Skip to content

Chiel Voerman

Blogs over leerlingbegeleiding

Menu
  • Home
  • Wie ben ik
    • Losmaken is mijn doel
  • Onderwerpen
    • Allerlei gedachten
    • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid
    • sociale media
    • Boeken
    • Nieuws
  • Contact
    • Privacyverklaring en cookiebeleid
    • Er staan affiliate links op deze website
    • Samenwerken
    • Instagram – #linkinbio
    • Gastbloggers
      • Alex
Menu

Docent van binnen uit

Posted on februari 23, 2015december 8, 2020 by Chiel Voerman

Ja sorry, dit blog gaat weer over de docent. Daarna wordt het weer hoog tijd voor een blog over jeugd, jongeren, studenten en hulpverlening. De docent van binnen uit.

Omdat de docent zo vreselijk belangrijk is in het leven van kinderen en jongeren. Onze jeugd brengt zoveel tijd met docenten door dat hij een onuitwisbare indruk maakt. En iedere kleuter is toch verliefd op zijn juf of meester? Omdat de juf het zegt doen ze van alles wat ze thuis niet doen. En ik kan het weten want mijn middelste zit sinds kort in groep 1.

Op LinkedIn is een mooie discussie ontsproten die goed past bij mijn twee laatste blogs. De titel is eigenlijk “aanpak van hardnekkige gedragsproblemen” maar ondertussen zou de titel kunnen zijn ‘Docent van binnen uit’. Als je ook op LinkedIn ‘zit’ kan je misschien een deuntje meefluiten in het gesprek?(groep bestaat ondertussen niet meer)

De discussie begon over pestprogramma’s die niet zo heel belangrijk zijn als de ombudsman ons doet geloven. Want de docent maakt of breekt zo’n methode. Sterker nog, veel ervaren docenten zeggendat het belangrijk is om iedere dag van het schooljaar in gesprek te zijn met leerlingen. Over maatschappelijke vraagstukken maar net zo goed over de onderlinge omgang. De docenten die dit schrijven willen zijn docent van binnen uit. Ze zijn nooit niet docent. Ze hebben een docentenhart.

Als je je ik goed kent weet je waar je grenzen liggen. Dan onderga je niet de plannen van de directie maar dan ga je voorop lopen. De beste plannen komen toch van onderaf in bedrijven en scholen? En zeker niet van de overheid. Maar daar zullen de meesten het wel mee eens zijn 🙂

En daarom ben ik ook zo blij met de opmerking in de discussie : “de directeur moet een hitteschild zijn die de organisatie beschermd tegen oneigenlijke verplichtingen”. Het komt uit boek over leiderschap. Maar hier wordt het geschreven door iemand die schooldirecteuren traint om docent van binnen uit te zijn.. En dat geeft hoop.

Want hoeveel schooldirecteuren zijn nu eigenlijk nog echt schooldirecteur? Onze directeur hier zie ik regelmatig met zijn tas onder de arm in de auto stappen op weg naar het ‘bovenschools overleg’. Alles wordt bepaald door het centraal bureau. Door het samenwerkingsverband. Door de beleidsmakers in het gemeentehuis. Omdat de overheid in Den Haag iets bedacht heeft.

Wat zou het mooi zijn als die docent van binnen uit met plannen kwam. De directie overtuigde, het centraal bureau overtuigde en daarna de wethouder en vervolgens de minister van onderwijs. Dan krijg je toch onderwijs vanuit het hart?

Volg jij je onderwijs hart?

Voel jij je geleefd en wil je eens sparren met iemand die zich niet zo veel aantrekt van wat moet? Er zijn zoveel problemen en moeilijkheden die een kleine oplossing hebben. Alleen moet je het zien. Als je met elkaar als kikkers in de soep zit warm te worden zie je de oplossing niet. Van buiten die soep zijn er verschillende oplossingen te zien.

Wil jij eens kijken wat vreemde ogen en oren voor jou kunnen doen? Ik kan je coachen.

Wil jij eens kijken of er praktische oplossingen te vinden zijn voor de problemen die jij ziet in je klaslokaal?

Trek jij een grens en zeg je: deze begeleiding van deze leerling kost mij gewoon te veel tijd! Of ik kan het gewoon niet? Trek een grens en kijk wat ik als leerlingbegeleider voor je kan betekenen. Als docent ben je toch ook een ondernemer? Dus je kan weer een ander inhuren om werk te doen waar jij minder sterk in bent. Dat is heel normaal alleen wordt het niet vaak bedacht binnen scholen.

Dit wil je gelezen hebben:

Hoe moet ik als vader leven met ADHD?
Geen leren zonder zorgen
Ik zoek hulp
Met hoogbegaafde leerlingen in het museum
Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl
Vertel het verder!

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over mij

Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl

Kies waar je over wilt lezen

  • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding (31)
  • Allerlei gedachten (30)
  • Boeken (6)
  • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid (25)
  • Nieuws (4)
  • sociale media (7)

Nieuwste blogs

  • Meneer, wat is er met mij?
    In (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    Een leerling met van die […]
  • te laat komen, op tijd komenIk ben op tijd, meneer!
    In (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    In de eerste schoolweek […]
  • straffen op schoolStraffen op school
    In (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    Het doel van mijn rol op […]

Nieuwsbrief

Trefwoorden

Autisme begeleiding bloggen boek burn-out coach Docent eenzaamheid executieve functies Facebook hoogbegaafd hoogbegaafdheid instagram jongeren jongerencoach kinderen kwetsbaar leerlingbegeleiding leven liefde marketing motivatie onderwijs opvoeden ouderen ouders pabo pabomannen passend onderwijs prikkelgevoeligheid school Sinterklaas sociale media Spijbelen studenten verantwoordelijkheid Verzuim wmo zelfredzaamheid

Meest gelezen

  • het tegenovergestelde van kwetsbaar
    Allerlei gedachten Wat is het tegenovergestelde van kwetsbaar?
  • vader leven met adhd
    Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid Hoe moet ik als vader leven met ADHD?
  • compassie of empathie
    Allerlei gedachten Compassie of Empathie

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is de beloning. Niet alle vicieuze cirkels zijn verkeerd. #voortgezetonderwijs #motivatie
Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op school. De cateraar houdt broodjes over.
De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lij De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lijn van links naar rechts. Dan ben je snel klaar. Waarom zou het moeten? #autisme #hoogbegaafd #schoolboeken
Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook we Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook weer leuk
 Voor mij breekt er een hybride tijd aan. Deels thuis en deels op #school werken.
Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt het sowieso zonder bezoek en kerkdiensten. Lekker in alle rust snoepen van het online aanbod.
Zo lekker (en pijnlijk) als de creativiteit weer g Zo lekker (en pijnlijk) als de creativiteit weer gaat stromen als de school even niet hoeft. Respect voor alle docenten en onderwijzers die echt ontwikkelingsgericht zijn. Die de creativiteit weten aan te boren bij hun #leerlingen. Tussen echt een vak! Geniet van je #kerstvakantie
Meer laden… Volgen op Instagram

Menu

  • Gastbloggers
  • Contact
  • Wie ben ik
  • Samenwerken met een christelijk blog

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is Gemotiveerd voor de klim. De glij naar beneden is de beloning. Niet alle vicieuze cirkels zijn verkeerd. #voortgezetonderwijs #motivatie
Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op Das dan weer het voordeel van weinig leerlingen op school. De cateraar houdt broodjes over.
De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lij De 1e thuisschool hobbel is genomen. Teken een lijn van links naar rechts. Dan ben je snel klaar. Waarom zou het moeten? #autisme #hoogbegaafd #schoolboeken
Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook we Het vrije leventje bijna weer voorbij. Maar ook weer leuk
 Voor mij breekt er een hybride tijd aan. Deels thuis en deels op #school werken.
Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt Ik wens jullie een bijzondere kerst toe. Dat wordt het sowieso zonder bezoek en kerkdiensten. Lekker in alle rust snoepen van het online aanbod.
Zo lekker (en pijnlijk) als de creativiteit weer g Zo lekker (en pijnlijk) als de creativiteit weer gaat stromen als de school even niet hoeft. Respect voor alle docenten en onderwijzers die echt ontwikkelingsgericht zijn. Die de creativiteit weten aan te boren bij hun #leerlingen. Tussen echt een vak! Geniet van je #kerstvakantie
Meer laden… Volgen op Instagram

Volg via Facebook

Chiel Voerman - leerlingbegeleider
©2021 Chiel Voerman | Built using WordPress and Responsive Blogily theme by Superb
Deze website gebruikt analytische cookies om te analyseren wat bezoekers op de website doen en om de site te vrijwaren van hackers. De IP-adressen zijn onherkenbaar gemaakt en herleiden niet naar uw persoon. Zodra u op een advertentie of een duidelijke link naar een webshop klikt wordt er een trackcookie op uw computer geplaatst. Als u niet op een advertentie klikt, gebeurt er niets. Wordfence vergelijkt uw ip adres met die van bekende hackers, zo houden we de site vrij van foute inlogpogingen.OkNee ik wil geen niet-functionele cookiesMeer lezen