Home » Blog » Jongeren bereiken via sociale media

Jongeren bereiken via sociale media

jongeren bereiken via sociale media

Het valt op dat mijn website in deze ‘coronatijd’ veel wordt gevonden op de zoekterm ‘hoe bereik je jongeren via instagram‘. Het is blijkbaar belangrijk om deze dagen jongeren te bereiken. En misschien,…lukt het daarom juist niet. Hoe kan je jongeren bereiken via sociale media.

Jongeren als doelgroep

In veel organisaties vind ik dat je jongeren niet moet zien als een aparte doelgroep. Op veel vlakken willen de jongeren precies hetzelfde als de volwassenen. Het enige wat ze niet willen is een aparte doelgroep zijn. Want ze willen er juist zo graag bij horen, omdat ze er bijhoren. Op mijn andere website kan je daar wat blogs over lezen.
Iedereen wil de jongeren bereiken omdat deze groep innovatief en experimenterend in het leven staat. En veel ondernemers gokken op het feit dat jongeren op zoek zijn naar de snelle bevrediging. Jongeren maken het rijtje kijken, kijken, namelijk wel vaak af met kopen, kopen.

Ik heb het idee dat organisaties van wie iedereen weet dat ze er voor de jongeren zijn minder moeite hebben met het bereiken van die jongeren. Je ziet het nu aan de jongerenwerkers in de stad. Ze gaan nog meer dan anders de straat op om de jongeren te ontmoeten op de plekken waar de jongeren graag zijn. De manier waarop mensen die echt met jongeren werken in het leven staan, zorgt ervoor dat ze flexibel zijn in hun manieren om de jongeren te bereiken. Ze hebben eerlijke bedoelingen en dat is direct ook de reden waarom deze jongerenwerkers de jongeren kunnen bereiken.

Waarom wil je jongeren bereiken op sociale media

In alle publicaties over de jongerentrends kun je lezen dat jongeren erg houden van transparantie en eerlijkheid. Ze kijken zeker naar wat er voor hen te winnen valt in de informatie, maar als ze doorhebben dat jij ook eerlijke bedoelingen hebt en het goede met hen voorhebt, dan heb je ze al snel gewonnen. Maar dat lukt alleen als ze zelf iets zin in het product of de dienst die je kan bieden.

Ze hebben het al snel door als je ze alleen bereiken wilt omdat jij vindt ‘dat het goed voor hen is’. Vul niet in voor een ander, denk voor jezelf, dat zijn misschien wel de belangrijkste aanwijzingen in het omgaan met jongeren. Volgens mij kan je beter zeggen: jongens, wil je helpen ons product te verkopen, we krijgen hetzelf niet voor elkaar. Dan dat je zegt: dit product moet je echt hebben. Jongeren bepalen zelf wat goed voor ze is.

Kijk dus goed naar je intenties: waarom wil je het eigenlijk? En is het wel nodig om de jongeren apart te nemen als doelgroep? Jongeren zijn net mensen namelijk, dus wie weet kan je net zo goed iedereen aanspreken.

Jongeren bereiken via sociale media

Mensen aanspreken is lastig via de sociale media. Behalve de mensen die er een gewoonte van gemaakt hebben om op alles wat tegenkomt te reageren. Die bereik je wel. Maar of het nuttig is, is een tweede.

Jongeren bereiken via sociale media is nog lastiger. Want jongeren gaan snel weg van plekken waar veel volwassenen komen. Dat hebben we gezien toen de ouders op Facebook kwamen, de jongeren gingen ervan door.
Je moet zijn op de plekken waar jongeren al zijn.

Interactie via sociale media is met jongeren mogelijk als je er echt een dagtaak van maakt. Je ziet dat bij de jongerenorganisaties die daar natuurlijk alle tijd voor hebben. Hun product is uiteindelijk het contact met jongeren, dus het is logisch dat ze daar tijd voor vrijmaken.

Binden en boeien door regelmatige post, interactie uitlokken en voortzetten, complimenten uitdelen, aanwezig zijn, meekijken, meepraten en dat allemaal op een rustige niet te opdringerige manier. En je biezen pakken als het niet van de grond komt.

jongeren kun je momenteel het beste bereiken via Instagram en Snapchat. Maar zorg dat ze jou kiezen, kies hen niet te veel. Ik heb gemerkt dat jongeren best bereid zijn om het gesprek met je aan te gaan en als je een goede toon hebt gevonden, dan blijven ze je trouw volgen. Maar het is lastig om gesprek uit te lokken vind ik zelf.

Er zijn so wie so weinig mensen die vanaf Instagram doorklikken naar een blog volgens mij. Instagrammers zijn plaatjes kijkers, korte kick, snelle bevrediging. Dus ik denk dat je naamsbekendheid kan vergroten via sociale media, maar dat echte interactie als website of blog niet veel heeft aan sociale media. Tenzij jje er dus echt heel veel tijd in kunt en wilt stoppen.

Alles uit de kast

Jongeren bereiken via sociale media lukt als je alles uit de kast haalt. Mooie filmpjes, prachtige foto’s en geinige effecten. Daarom heb ik er persoonlijk voor gekozen om de jongeren niet te zien als doelgroep die ik bereiken wil. Ik wil af en toe mijzelf laten zien op mijn accounts. En ieder die daarvoor aangesproken wordt is mooi meegenomen. Ik heb niet de skills en de tools om alles uit de kast te halen om jongeren te bereiken. Daarom ben ik liever aanwezig op de manier die bij mij past. Dicht bij mijzelf. Reagerend op wat er gebeurd, af en toe eens een stevige stelling of een blog deponeren.

Wil je echt werken maken van je sociale media, dan zou je misschien een cursus kunnen volgen bij de LOI bijvoorbeeld. Zelf volgde ik een cursus bij de NHA.

Vertel het verder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *