Internationale dag van het kind

In 1959 is 20 november uitgeroepen tot de Internationale Dag van het kind omdat toen de declaratie van de rechten van het kind zijn aangenomen door de United Nations. De nadruk ligt dus op de rechten van het kind op 20 november. Wat goed om zo’n dag te hebben. Niet te verwarren overigens met 1 juni die te boek staat als ‘gewone’ dag van het kind. Officieel heet 1 juni overigens de dag van de ouders. Want die ouders bepalen uiteindelijk de veilige omgeving voor het kind. Een link naar het onderwijs voor hoogbegaafde kinderen.

Rechten van het kind

De rechten van het kind, dat zijn er heel wat.  De bekendste zijn natuurlijk het recht op onderwijs, het recht op het eigen geloof en cultuur en het recht op goede gezondheidszorg. Maar ook hebben ze recht op spelen, op drinkwater, om op te groeien bij de familie. Recht op bescherming bij oorlog. Recht op een veilig en gezond leven, recht op zorg bij een handicap.

Mooi uitgangspunt en gelukkig wordt er hard gewerkt aan de uitvoering van de rechten. Maar als je dit rijtje leest dan beginnen ook de problemen. Want wat is precies de definitie van ‘zorg bij een handicap’. En wanneer is aan het recht ‘onderwijs’ voldaan?

Door de ogen van het kind #kidstakeover

Op de internationale dag van het kind bekijken we de wereld door de ogen van het kind. De hashtag #KidsTakeOver zegt genoeg. Vaak worden kinderen uitgenodigd een dag op de stoel van een directeur of een minister te gaan zitten. Heel goed om eens door de ogen van een kind naar je eigen bedrijvigheid te kijken.

Daar is lef voor nodig ook denk ik. Stel je voor, een koter die een dag directeur is op een basisschool. Stel dat hij echt beslissingen mag nemen, wat zou er dan veranderen?

Als ouders mogen we woordvoerders zijn voor onze kinderen. We mogen instanties en scholen wijzen op de rechten van het kind. Niet om het gevecht aan te gaan. Maar om in gesprek te blijven: hoe kunnen we voor onze kinderen wél dat onderwijs krijgen dat hij of zij nodig heeft. De rechten van het kind zijn dan een mooi uitgangspunt. Iets wat ‘we ‘ gezamenlijk hebben.

Rechten en plichten

De andere kant van een recht is een plicht. Je kan wel een recht op drinkwater hebben maar als dat in geen velden of wegen te bekennen is dan is het niet zinvol om op je rechten te gaan staan. Maar tegelijk heeft de overheid wel de plicht om dat drinkwater zo snel als mogelijk is voor elkaar te boksen. En soms betekent dat dat landen hulp moeten aanvaarden van andere landen, van hulpverleningsinstanties om dat recht op drinkwater mogelijk te maken.

Zo is het ook met onderwijs. Als het een school niet lukt om het juiste onderwijs te geven aan bijvoorbeeld hoogbegaafde kinderen dan zullen ze de hulp moeten aanvaarden van externe organisaties die de expertise wel in huis hebben. Veel ouders kloppen aan bij externe plusklassen omdat de reguliere basisschool niet voldoende expertise of mankracht in huis heeft. Een kleine vergoeding van die kosten is echt wel op zijn plaats. Een kind heeft immers recht op (passend) onderwijs?  En als je als samenwerkingsverband vindt dat je het wel goed doet wordt het tijd om eens oprecht naar de ouders te luisteren.

Chiel Voerman
volg mij!

Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Blogger | Communicatiemedewerker. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken.
Chiel Voerman
volg mij!

Latest posts by Chiel Voerman (see all)

Related Posts

  • De nieuwe jeugdwet vraagt om generalisten in de basisteams die signalen kunnen herkennen, daadkrachtig kunnen optreden en tijdig kunnen doorverwijzen. Het idee wordt net zo…
  • Hoogbegaafde mensen kunnen veel presteren. Tenminste, als ze daar de juiste motivatie voor kunnen vinden. Bakken met werk kunnen ze weg zetten in een hele…
  • WordPress herinnert mij er aan dat het vandaag 5 jaar geleden is dat ik mijn eerste blog schreef. Dat eerste blog is alleen niet op…

Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Blogger | Communicatiemedewerker. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *