Skip to content

Chiel Voerman

Blogs over leerlingbegeleiding

Menu
  • Home
  • Wie ben ik
    • Losmaken is mijn doel
  • Onderwerpen
    • Allerlei gedachten
    • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid
    • sociale media
    • Boeken
    • Nieuws
    • Gastblogger Alex Rebergen over studievaardigheden en studiekeuze
  • Contact
    • nieuwsbrief
    • Privacyverklaring en cookiebeleid
    • Er staan affiliate links op deze website
    • Samenwerken
    • Instagram – #linkinbio
    • Gastbloggers
      • Alex
Menu
geef jongeren hoop, hoe gaat het met je? jongeren in coronatijd

Hoe gaat het met je?

Posted on januari 23, 2021januari 23, 2021 by Chiel Voerman

“Ze hebben contacthonger”, zei ik vorige week tegen een collega. Tijdens deze lockdown in de winter van 2021 mogen eindexamenleerlingen en kwetsbare leerlingen naar school komen. En dat is prettig voor ze, al is de school een rare surrealistische werkelijkheid op dit moment. Er heerst vooral stilte. Een pleidooi voor de simpele vraag: Hoe gaat het met je? Geef de jongeren hoop in deze coronatijd.

Allemaal kwetsbare leerlingen

Elke morgen sta ik buiten bij de ingang van de deur om de leerlingen te verwelkomen. Meestal sta ik daar samen met een afdelingsleider. Het grote doel is dat leerlingen zich bij de voordeur al gezien voelen. Er was even een periode waarin we vooral mondkapjescontroleurs leken te zijn. Die tijd is gelukkig voorbij. Zodra de leerlingen de hoek om komen en ons zien staan gaan de handen op zoek naar de mondkapjes. Over een maand kan ik je denk ik van elke leerling vertellen waar hij of zij z’n mondkapje bewaart.

Nu er zo weinig leerlingen de school binnenkomen kunnen we elke leerling echt begroeten. Er is ruimte om een leerling kort te bemoedigen of even een kleine prik de goede richting op te geven. Wat mij vooral opvalt is dat het eigenlijk allemaal kwetsbare leerlingen zijn die de school binnenkomen. Het leven is momenteel zwaar. Ik zie gebogen schouders en er wordt weinig gelachen achter de mondkapjes. Als je ze spreekt hoor je de onzekerheid over de toekomst: wat gaat er gebeuren met het eindexamen? Hebben we genoeg les gehad om de schoolexamens te maken? Hoe start ik mijn nieuwe opleiding nu ik alleen een online open dag heb kunnen bezoeken?

Hoe gaat het met je?

De vraag ‘hoe gaat het met je’ is momenteel echt de belangrijkste vraag die je een leerling kunt stellen. En ik stel die vraag heel veel. Heeft iemand gespijbeld van een online les? Dan is mijn eerste vraag; hoe gaat het met je? Trek je het allemaal nog? Kunnen we iets voor je doen?

Ik merk dat leerlingen honger naar contact hebben. Vooral de leerlingen die sociaal niet heel sterk zijn, of juist net wat volwassener dan de rest, blijven langer hangen bij de ingang van de school. Ze komen naar mijn werkplekje toe als ik ze even aankijk. Ze vertellen mij hoe het met ze gaat, soms zonder dat ik het aan ze vraag. Als ik vragen stel over absentie of te laat komen krijg ik echte antwoorden. Geen smoesjes meer, maar verhalen. Nee, je hoeft niet nu niet na te komen, blijf mij wel vertellen hoe het met je gaat.

Transparantie blijft over

Sommige volwassenen kunnen in deze coronatijd geen antwoorden geven aan jongeren. Omdat ze zelf te bang zijn. Ze volgen regels op zonder dat ze weten waarom. Ze worden bozer dan nodig als jongeren zich niet aan de regels houden. Er is veel verdriet doordat er mensen gemist worden door corona. Er is angst omdat je niet weet wanneer je ziek wordt. En volgens mij proef ik ook wanhoop bij volwassenen. Omdat ze niet weten of ze voor hun hart of voor hun verstand moeten kiezen. Sla ik wel die arm om de schouder, of blijf ik op een veilige afstand staan? Geef ik wel die persoonlijke uitleg binnen de 1,5 meter of laat ik die kans op contact schieten? Binnen mijn kerk merk ik ook onzekerheden: zal ik wel of niet contact op nemen met de jeugdgroep? Zitten ze wel op mij te wachten?

En dat is extra moeilijk omdat jongeren die hoop juist zo nodig hebben. Wij zijn de volwassenen die over de chaos heen moeten kunnen kijken. Maar de werkelijkheid is dat we het niet kunnen. Omdat we met elkaar deze pandemie voor het eerst meemaken.

Jeugdtrends 2021

In januari kwam ‘Jeugdtrends 2021’ uit. De christelijke jongerenorganisaties maken ieder jaar een foto van de jongeren: hoe gaat het met ze, welke gevoelens overheersen er, welke uitdagingen liggen er. Met als doel om antwoorden te vinden op de vraag: wat hebben jongeren van ons nodig.
Op mijn reliblog schreef ik daar een klein stukje over.

Meer dan ooit komt naar voren dat jongeren behoefte hebben aan verbinding. Diep contact met andere jongeren, maar ook met volwassenen. Ze hebben transparantie nodig van volwassenen. Daar leren ze van, daar halen ze zelfvertrouwen uit.
Ik herken het zeker tijdens deze tweede lockdown. Leerlingen zijn volgens mij op zoek naar het eerlijke verhaal. Ze willen weten waarom ik ervoor kies om mondkapjes te dragen, ook al geloof ik er persoonlijk niet zo in. Ik vertel ze waarom ik het belangrijk vind dat ze mij een antwoord geven als ik ze een bericht stuur.

Blij met hoopgevers

Ik word blij van onderwijzers, leraren en jongerenwerkers die via de sociale media hoop willen geven aan jongeren. Leuke filmpjes, lekker gek doen, serieuze gesprekken, mooie filmpjes, verbindende activiteiten. Allemaal om de jongeren hoop te geven. Ik vind het gaaf. Er komen steeds meer juffen en meesters op Instagram valt mij op. Ze stappen over hun onzekerheid heen, omdat ze er willen zijn voor hun leerlingen. Communiceren via Instagram of Snapchat gaat zoveel gemakkelijker dan via de email. Jongeren lezen geen mails, lezen geen magisterberichten. Contact moet echt via de apps die elke dag open staan in de telefoons van de jongeren.

Het zijn allemaal manieren om te vragen: Hoe gaat het met je? Ik zie jou staan, ik denk aan jou. Op afstand weliswaar, maar ik sta voor je klaar. Ik wil weten hoe het met je gaat. Want we houden vol en er is een leven na corona. Maar van deze tijd maken we ook wat!

Kan je hoop geven? Sla geen mogelijkheid over!

Lees hier over de jeugdtrends 2021 of het blog ‘Verwende jongeren bij het zwembad’

Photo by LinkedIn Sales Navigator on Unsplash

Dit wil je gelezen hebben:

Ben ik hoogbegaafd?
De oorzaak voortijdig schoolverlaten is soms een gedachte
Yona, méér dan een app om internettijd te begrenzen
Broers en zussen belangrijk voor studenten
Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl
Vertel het verder!

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kies waar je over wilt lezen

  • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding (32)
  • Allerlei gedachten (28)
  • Boeken (6)
  • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid (24)
  • Nieuws (5)
  • sociale media (7)

Over mij

Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl

Nieuwste blogs

  • gastblogger leerlingbegeleiding websiteIk zoek jou?
    In Nieuws
    Ik ben op zoek jongeren of […]
  • zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelenZelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen
    In Allerlei gedachten
    Het is de tijd van de […]
  • ook dat is autismeOok dat is autisme
    In Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid
    Leerlingen met autisme hebben […]

Nieuwsbrief

Trefwoorden

Autisme begeleiding bloggen boek burn-out coach Docent eenzaamheid executieve functies Facebook hoogbegaafd hoogbegaafdheid instagram jongeren jongerencoach kinderen kwetsbaar leerlingbegeleiding leven liefde marketing motivatie onderwijs opvoeden ouderen ouders pabo pabomannen passend onderwijs prikkelgevoeligheid school Sinterklaas sociale media Spijbelen studenten verantwoordelijkheid verbinding Verzuim wmo zelfredzaamheid

Meest gelezen

  • het tegenovergestelde van kwetsbaar
    Allerlei gedachten Wat is het tegenovergestelde van kwetsbaar?
  • compassie of empathie
    Allerlei gedachten Compassie of Empathie
  • hitte is vervelend voor gevoelige kinderen, hittegolf
    Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid Hitte is vervelend voor gevoelige leerlingen; school doe niet te leuk!

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
We mochten even op kraamvisite bij de lammetjes va We mochten even op kraamvisite bij de lammetjes van mijn broer. Er was onder andere een vijftig geboren. Mooi beeld van dat moederschaap dat met haar neus een bemoedigend duwtje geeft. Het lammetje verkent in een veilige omgeving de wereld. Op #school is soms ook niet meer nodig. Een kleine bemoediging.#onderwijs #leerlingen #hoop #plezier #leren #pedagogiek #docent #leerlingbegeleider
Best een spannend programma vanavond. Beetje snel Best een spannend programma vanavond. Beetje snel misschien. Ouders zijn deskundig, scholen ook.  Maar t probleem van een verschil van mening over de aanpak en definitie van bijvoorbeeld hoogbegaafdheid of autisme ligt dik aan de oppervlakte. Zijnskenmerken? We willen een keihard IQ cijfer. Overprikkeld? Maar hij moet zich wel gedragen! Dat zijn verschillen in visie. Eerst zorgen, dan leren. Das mijn visie. Lees hier mijn blog daarover uit 2019 https://www.chielvoerman.nl/geen-leren-zonder-zorgen/ #onderwijs #passendonderwijs #leren  #school
#compliment #onderwijs #harderwijk #compliment #onderwijs #harderwijk
Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo gemakkelijk gaat op school? Ik wil de inhoud van mijn blog wat breder maken en mij ook meer richten op #jongeren zelf. In plaats van vooral #docenten en #hulpverleners te bereiken. Ik zoek ervaringsverhalen en misschien zelfs gastbloggers. Lees https://www.chielvoerman.nl/gastblogger/ 
 #linkinbio dan weet je waar het over gaat. Wie weet had je ADHD op het vwo of was je een #onderpresteerder op de havo. Of is dit jou kans om eens iets te vertellen over hoe spijbelen in zijn werk ging, waarom jij dat deed en hoe school erop reageerde. Tag vooral iemand die zo'n verhaal kan vertellen!

#onderwijs #leerlingbegeleiding #passendonderwijs #studenten #havo #vwo #mavo #vmbo #universiteit #hbo #mbo #roc #leren #adhd #autisme #hoogbegaafd #onderpresteren #spijbelen #schoolverlaten
#Repost @talenthouse.harderwijk
• • • • • •
Deze quote komt van een zogenaamde Stoïcijn. Epictetus heette hij, hij kwam uit de 1e eeuw na Chr. Heel misschien ken je de uitspraak dat iemand zich heel Stoïcijns gedraagt. Vaak bedoelen we dan dat iemand onverschillig is. Maar de Stoïcijnen waren helemaal niet zo onverschillig, ze oefenden zich vooral in het omgaan met hun emotie’s ook in heel moeilijke tijden. 

Ze trainden zichzelf vooral te focussen op de dingen waar ze wel invloed op hadden, en 1 van de dingen waar je invloed op hebt ook als de situatie heel vervelend is, zijn je gedachten! 

Zo kun je naar de regen kijken als iets wat je auto heel erg vies maakt, maar een ander denkt juist, ah dat is lekker, nu wordt mijn auto lekker schoongespoeld door de regen. Het is maar net hoe je er over denkt! 

“Het stoïcisme is een levenswijze die de wijsheid en kracht biedt te kunnen omgaan met de uitdagingen die het leven met zich meebrengt”

Een kleine oefening om dit eens te proberen.

1. Pak een pen/papier. En beschrijf kort een gebeurtenis/ervaring van afgelopen week. 
2. Beschrijf beknopt, feitelijk en objectief  over deze gebeurtenis. 
3. Hoeveel controle heb je over deze ervaring? Beoordeel je controle over de situatie , ook je reactie daarop. En geef een score van 0-100%
4. Waarschijnlijk scoor je meer dan 0%. Welke aspecten precies heb jij controle over? Maak daar een kort lijstje van.
5. Uitdaging: wat zou er gebeuren wanneer je wat meer stoïcijns zou nadenken over de dingen waar je geen invloed op hebt?

“Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien”

#nogffvolhouden #jongerenwerk #ffvolhouden  #stoic #stoïcijnen
Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schr Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schreef ik 21 februari 2013. Ik moest er afgelopen week aan denken toen we spraken over een aantal #leerlingen op #school. We verwachten nog steeds dat ouders en leerlingen iets voor elkaar krijgen wat ze niet kunnen. Ze hebben juist hulp nodig op het gebied waar ze gevraagd worden zelfredzaam te zijn. Net zo raar als dat we van een #leerling vragen om beter te plannen als we merken dat hij dat niet goed doet. Zelfredzaam zijn op het gebied waar je niet zelfstandig kunt zijn. Dat is machteloos he! #onderwijs #passendonderwijs #wmo #hulp #kracht #begeleiding #ouders #hulpverlenening #betuttelen
Meer laden… Volgen op Instagram
Civas

Menu

  • Gastbloggers
  • Contact
  • Wie ben ik
  • Samenwerken met een christelijk blog

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
We mochten even op kraamvisite bij de lammetjes va We mochten even op kraamvisite bij de lammetjes van mijn broer. Er was onder andere een vijftig geboren. Mooi beeld van dat moederschaap dat met haar neus een bemoedigend duwtje geeft. Het lammetje verkent in een veilige omgeving de wereld. Op #school is soms ook niet meer nodig. Een kleine bemoediging.#onderwijs #leerlingen #hoop #plezier #leren #pedagogiek #docent #leerlingbegeleider
Best een spannend programma vanavond. Beetje snel Best een spannend programma vanavond. Beetje snel misschien. Ouders zijn deskundig, scholen ook.  Maar t probleem van een verschil van mening over de aanpak en definitie van bijvoorbeeld hoogbegaafdheid of autisme ligt dik aan de oppervlakte. Zijnskenmerken? We willen een keihard IQ cijfer. Overprikkeld? Maar hij moet zich wel gedragen! Dat zijn verschillen in visie. Eerst zorgen, dan leren. Das mijn visie. Lees hier mijn blog daarover uit 2019 https://www.chielvoerman.nl/geen-leren-zonder-zorgen/ #onderwijs #passendonderwijs #leren  #school
#compliment #onderwijs #harderwijk #compliment #onderwijs #harderwijk
Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo gemakkelijk gaat op school? Ik wil de inhoud van mijn blog wat breder maken en mij ook meer richten op #jongeren zelf. In plaats van vooral #docenten en #hulpverleners te bereiken. Ik zoek ervaringsverhalen en misschien zelfs gastbloggers. Lees https://www.chielvoerman.nl/gastblogger/ 
 #linkinbio dan weet je waar het over gaat. Wie weet had je ADHD op het vwo of was je een #onderpresteerder op de havo. Of is dit jou kans om eens iets te vertellen over hoe spijbelen in zijn werk ging, waarom jij dat deed en hoe school erop reageerde. Tag vooral iemand die zo'n verhaal kan vertellen!

#onderwijs #leerlingbegeleiding #passendonderwijs #studenten #havo #vwo #mavo #vmbo #universiteit #hbo #mbo #roc #leren #adhd #autisme #hoogbegaafd #onderpresteren #spijbelen #schoolverlaten
#Repost @talenthouse.harderwijk
• • • • • •
Deze quote komt van een zogenaamde Stoïcijn. Epictetus heette hij, hij kwam uit de 1e eeuw na Chr. Heel misschien ken je de uitspraak dat iemand zich heel Stoïcijns gedraagt. Vaak bedoelen we dan dat iemand onverschillig is. Maar de Stoïcijnen waren helemaal niet zo onverschillig, ze oefenden zich vooral in het omgaan met hun emotie’s ook in heel moeilijke tijden. 

Ze trainden zichzelf vooral te focussen op de dingen waar ze wel invloed op hadden, en 1 van de dingen waar je invloed op hebt ook als de situatie heel vervelend is, zijn je gedachten! 

Zo kun je naar de regen kijken als iets wat je auto heel erg vies maakt, maar een ander denkt juist, ah dat is lekker, nu wordt mijn auto lekker schoongespoeld door de regen. Het is maar net hoe je er over denkt! 

“Het stoïcisme is een levenswijze die de wijsheid en kracht biedt te kunnen omgaan met de uitdagingen die het leven met zich meebrengt”

Een kleine oefening om dit eens te proberen.

1. Pak een pen/papier. En beschrijf kort een gebeurtenis/ervaring van afgelopen week. 
2. Beschrijf beknopt, feitelijk en objectief  over deze gebeurtenis. 
3. Hoeveel controle heb je over deze ervaring? Beoordeel je controle over de situatie , ook je reactie daarop. En geef een score van 0-100%
4. Waarschijnlijk scoor je meer dan 0%. Welke aspecten precies heb jij controle over? Maak daar een kort lijstje van.
5. Uitdaging: wat zou er gebeuren wanneer je wat meer stoïcijns zou nadenken over de dingen waar je geen invloed op hebt?

“Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien”

#nogffvolhouden #jongerenwerk #ffvolhouden  #stoic #stoïcijnen
Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schr Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schreef ik 21 februari 2013. Ik moest er afgelopen week aan denken toen we spraken over een aantal #leerlingen op #school. We verwachten nog steeds dat ouders en leerlingen iets voor elkaar krijgen wat ze niet kunnen. Ze hebben juist hulp nodig op het gebied waar ze gevraagd worden zelfredzaam te zijn. Net zo raar als dat we van een #leerling vragen om beter te plannen als we merken dat hij dat niet goed doet. Zelfredzaam zijn op het gebied waar je niet zelfstandig kunt zijn. Dat is machteloos he! #onderwijs #passendonderwijs #wmo #hulp #kracht #begeleiding #ouders #hulpverlenening #betuttelen
Meer laden… Volgen op Instagram

Volg via Facebook

Chiel Voerman - leerlingbegeleider
©2021 Chiel Voerman | Built using WordPress and Responsive Blogily theme by Superb