Skip to content

Chiel Voerman

Blogs over leerlingbegeleiding

Menu
  • Home
  • Wie ben ik
    • Losmaken is mijn doel
  • Onderwerpen
    • Allerlei gedachten
    • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid
    • sociale media
    • Boeken
    • Nieuws
    • Gastblogger Alex Rebergen over studievaardigheden en studiekeuze
  • Contact
    • nieuwsbrief
    • Privacyverklaring en cookiebeleid
    • Er staan affiliate links op deze website
    • Samenwerken
    • Instagram – #linkinbio
    • Gastbloggers
      • Alex
Menu
studie kiezen

Geslaagd …en nu? Hoe kan je nu handig een studie kiezen of een beroep?

Posted on juli 10, 2017mei 10, 2020 by Alex Rebergen

Allereerst wil ik iedereen feliciteren die geslaagd is. En dan bedoel ik niet alleen de leerlingen van het voortgezet onderwijs, die allemaal de uitslag van hun examens hebben gehad in de afgelopen week. Ik bedoel ook alles Mbo en Hbo-leerlingen die hun opleiding met succes hebben afgerond. Ook ik kan vol trots zeggen dat ik mijn Hbo-opleiding heb afgerond.

Maar… wat nu? Misschien heb je intussen een nieuwe opleiding of een baan gevonden, waardoor je al weet wat je volgende stap is. Maar als je nog niet zo ver bent, dan is het nog nodig op zoek te gaan naar een vervolgstap. Hoe ga je nu een studie kiezen of hoe zoek je het beroep dat echt bij jou past.

Vragen voor als je een beroep of studie kiezen moet.

In beide gevallen is het handig om je te oriënteren op het vervolg van je carrière. Misschien denk je nu: huh, hoezo moet ik me oriënteren op het vervolg van mijn carrière als ik net een nieuwe baan heb? Dat is een logische vraag. Het gaat er om dat jij doet wat je leuk vindt. Vaak is je eerste baan nog niet je droombaan (of je moet heel veel geluk hebben). Daarom is het goed eens na te denken over wat je wilt bereiken.

Hierbij kunnen een aantal vragen je goed helpen:

  1. Wie ben ik?
  2. Wat kan ik?
  3. Wat wil ik?
  4. Hoe kan ik dat bereiken?
  5. Wie kan mij daarbij helpen?

Met behulp van deze vragen kun je ontdekken wat je plan is en hoe je er voor kan zorgen dat dit zo veel mogelijk waargemaakt kan worden.

Wie ben ik?

Als je iemand vraagt wie hij is, zal hij in de meeste gevallen iets zeggen als: “Ik ben Alex Rebergen, 25 jaar, ik woon in Zwolle. Dus naam, leeftijd en woonplaats. Maar is dat wie je bent? Nee. Wie je bent is je persoonlijkheid.

Het gaat hierbij om eigenschappen die bij je passen, zoals dat je geduldig bent, introvert of extravert en andere eigenschappen die jouw gedrag bepalen.

Het komt vaak voor dat wie we zijn, gelijk lijkt te staan aan wat we doen. Dit is niet het geval. Soms doe je dingen die totaal niet bij je persoonlijkheid passen, maar die toch moeten gebeuren. Als ik een opleiding doe, maakt me dat nog niet gelijk het beroep. Dan zou ik nu meester, maatschappelijk werker en HRM-er zijn. Uiteindelijk gaat het om karakter, identiteit en aanleg.

Om meer inzicht te krijgen in verschillende vormen van persoonlijkheid is de Big Five Persoonlijkheidstheorie ontworpen. Deze theorie beschrijft aan hand van vijf typeringen iemands persoonlijkheid. De vijf typeringen zijn:

  1. Emotioneel onbekommerd – de mate waarin je omgaat met stress, gevoelig zijn;
  2. Extravertheid – de mate waarin je op de voorgrond treedt of de kat uit de boom kijkt;
  3. Gewetensvolheid – de mate waarin je flexibel of meer gedreven en opgeruimd bent;
  4. Vriendelijkheid – de mate waarin je mensgericht, attent of meer zakelijk en direct bent;
  5. Openheid – de mate waarin je een academische, oorspronkelijke kijk op zaken hebt of meer praktisch bent.

Op internet zijn Big Five Persoonlijkheidstests gemakkelijk te vinden, bijvoorbeeld op 123test.nl. Wil je zeker weten dat je een goede en gevalideerde test hebt, dan kun je gebruik maken van tests van loopbaanbegeleiders.

Wat kan ik?

Wat je kan gaat om je talenten en mogelijkheden. Waar ben je goed in? Wat zijn je sterke punten en wat zijn je minder sterke punten? Als je dit inzichtelijk hebt gemaakt, kun je gemakkelijker iets kiezen wat bij je past en heb je ook meer kans dat je de opleiding met succes gaat afronden.

Een goede manier om je kansen en mogelijkheden in beeld te brengen is door een SWOT-analyse.  (Strengts, Weaknesses, Opportunities, Treatments) te maken. Hierdoor maak je inzichtelijk wat je sterke en zwakke punten zijn en wat je mogelijkheden en bedreigingen zijn. Je kan ook aan mensen in je omgeving vragen om een SWOT-analyse in te vullen. Zo wordt duidelijk welke sterke en zwakke punten en kansen en bedreigingen jouw omgeving ook ziet.

Wat wil ik?

Wat je wilt gaat uiteraard om je interesses. Wat vind je leuk? Een goede peiler hiervoor kunnen je hobby’s zijn. Een deel van de lezers zullen al een duidelijk beeld hebben van wat zij willen. Als je echter niet weet wat je wil is de keuze lastig. En zijn zo veel verschillende opleidingen en banen. Echter is het wel belangrijk dat je iets doet wat je leuk vindt, anders kost het veel energie.

Een instrument om te meten wat je leuk vindt is het Hollands ZelfOnderzoek (HZO). Door middel van verschillende vragen en tegenstellingen wordt gemeten wat je leuk vindt en daar wordt een code aan gehangen. Het model wat hier bij hoort heet het RIASOC-model.

  • Realistisch: prakttisch, fysiek, concreet, praktijkgericht, machines en gereedschap;
  • Intellectueel: analystisch, intellectueel, wetenschappelijk, onderzoekend, denker;
  • Artistiek: creatief, origineel, onafhankelijk, chaotisch, inventief, media, grafisch en tekst;
  • Sociaal: coöperatief, ondersteunend, helpend, helpend/verzorgend, onderwijzend;
  • Ondernemend: competitieve omgevingen, leiderschap, overtuigend, status;
  • Conventioneel: gericht op detail, organiserend, geordend.

Het maken van de test levert een code op die vervolgens gekoppeld kan worden aan een aantal beroepen of opleidingen. De test is te downloaden op www.hogrefe.nl*

Hoe kan ik dat bereiken?

Dit is het moment dat je de antwoorden van bovenstaande vragen concreet gaat maken. Je maakt een actieplan. Als je de antwoorden van de vorige vragen over elkaar legt, dan heb je ongeveer duidelijk wat je zou willen en wat haalbaar is.

Nu is het tijd om daar actie op te ondernemen. De beste manier is, naar mijn idee, om een beroep te kiezen wat je zou willen worden. Vervolgens kun je zoeken welke studie daar bij past.

Mijn keuze is (de laatste keer) geweest om jobcoach te worden. Toen ik op internet op zoek ging naar een studie die hierbij paste, kwam ik op HRM. Tijdens de opleiding leerde ik ook de andere kant van HRM kennen en nu ben ik HR Consulent. Daarnaast trekt de jobcoach kant me nog steeds, daarom ben ik nu een Christelijke Vacaturebank  gestart. Ik hoop dat dit uit mag groeien tot een bureau in arbeidsbemiddeling en jobcoaching.

Wie kan mij daarbij helpen?

Een studiekeuze en het kiezen van een opleiding en/of een eerste baan hoef je niet alleen te doen. Mensen in je omgeving kunnen je daar goed bij helpen. Zij zien soms dingen die jij over het hoofd ziet, omdat je ze bijvoorbeeld vanzelfsprekend vindt.

Een goede manier om te kijken wie je kan helpen is door je netwerk te visualiseren. Wie zitten er in je netwerk die kennis hebben over studie- en beroepskeuze? Daarnaast kun je, wanneer je al een idee hebt welk beroep je zou willen doen, iemand in je netwerk die in dat beroep werkt kunnen vragen of je een keer mag meelopen. Zo kun je in de praktijk zien wat het beroep inhoudt.

* die test is best prijzig. Dus waarschijnlijk is het slimmer om in gesprek te gaan met een loopbaancoach die wellicht al in bezig is van zo’n test.

Dit wil je gelezen hebben:

Verwende jongeren confrontatie in het zwembad
Hou 't even simpel - Wijkteam
Compassie of Empathie
Wat is het tegenovergestelde van kwetsbaar?
Alex Rebergen

Alex Rebergen, HRM-manager en initatiefnemer van de Christelijke Vacaturebank.

www.christelijke-vacaturebank.nl/
Vertel het verder!

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kies waar je over wilt lezen

  • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding (32)
  • Allerlei gedachten (28)
  • Boeken (6)
  • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid (24)
  • Nieuws (5)
  • sociale media (7)

Over mij

Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl

Nieuwste blogs

  • gastblogger leerlingbegeleiding websiteIk zoek jou?
    In Nieuws
    Ik ben op zoek jongeren of […]
  • zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelenZelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen
    In Allerlei gedachten
    Het is de tijd van de […]
  • ook dat is autismeOok dat is autisme
    In Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid
    Leerlingen met autisme hebben […]

Nieuwsbrief

Trefwoorden

Autisme begeleiding bloggen boek burn-out coach Docent eenzaamheid executieve functies Facebook hoogbegaafd hoogbegaafdheid instagram jongeren jongerencoach kinderen kwetsbaar leerlingbegeleiding leven liefde marketing motivatie onderwijs opvoeden ouderen ouders pabo pabomannen passend onderwijs prikkelgevoeligheid school Sinterklaas sociale media Spijbelen studenten verantwoordelijkheid verbinding Verzuim wmo zelfredzaamheid

Meest gelezen

  • het tegenovergestelde van kwetsbaar
    Allerlei gedachten Wat is het tegenovergestelde van kwetsbaar?
  • compassie of empathie
    Allerlei gedachten Compassie of Empathie
  • hitte is vervelend voor gevoelige kinderen, hittegolf
    Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid Hitte is vervelend voor gevoelige leerlingen; school doe niet te leuk!

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
We mochten even op kraamvisite bij de lammetjes va We mochten even op kraamvisite bij de lammetjes van mijn broer. Er was onder andere een vijftig geboren. Mooi beeld van dat moederschaap dat met haar neus een bemoedigend duwtje geeft. Het lammetje verkent in een veilige omgeving de wereld. Op #school is soms ook niet meer nodig. Een kleine bemoediging.#onderwijs #leerlingen #hoop #plezier #leren #pedagogiek #docent #leerlingbegeleider
Best een spannend programma vanavond. Beetje snel Best een spannend programma vanavond. Beetje snel misschien. Ouders zijn deskundig, scholen ook.  Maar t probleem van een verschil van mening over de aanpak en definitie van bijvoorbeeld hoogbegaafdheid of autisme ligt dik aan de oppervlakte. Zijnskenmerken? We willen een keihard IQ cijfer. Overprikkeld? Maar hij moet zich wel gedragen! Dat zijn verschillen in visie. Eerst zorgen, dan leren. Das mijn visie. Lees hier mijn blog daarover uit 2019 https://www.chielvoerman.nl/geen-leren-zonder-zorgen/ #onderwijs #passendonderwijs #leren  #school
#compliment #onderwijs #harderwijk #compliment #onderwijs #harderwijk
Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo gemakkelijk gaat op school? Ik wil de inhoud van mijn blog wat breder maken en mij ook meer richten op #jongeren zelf. In plaats van vooral #docenten en #hulpverleners te bereiken. Ik zoek ervaringsverhalen en misschien zelfs gastbloggers. Lees https://www.chielvoerman.nl/gastblogger/ 
 #linkinbio dan weet je waar het over gaat. Wie weet had je ADHD op het vwo of was je een #onderpresteerder op de havo. Of is dit jou kans om eens iets te vertellen over hoe spijbelen in zijn werk ging, waarom jij dat deed en hoe school erop reageerde. Tag vooral iemand die zo'n verhaal kan vertellen!

#onderwijs #leerlingbegeleiding #passendonderwijs #studenten #havo #vwo #mavo #vmbo #universiteit #hbo #mbo #roc #leren #adhd #autisme #hoogbegaafd #onderpresteren #spijbelen #schoolverlaten
#Repost @talenthouse.harderwijk
• • • • • •
Deze quote komt van een zogenaamde Stoïcijn. Epictetus heette hij, hij kwam uit de 1e eeuw na Chr. Heel misschien ken je de uitspraak dat iemand zich heel Stoïcijns gedraagt. Vaak bedoelen we dan dat iemand onverschillig is. Maar de Stoïcijnen waren helemaal niet zo onverschillig, ze oefenden zich vooral in het omgaan met hun emotie’s ook in heel moeilijke tijden. 

Ze trainden zichzelf vooral te focussen op de dingen waar ze wel invloed op hadden, en 1 van de dingen waar je invloed op hebt ook als de situatie heel vervelend is, zijn je gedachten! 

Zo kun je naar de regen kijken als iets wat je auto heel erg vies maakt, maar een ander denkt juist, ah dat is lekker, nu wordt mijn auto lekker schoongespoeld door de regen. Het is maar net hoe je er over denkt! 

“Het stoïcisme is een levenswijze die de wijsheid en kracht biedt te kunnen omgaan met de uitdagingen die het leven met zich meebrengt”

Een kleine oefening om dit eens te proberen.

1. Pak een pen/papier. En beschrijf kort een gebeurtenis/ervaring van afgelopen week. 
2. Beschrijf beknopt, feitelijk en objectief  over deze gebeurtenis. 
3. Hoeveel controle heb je over deze ervaring? Beoordeel je controle over de situatie , ook je reactie daarop. En geef een score van 0-100%
4. Waarschijnlijk scoor je meer dan 0%. Welke aspecten precies heb jij controle over? Maak daar een kort lijstje van.
5. Uitdaging: wat zou er gebeuren wanneer je wat meer stoïcijns zou nadenken over de dingen waar je geen invloed op hebt?

“Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien”

#nogffvolhouden #jongerenwerk #ffvolhouden  #stoic #stoïcijnen
Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schr Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schreef ik 21 februari 2013. Ik moest er afgelopen week aan denken toen we spraken over een aantal #leerlingen op #school. We verwachten nog steeds dat ouders en leerlingen iets voor elkaar krijgen wat ze niet kunnen. Ze hebben juist hulp nodig op het gebied waar ze gevraagd worden zelfredzaam te zijn. Net zo raar als dat we van een #leerling vragen om beter te plannen als we merken dat hij dat niet goed doet. Zelfredzaam zijn op het gebied waar je niet zelfstandig kunt zijn. Dat is machteloos he! #onderwijs #passendonderwijs #wmo #hulp #kracht #begeleiding #ouders #hulpverlenening #betuttelen
Meer laden… Volgen op Instagram
Civas

Menu

  • Gastbloggers
  • Contact
  • Wie ben ik
  • Samenwerken met een christelijk blog

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
We mochten even op kraamvisite bij de lammetjes va We mochten even op kraamvisite bij de lammetjes van mijn broer. Er was onder andere een vijftig geboren. Mooi beeld van dat moederschaap dat met haar neus een bemoedigend duwtje geeft. Het lammetje verkent in een veilige omgeving de wereld. Op #school is soms ook niet meer nodig. Een kleine bemoediging.#onderwijs #leerlingen #hoop #plezier #leren #pedagogiek #docent #leerlingbegeleider
Best een spannend programma vanavond. Beetje snel Best een spannend programma vanavond. Beetje snel misschien. Ouders zijn deskundig, scholen ook.  Maar t probleem van een verschil van mening over de aanpak en definitie van bijvoorbeeld hoogbegaafdheid of autisme ligt dik aan de oppervlakte. Zijnskenmerken? We willen een keihard IQ cijfer. Overprikkeld? Maar hij moet zich wel gedragen! Dat zijn verschillen in visie. Eerst zorgen, dan leren. Das mijn visie. Lees hier mijn blog daarover uit 2019 https://www.chielvoerman.nl/geen-leren-zonder-zorgen/ #onderwijs #passendonderwijs #leren  #school
#compliment #onderwijs #harderwijk #compliment #onderwijs #harderwijk
Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo gemakkelijk gaat op school? Ik wil de inhoud van mijn blog wat breder maken en mij ook meer richten op #jongeren zelf. In plaats van vooral #docenten en #hulpverleners te bereiken. Ik zoek ervaringsverhalen en misschien zelfs gastbloggers. Lees https://www.chielvoerman.nl/gastblogger/ 
 #linkinbio dan weet je waar het over gaat. Wie weet had je ADHD op het vwo of was je een #onderpresteerder op de havo. Of is dit jou kans om eens iets te vertellen over hoe spijbelen in zijn werk ging, waarom jij dat deed en hoe school erop reageerde. Tag vooral iemand die zo'n verhaal kan vertellen!

#onderwijs #leerlingbegeleiding #passendonderwijs #studenten #havo #vwo #mavo #vmbo #universiteit #hbo #mbo #roc #leren #adhd #autisme #hoogbegaafd #onderpresteren #spijbelen #schoolverlaten
#Repost @talenthouse.harderwijk
• • • • • •
Deze quote komt van een zogenaamde Stoïcijn. Epictetus heette hij, hij kwam uit de 1e eeuw na Chr. Heel misschien ken je de uitspraak dat iemand zich heel Stoïcijns gedraagt. Vaak bedoelen we dan dat iemand onverschillig is. Maar de Stoïcijnen waren helemaal niet zo onverschillig, ze oefenden zich vooral in het omgaan met hun emotie’s ook in heel moeilijke tijden. 

Ze trainden zichzelf vooral te focussen op de dingen waar ze wel invloed op hadden, en 1 van de dingen waar je invloed op hebt ook als de situatie heel vervelend is, zijn je gedachten! 

Zo kun je naar de regen kijken als iets wat je auto heel erg vies maakt, maar een ander denkt juist, ah dat is lekker, nu wordt mijn auto lekker schoongespoeld door de regen. Het is maar net hoe je er over denkt! 

“Het stoïcisme is een levenswijze die de wijsheid en kracht biedt te kunnen omgaan met de uitdagingen die het leven met zich meebrengt”

Een kleine oefening om dit eens te proberen.

1. Pak een pen/papier. En beschrijf kort een gebeurtenis/ervaring van afgelopen week. 
2. Beschrijf beknopt, feitelijk en objectief  over deze gebeurtenis. 
3. Hoeveel controle heb je over deze ervaring? Beoordeel je controle over de situatie , ook je reactie daarop. En geef een score van 0-100%
4. Waarschijnlijk scoor je meer dan 0%. Welke aspecten precies heb jij controle over? Maak daar een kort lijstje van.
5. Uitdaging: wat zou er gebeuren wanneer je wat meer stoïcijns zou nadenken over de dingen waar je geen invloed op hebt?

“Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien”

#nogffvolhouden #jongerenwerk #ffvolhouden  #stoic #stoïcijnen
Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schr Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schreef ik 21 februari 2013. Ik moest er afgelopen week aan denken toen we spraken over een aantal #leerlingen op #school. We verwachten nog steeds dat ouders en leerlingen iets voor elkaar krijgen wat ze niet kunnen. Ze hebben juist hulp nodig op het gebied waar ze gevraagd worden zelfredzaam te zijn. Net zo raar als dat we van een #leerling vragen om beter te plannen als we merken dat hij dat niet goed doet. Zelfredzaam zijn op het gebied waar je niet zelfstandig kunt zijn. Dat is machteloos he! #onderwijs #passendonderwijs #wmo #hulp #kracht #begeleiding #ouders #hulpverlenening #betuttelen
Meer laden… Volgen op Instagram

Volg via Facebook

Chiel Voerman - leerlingbegeleider
©2021 Chiel Voerman | Built using WordPress and Responsive Blogily theme by Superb