kerst was niet het ultieme reddingsplan

Kerst was niet het ultieme plan

Vaak vieren we kerst alsof het kindje Jezus opnieuw geboren gaat worden. Ik schreef daar in 2014 een blog over. Een uitzonderlijke en bovennatuurlijke scheppingsactiviteit hebben we vol stereotypen gemaakt. Omdat we uiteindelijk niet begrijpen wat kerst precies inhoudt.

Kerst brengen we vaak als het ultieme reddingsplan. Alle misstappen en oorlogen waren nodig om langzaam aan toe te werken naar de grote redding. We verwachtten een grote koning op een pittig paard, maar om het effect nog groter te maken kwam er een vluchteling geboren uit een tienermoeder en geboren op een smerige koude plek.

Ik denk dat de geboorte van Jezus meer een noodgreep was: Als de mensen dan niet geloven dat ik God ben dan zal ik tussen ze gaan wonen. Dan zullen ze merken hoe groot ik ben en in mijn geloven.

Niet een hopeloze noodgreep, wel één die volledig onder controle stond. Want dat blijkt wel uit de randvoorwaarden die gewoon kloppen: God wilde altijd al bij de mensen wonen omdat hij ons naar zijn beeld gemaakt heeft. Dus zo raar is het ook weer niet.

Eerste 30 jaar van het leven van Jezus

Helemaal sinds ik het boek ‘Onze niet zo lieve Jezus’ heb beschreven ben ik nieuwsgierig geworden naar de eerste jaren van zijn leven op aarde. Daar zou ik graag eens iets over willen lezen. 

Wat mij altijd weer raakt in het verhaal over Jezus dat zijn werk op aarde pas lijkt te beginnen op het moment dat hij er klaar voor was. Op Gods tijd begon hij met zijn werk. Maar ook precies op het moment dat God de joden heeft klaargemaakt voor het werk. Als Johannes de Doper de Farizeeërs en Sadduceeërs toeschreeuwt dat ze achterbaks en slecht zijn (Mattheus 3) en hen fijntjes aangeeft dat de doop niets waard is als ze niet gaan leven zoals God het wil en ze zich niet op hun afkomst kunnen beroepen, komt Jezus aangelopen: de man die zich zeker op zijn afkomst kan beroepen, die volledig Gods wil doet. Alsof hij de volgende sheet via de beamer is, precies op tijd de illustratie bij de preek. Hij is degene waar Johannes het over heeft, de man die komt oogsten.

Twee keer de juiste man op de juiste plek

Johannes deed zijn werk zoals God dat van hem vroeg. Hij was de juiste man op de juiste plek. (waar ik gek op ben en helemaal in geloof, lees dit blog).  Het werk van God in deze twee mannen sloot naadloos op elkaar aan.

Stel dat dat eerder gebeurd zou zijn? Stel dat er eerder al die juiste mannen en vrouwen op de juiste plek geweest waren en het juiste werk gedaan hadden. Was dan de komst van Jezus naar de aarde wel nodig geweest?

Onze eigen advent

Tijdens advent leven we toe naar kerst. Een periode van bewustwording en vaak ook van dienstbaarheid. Hoe is het met jouw adventsperiode: waar wacht jij op en waar maak jij je klaar voor? Ook om het grote werk van God te gaan doen?

  • Zoals Jezus begon in een kribben beginnen wij allemaal op een plek waar we ‘er nog niet zijn’: waarheen zou jij moeten gaan?
  • Jezus werd ontdekt door de verschoppelingen van de aarde. De schoolverlaters en psychiatrische patiënten die het minst kwaad konden doen op het veld bij de schapen: laat jij je vinden door deze mensen? Wie kloppen er op jouw deur en hoelang duurt het voordat je open doet?
  • Jozef kreeg een droom, hij moest de ‘blijde boodschap’ veilig bewaren in Egypte: pik jij de aanwijzingen van God op die je kunnen vertellen hoe je moet omgaan met de blijde boodschap die jij in je hebt?

Zomaar wat vragen die bij mij naar boven komen terwijl ik een heel ander blog wilde schrijven. Wie weet kan jij er iets mee. Voor mijzelf in ieder geval wel weer genoeg stof tot nadenken.

Chiel Voerman
volg mij!

Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Blogger | Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken.
Chiel Voerman
volg mij!

Latest posts by Chiel Voerman (see all)

Related Posts

  • Yepperdepep! Het is kerstvakantie! Mijn vrouw gaat met onze net verjaarde dochter naar de vierkante blauwe winkel met de gele letters. Op de stoep voor…
  • Inhoudelijk zit ik soms wat in de knel met Advent, dat kon je lezen in een van mijn vorige blogs. Maar verder vind ik het…
  •   Gewoon even een vette foto als tegenhanger van de negatieve berichten over het weer. Want het is namelijk te warm voor de tijd van…
Vertel het verder!
  • 4
  •  
  •  
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  

3 thoughts on “Kerst was niet het ultieme plan

  1. Je uitleg over het niet hopeloze reddingsplan van de geboorte van de Here Jezus heeft me verrast. Zelf heb ik ook wel eens met deze gedachte gespeeld. Maar, ja het was wel nodig ook al begrijp ik niet waarom het reddingsplan op die manier moest.
    Maar of de Joden klaar waren voor het werk betwijfel ik. Lees maar wat er staat in Handelingen 28 vanaf vers 17. Let op vers 26, 27 en 28. Toen de Joden niet openstonden voor de boodschap kwam God met een nieuw ‘noodplan’. Want ik geloof dat het Gods bedoeling van oorsprong was dat het volk Israël aan de volkeren de grote daden van God zouden verkondigen. Maar toen ze niet als volk tot geloof kwamen richtte God Zich rechtstreeks tot de volkeren. Dat doet Hij nog steeds.
    Wat als de Joden in Handelingen wel massaal tot geloof en bekering waren gekomen?

    Ik ben verder niet speciaal met advent bezig. Ik ben bezig met een beetje doorgronden van Gods plan in de eindtijd.

    1. Ha Rinske, bedankt voor je bericht. Het ‘joden klaar’ is inderdaad wat te groot hier. Ik zat teveel in dit verhaal en ik bedoelde vooral ‘klaar in dit moment, deze scene’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *