Skip to content

Chiel Voerman

Blogs over leerlingbegeleiding

Menu
  • Home
  • Wie ben ik
    • Losmaken is mijn doel
  • Onderwerpen
    • Allerlei gedachten
    • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid
    • sociale media
    • Boeken
    • Nieuws
  • Contact
    • Privacyverklaring en cookiebeleid
    • Er staan affiliate links op deze website
    • Samenwerken
    • Instagram – #linkinbio
    • Gastbloggers
      • Alex
Menu

Meneer, wat is er met mij?

Posted on november 30, 2020november 30, 2020 by Chiel Voerman

Een leerling met van die behoedzame pretoogjes die geleerd heeft tot waar hij kan gaan. Waarschijnlijk heeft hij af en toe eens een klap van iemand gekregen en er ongetwijfeld een paar uitgedeeld. Een prima ventje. Later als hij nog groter is zie ik hem wel hypotheken verkopen. Of auto’s. Deze leerling laat mij weer eens hoe belangrijk onze relatie met leerlingen is.

Een paar maanden geleden leerde ik hem kennen. Aan het begin van het jaar had hij een nieuwe docent. En dan moet je even kijken waar de grenzen liggen. Het bleek een flexibele grens te zijn. Wat de ene les mocht, mocht de andere les ineens niet meer. ‘Ga er maar uit’.
Ik sprak hem toen hij nog boos was van het gebeuren. Waarom moet hij mij hebben? Ik ken hem niet eens. Mooie zin he, ik hoor hem wel eens vaker. Alsof leerlingen zeggen: hoezo stuur je iemand uit de les als je hem niet hebt leren kennen? We hebben nog niets samen, hoe kan je dan al spreken van een verstoorde werkrelatie? Je hebt nog niet eens je best gedaan om mij te bereiken en nu stuur je mij al weg.
Zijn mooie kijkers nemen mij op en kijken of ik onder de indruk ben van zijn verhaal. Ik neem mijn favoriete houding aan tijdens zo’n kort gesprekje. Op mijn hurken tegenover de leerling om zo eventuele dominantie te voorkomen. Een grapje helpt vaak om de boosheid te laten verdwijnen.

Ik vind het belangrijk dat het goed met je gaat. Dat jij straks met die docent weer tot leren kunt komen. Je hebt hem nodig, of je dat nu wilt of niet. Les krijgen is soms lastig. Luisteren naar een docent soms ook. Een docent staat open voor jouw inbreng, maar uiteindelijk is hij wel de docent en zul je je moeten schikken. Maar je hoeft het niet alleen te doen en het is normaal dat het niet altijd even lekker gaat. Dit hoort bij leren en ontwikkelen, dit mag. Gebruik mij maar als krabpaal, daar kan ik tegen. Ik val niet om.

Sinds dit eerste gesprekje kom ik hem af en toe tegen in de school. Ik groet hem en soms vraag ik hoe het met hem gaat. En in zijn ogen zie ik: hij kent mij, hij weet mijn verhaal nog.

En nu leert hij mij zijn les over de relatie met leerlingen. Hij komt naar mij toe en vraagt: meneer wat is er toch met mij? Waarom moet een docent mij altijd hebben? Wat doe ik anders dan andere leerlingen? Zijn mooie kijkers staan verdrietig. Neerslachtig. We praten even wat. Niet te zwaar, want deze dingen gebeuren gewoon. Zijn heel normaal op een school.
Het voelt meer als het liefdestanken wat dreumesen en kleuters doen. Tijdens het spelen komen ze af en toe even bij papa of mama komen staan om weer vertrouwen te krijgen in de rest van de dag en het spel met andere kinderen. Even voelen dat je belangrijk bent. Even merken dat je gezien wordt.

Hij leert mij wat ik natuurlijk al wist. De relatie met leerlingen is belangrijk. Zonder relatie zullen ze niet groeien en zich niet ontwikkelen. Als ik niet laat zien dat ik beschikbaar blijf, ook als hij stom niet-uitgegroeide-hersenen-achtige-dingen doet, dan krijgt hij geen vertrouwen in mij. De relatie met leerlingen kan veel hebben als ik mijzelf niet te serieus neem en zijn gedrag blijf plaatsen in het grote plaatje van ontwikkeling en groei. Wat een eer dat ik daar een deel van mag zijn.

Hij leert mij dat je het vertrouwen van leerlingen niet kunt afdwingen. Maar dat je het krijgt als je jezelf bent en betrouwbaar bent. Als je naast hen gaat staan, present bent. Als je hun gedrag in een grote kader plaatst en vertelt wat wel en niet handig is daarin. Geen trucjes, maar transparant. Geen vriendjes, maar wel vriendelijk. Dat zie ik bij docenten die een relatie met leerlingen goed voor elkaar krijgen. Die zijn er voor hun leerlingen. Niet grenzeloos, maar gepast.

Wat is er toch met mij? Vertel eens. Ik vraag het jou omdat ik weet dat jij mij belangrijk vindt. Dat je niet per se de juiste antwoorden geeft maar wel helpt ze te vinden. Omdat je er al geweest bent.

En daarna wordt hij weer meegetrokken door zijn klasgenoten. Hij kan er weer even tegen. Even getankt. Even gecheckt of ik er nog ben. En wie weet, kan ik een volgende keer rustig met hem in gesprek. En kunnen we spijkers met koppen slaan.

En ik geloof er heilig in dat als we de relatie met leerlingen op een gezonde manier voorop zetten, dat we heel veel problemen binnen scholen kunnen voorkomen. En de schoolleiding heeft daar een grote rol in. Docenten kunnen goede relaties met leerlingen ontwikkelen als de schoolleiding ervoor zorgt dat de docenten zich veilig en gewaardeerd voelen. Als er geluisterd wordt, als er eigenaarschap is. Als er geen energie wegloopt naar discussies of conflicten. Een docent die zich lekker voelt, kan zichzelf zijn richting leerlingen. En de leerlingen tot grote groei brengen. Ik mag het gelukkig vaak zien.

Ben je op zoek naar tips hoe je een relatie met leerlingen kunt opbouwen? Lees eens dit blog op de website van Nivoz. Vond ik persoonlijk een mooi blogje. Ik moet nu trouwens ook even denken aan de lerareneed van de CHE-pabo, ik schreef er een klein blog over. Over de godddelijke liefde voor leerlingen.

Photo by Andrew Neel on Unsplash

Dit wil je gelezen hebben:

Tijdelijke leerlingenbegeleider
Leer je kind kennen - Jelle Jolles
Compassie of Empathie
Motivatie binnenstebuiten
Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl
Vertel het verder!

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over mij

Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl

Kies waar je over wilt lezen

  • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding (31)
  • Allerlei gedachten (30)
  • Boeken (6)
  • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid (25)
  • Nieuws (4)
  • sociale media (7)

Nieuwste blogs

  • te laat komen, op tijd komenIk ben op tijd, meneer!
    In (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    In de eerste schoolweek […]
  • straffen op schoolStraffen op school
    In (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    Het doel van mijn rol op […]
  • leer je kind kennen van Jelle JollesLeer je kind kennen – Jelle Jolles
    In Boeken
    “Leer je kind kennen is […]

Nieuwsbrief

Trefwoorden

Autisme begeleiding bloggen boek burn-out coach Docent eenzaamheid executieve functies Facebook hoogbegaafd hoogbegaafdheid instagram jongeren jongerencoach kinderen kwetsbaar leerlingbegeleiding leven liefde marketing motivatie onderwijs opvoeden ouderen ouders pabo pabomannen passend onderwijs prikkelgevoeligheid school Sinterklaas sociale media Spijbelen studenten verantwoordelijkheid Verzuim wmo zelfredzaamheid

Meest gelezen

  • het tegenovergestelde van kwetsbaar
    Allerlei gedachten Wat is het tegenovergestelde van kwetsbaar?
  • vader leven met adhd
    Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid Hoe moet ik als vader leven met ADHD?
  • compassie of empathie
    Allerlei gedachten Compassie of Empathie

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
Ik hou van mijn werk op #school. Al voel ik mij me Ik hou van mijn werk op #school. Al voel ik mij meer het webcareteam momenteel.
Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is de beloning. Niet alle vicieuze cirkels zijn verkeerd. #voortgezetonderwijs #motivatie
Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op school. De cateraar houdt broodjes over.
De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lij De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lijn van links naar rechts. Dan ben je snel klaar. Waarom zou het moeten? #autisme #hoogbegaafd #schoolboeken
Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook we Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook weer leuk
 Voor mij breekt er een hybride tijd aan. Deels thuis en deels op #school werken.
Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt het sowieso zonder bezoek en kerkdiensten. Lekker in alle rust snoepen van het online aanbod.
Meer laden… Volgen op Instagram

Menu

  • Gastbloggers
  • Contact
  • Wie ben ik
  • Samenwerken met een christelijk blog

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
Ik hou van mijn werk op #school. Al voel ik mij me Ik hou van mijn werk op #school. Al voel ik mij meer het webcareteam momenteel.
Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is de beloning. Niet alle vicieuze cirkels zijn verkeerd. #voortgezetonderwijs #motivatie
Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op school. De cateraar houdt broodjes over.
De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lij De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lijn van links naar rechts. Dan ben je snel klaar. Waarom zou het moeten? #autisme #hoogbegaafd #schoolboeken
Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook we Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook weer leuk
 Voor mij breekt er een hybride tijd aan. Deels thuis en deels op #school werken.
Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt het sowieso zonder bezoek en kerkdiensten. Lekker in alle rust snoepen van het online aanbod.
Meer laden… Volgen op Instagram

Volg via Facebook

Chiel Voerman - leerlingbegeleider
©2021 Chiel Voerman | Built using WordPress and Responsive Blogily theme by Superb
Deze website gebruikt analytische cookies om te analyseren wat bezoekers op de website doen en om de site te vrijwaren van hackers. De IP-adressen zijn onherkenbaar gemaakt en herleiden niet naar uw persoon. Zodra u op een advertentie of een duidelijke link naar een webshop klikt wordt er een trackcookie op uw computer geplaatst. Als u niet op een advertentie klikt, gebeurt er niets. Wordfence vergelijkt uw ip adres met die van bekende hackers, zo houden we de site vrij van foute inlogpogingen.OkNee ik wil geen niet-functionele cookiesMeer lezen