g Zo lekker (en pijnlijk) als de creativiteit weer gaat stromen als de school even niet hoeft. Respect voor alle docenten en onderwijzers die echt ontwikkelingsgericht zijn. Die de creativiteit weten aan te boren bij hun #leerlingen. Tussen echt een vak! Geniet van je #kerstvakantie
Meer laden… Volgen op Instagram

Menu

  • Gastbloggers
  • Contact
  • Wie ben ik
  • Samenwerken met een christelijk blog

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is de beloning. Niet alle vicieuze cirkels zijn verkeerd. #voortgezetonderwijs #motivatie
Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op school. De cateraar houdt broodjes over.
De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lij De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lijn van links naar rechts. Dan ben je snel klaar. Waarom zou het moeten? #autisme #hoogbegaafd #schoolboeken
Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook we Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook weer leuk
 Voor mij breekt er een hybride tijd aan. Deels thuis en deels op #school werken.
Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt het sowieso zonder bezoek en kerkdiensten. Lekker in alle rust snoepen van het online aanbod.
Zo lekker (en pijnlijk) als de creativiteit weer g Zo lekker (en pijnlijk) als de creativiteit weer gaat stromen als de school even niet hoeft. Respect voor alle docenten en onderwijzers die echt ontwikkelingsgericht zijn. Die de creativiteit weten aan te boren bij hun #leerlingen. Tussen echt een vak! Geniet van je #kerstvakantie
Meer laden… Volgen op Instagram

Volg via Facebook

Chiel Voerman - leerlingbegeleider
©2021 Chiel Voerman | Built using WordPress and Responsive Blogily theme by Superb
Deze website gebruikt analytische cookies om te analyseren wat bezoekers op de website doen en om de site te vrijwaren van hackers. De IP-adressen zijn onherkenbaar gemaakt en herleiden niet naar uw persoon. Zodra u op een advertentie of een duidelijke link naar een webshop klikt wordt er een trackcookie op uw computer geplaatst. Als u niet op een advertentie klikt, gebeurt er niets. Wordfence vergelijkt uw ip adres met die van bekende hackers, zo houden we de site vrij van foute inlogpogingen.OkNee ik wil geen niet-functionele cookiesMeer lezen