leerlingen spijbelen niet voor niets

Waarom spijbelen leerlingen? Leerlingen spijbelen niet voor niets is mijn overtuiging. En dat is voor de vaste lezers van dit blog geen nieuws. En dat veel docenten in de strafmodes schieten als er wél gespijbeld wordt is ook geen nieuws. In 2011 schreef ik een blog met de titel ‘Steeds minder leerlingen slagen in één keer‘. Ik zag het te hoge schooladvies als één van de oorzaken maar ook het te lage schooladvies. Spijbelen heeft vaak te matchen met een verkeerd schooladvies en zeker met een verkeerde benadering. Een citaat uit het vorige blog:

Mag ik dit ook schrijven? Ik doe het: volgende oorzaak waarom leerlingen hun eindexamen niet halen is volgens mij dat veel leerlingen niet het juiste onderwijs krijgen. Ik ga er vanuit dat leerlingen willen leren. Als ze vervolgens toch moedwillig spijbelen, geeft dat aan dat ze de les prima kunnen missen. En dat zeggen ze ook: “de docent doet de les toch nog een keer over”.

Maak kennis met deze hoogbegaafde spijbelaar

Deze week maakte ik kennis met een nieuwe coachee. Een notoire spijbelaar zou je hem kunnen noemen. Het scheelt niet veel of hij is een thuiszitter. Maar je zult merken, ook deze leerling spijbelt niet zonder reden.
De intelligentie druipt van hem af en toch lijkt hij niet te willen leren! Hij spijbelt regelmatig en het lukt hem vaak niet om zijn bed uit te komen. Zijn intelligentie wordt wel onderkend door school maar het is niet voldoende blijkbaar. Hij vindt school niet interessant en hij geeft aan dat hij prima zonder de lessen zou kunnen. Sterker nog, die lessen leiden hem eigenlijk alleen maar af van dat wat hij wil leren.

Wil leren? Ja, wil leren. Maar wat krijgt hij aangeboden?
Hij hoeft het vak Engels niet te volgen omdat hij lang in het buitenland gewoond heeft. Voor wiskunde loopt hij zo ver voor dat hij alleen hoeft te komen als hij het zelf nodig vindt. Het lesprogramma van deze hoogbegaafde jongen lijkt verrijkt te zijn door toegevoegde projecten. Maar deze jongen voelt zich daardoor niet serieus genomen.

Zijn logica: de gewone lesstof is te gemakkelijk. De oplossing daarvoor is dat ik het niet hoef te doen. Ik moet iets heel anders doen, waar slaat dat op! Alsof ik niets beters te doen heb. Hij verveelt zich geen moment als hij thuis is of in de supermarkt werkt.
Hij wil beter worden in dat wat hij nu al kan!

Sommige spijbelaars willen harder!

Sommige spijbelaars willen juist harder! Stom van ze dat ze dan gaan spijbelen natuurlijk. En nog stommer is het dat docenten hun tempo aanpassen aan dat van de leerlingen. Deze leerlingen worden ongemotiveerd en krijgen misschien zelfs een bore-out. En een ongemotiveerde puber is een ongeleid projectiel. En hij heeft groot gelijk, de wetenschap staat achter hem.

Mijn nieuwe coachee is zich volledig bewust van hoe hij denkt en handelt. En tegelijk is hij nog een kind die de gevolgen van zijn keuzes nog niet kan overzien. Keuzes die vaak nog gemaakt worden vanuit een onmacht in plaats van uit een kracht. Te laat thuis komen wordt helemaal niet thuiskomen omdat de reacties van ouders nu toch al vreselijk zal zijn.

En het rare is dat de scholen de leerlingen serieus gaan nemen op het moment dat leerlingen niet meer verantwoordelijk kunnen zijn! Ze krijgen straf voor gedrag dat hen min of meer overkomt.

Leerlingen die op het gebied van spijbelen het punt van ‘no return’ hebben bereikt kunnen niet meer zelf stoppen met spijbelen. De eerste keer spijbelen moet volledig serieus genomen worden. Een goed gesprek met de leerling over zijn zienswijze op het leven. Wat brengt hem naar school en wat houdt hem daar weg?
Een school die spijbelaars ziet als ongehoorzame leerlingen diskwalificeert zichzelf in mijn ogen. Scoor maar fijn met de goede brave leerlingen, maar je hebt je geld pas echt verdiend als de moeilijke leerlingen geslaagd zijn.

Leerlingen spijbelen niet voor niets! Ga het gesprek met ze aan. Ze zijn eenzaam!

Heb jij ook zo’n leerling waar je niet verder mee komt? Neem eens contact op!

Vertel het verder!
  • 1
  •  
  •  
  • 19
  •  
  •  
  •  

2 thoughts on “Leerlingen spijbelen niet voor niets”

  1. Hoi Chiel.
    Ik zag je oproep op Linkedin of we willen reageren op jouw spijbel verhaal.
    Zelf ben Ik coach in het Hbo en zelfstandig coach en ik geef praktijkles op het Vmbo. In het Hbo waar de studenten niet leerplichtig zijn, zie ik ze zich nogaleens onttrekken aan de lessen. Vaak bij jongens doordat achterstand is ontstaan en ze de docent daarover niet onder ogen durven komen of de groepsgenoten van een project niet onder ogen durven te komen bij achterstand van ptojectwerl. Soms is het een motivatieprobleem omdat een vak niet de voorkeur heeft of te moeilijk is.
    Ik ga daar altijd mee ingesproken wanneer Ik het signaleer om uitval te beperken

    In het Vmbo geef ik nu 2 maanden praktijk les en had een leerling die weer afmeldde voor een verplichte stage. Ik sprak iom zijn mentor met hem en zijn moeder. De 15 jarige jonge heeft aanpassingsproblemen in de groep en kan een nieuwe situatie niet handelen. Zijn mentor is van de harde aanpak, doch ik probeer hem door te luisteren verder te krijgen. Boeiend onderwerp! Mijn grootste ambitie is om Jongvolwassenen in beweging te krijgen. Tot horens vr gr Erik.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *