Knielen en prijzen tegelijk

In de kerk waar we naar toe gaan zingen we niet heel veel psalmen. Als we ze zingen dan zingen we ze vaak wel helemaal (behalve psalm 119) en op een lekker bij de tijds tempo.

Geborgenheid

Psalm 138 roept bij mij een gevoel van geborgenheid op. Misschien herken je het wel. Ik denk dan gelijk aan een donkere middagdienst met elke keer dezelfde mensen om je heen. Een soort slaperig gezellig gevoel en vertrouwde etensluchtjes in de kleren van de mensen om je heen. En het vooruitzicht van broodjes kaas uit de oven.

Waarschijnlijk koester ik dit gevoel en deze herinnering om de balans te herstellen in mijn geheugen. Toen ik ‘bij zinnen’ was vond ik het helemaal niet meer fijn en gezellig in diezelfde kerk.

Een psalm in de eerste persoon.

Deze psalm hoort bij mij bij ‘vroeger’ omdat we toen altijd psalmen zongen. Soms voelt het ook beklemmend als ik psalmen zing. Er komt een hele wereld bij aan gedachten en ervaringen van de laatste 25 of 30 jaar.

Psalmen passen zo vaak niet bij mijn gevoel of beleving. Zeker de berijmde versies zoals in het liedboek of psalmboek staan zijn zo vaak in de derde persoon geschreven. Ik wil als ik zing ook echt tot God zingen en niet alleen over mijn eigen sores en hoe Israël door de rode zee is getrokken. Berijmde psalmen zijn vaak in de derde persoon en ik vind dat hinderlijk.

Psalm 138 vind ik een mooie psalm omdat het een psalm is die rechtstreeks is. Hij is geschreven in de eerste persoon. ‘U loof ik Heer, het hart en ziel’. En: ‘ten dage dat ik riep hebt gij geantwoord’.

Knielen en prijzen tegelijk

Het tweede mooie aan psalm 138 vind ik dat David hierin tegelijk knielt en prijst. Dat past in mijn nieuwtestamentische beleving van mijn geloof. Ik ben mij bewust van mijn kleinheid en zondigheid maar tegelijk ook van mijn verlossing en grootsheid in Hem.

U doet wat u belooft hebt, zelfs meer dan dat. Ik wil u prijzen want u bent trouw en vol liefde!

Dat is een reden om te knielen van kleinheid en te prijzen van blijdschap.

De beleving van mijn geloof: U geeft mij nieuwe moed

Psalm 138 verwoord hoe ik in het geloof sta. Vaak begrijp ik mensen niet die van alles van God verwachten en steeds teleurgesteld zijn over wat Hij niet lijkt te geven. David zegt hier zo mooi in vers 3 onberijmde versie: Toen ik om hulp riep gaf U mij antwoord. U gaf mij nieuwe moed. Zo herken ik het ook. Zo beleef ik het ook. In het gebed zit kracht omdat God nieuwe moed geeft. De gebedsverhoring komt vaak in de vorm van een vernieuwd perspectief.

Mooie wijs

Tenslotte vind ik psalm 138 één van de psalmen met een mooie wijs. Je kan hem slepend zingen maar ook kabbelend spelen. Uit volle borst maar ook fluisterend. Lekker up tempo past prima bij de woorden en bij de melodie. De melodie heeft ook humor want ‘t lijkt er verdacht op dat je gewoon toonladders naar boven en naar beneden aan het zingen bent. Psalmen voor nu en The Psalmproject hebben er ook wel wat moois van gemaakt. (onder de video gaat het nog verder).

Herken je dit?

Natuurlijk kan ik nog veel meer schrijven over deze psalm. Maar wie weet kan jij wel aanvullen. Heb jij ook iets met deze psalm 138 of juist helemaal niet? Ik ben benieuwd.

bloghop christelijke webloggersDit blog schreef ik in het kader van de #Bloghop van de christelijke bloggers. Heleen Visser van heeft het thema ‘Blog met een lied’ bedacht. Je kan op haar blog alle inzendingen lezen.

Chiel Voerman
volg mij!

Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Blogger | Communicatiemedewerker. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken.
Chiel Voerman
volg mij!

Latest posts by Chiel Voerman (see all)

Related Posts

Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Blogger | Communicatiemedewerker. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken.

5 gedachten over “Knielen en prijzen tegelijk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *