Dichter bij God leven, hoe kom je daar?

De host van deze #bloghop had op Twitter gevraagd waar mensen over zouden willen lezen in een blog. En iemand reageerde met deze heel mooie vraag: dichter bij God leven, hoe kom je daar. Hoe ervaar je dat gevoel? En dat is het thema van deze #bloghop geworden.

In mijn bijdrage richt ik mij rechtstreeks tot de vragensteller. Ik weet niet wie het is.

Dichter bij God leven

Beste vragensteller,

Wat ontzettend gaaf dat je dicht bij God wilt leven. Blijkbaar ken je Hem al anders zou je gevraagd hebben hoe je Hem kon leren kennen. Je kent Hem en nu wil je ook dicht bij Hem blijven.

Misschien ben je net als ik een heel gewoon mens en wil je op goede momenten dicht bij God leven. Een wens die vaak opkomt op het moment dat je wat verder bij God vandaan bent en dat je merkt dat het niet goed voor je is. Het is dan soms net alsof God je aanspoort alsof je een paard bent dat een por in zijn zij krijgt en een trek aan de teugels. Je gaat prima, maar even weer een tandje bij.

Die aansporing, dat is de stem van God denk ik. Jij wilt weer dichter naar God maar God was niet weg bij jou. Dat vind ik altijd wel een troost. Juist het feit dat je Hem zoekt betekent dat God met jou bezig is. Niemand komt tot de Vader dan dat het door de Vader gegeven wordt immers. Johannes 6:65

Bewust met God leven

Dicht bij God leven is een rare uitdrukking eigenlijk. Want God is altijd dicht bij jou. Het heeft denk ik meer met een bewust leven van God te maken denk ik. Als ik op vakantie uit mijn tent kruip ben ik mij vreselijk bewust van de omgeving waar ik ben. Bergen, heuvels en hoor die krekels. Maar na verloop van tijd, stap ik steeds rustiger die tent uit en sta ik minder stil bij die bergen en de dieren om mij heen. Sterker nog, zo’n berg kan op een warme dag ook wel eens een belemmering zijn om echt te genieten. Hijgend en puffend zak ik op mijn stoel na een wandeling.

Sta stil en let op Gods wonderen

Dicht bij God levenVroeger hing er bij ons thuis een poster met daarop een meisje dat op mijn zus leek. En op die poster stond de tekst ‘Sta stil en let op Gods wonderen’. Een zin die bij mij vaak naar boven komt. Misschien helpt het jou ook om zo’n tekst op te hangen ergens in je huis. Iedere keer dat je hem ziet ben je weer even bewust van het feit dat God alles gemaakt heeft en dat Hij ook van jou houdt.

Misschien helpt een tekst als op de foto hiernaast jou wel. Een goede aansporing. Ik heb hem gevonden op internet bij Dailyverses.net.

En in beweging komen

De afwisseling van stil staan en in beweging zijn maakt het leven boeiend. Ook het leven met God. Ik moest direct denken aan de tekst ‘Nader tot God, dan zal Hij tot nu naderen’ (jac 4:8). Dat is een bewegend gesprek, een motiverende dialoog. Een tekst waar ik vaak aan moet denken en die ook al regelmatig in mijn blogs naar voren is gekomen. Hier bijvoorbeeld waar ik schrijf over Jezus die op weg is naar Jeruzalem en begint te huilen.

Ik denk dat je in beweging kunt blijven door bewust tijd te nemen voor het lezen in je Bijbel bijvoorbeeld en op vaste momenten en vaste tijden te bidden. Ik bid vooral in de auto en tijdens het was ophangen. Het helpt mij ook om muziek te draaien die mij kan aansporen en die over God gaat. En dan zal je zien dat je je ook weer ‘gevulder´ voelt en minder leeg. En dat is Gods Geest volgens mij. Dingen gaan weer lukken, contacten lopen weer beter, je komt in situaties terecht waarin je hoort te zijn omdat God je daar brengt.

Let op hoe je je voelt

God is liefde en alle andere positieve dingen. Het helpt mij altijd om als ik mij zelf niet lekker voel eens goed te kijken waar ik eigenlijk mee bezig ben. En heel vaak ben ik dan vooral bezig met mijzelf. Dan vind ik mijzelf weer zielig of heb ik het juist goed met mijzelf getroffen. En dan is het voor mij weer tijd om stil te staan en vervolgens weer in beweging te komen.

Cirkel van het Leven.

Tja, wie weet past dit antwoord helemaal niet bij de vraag die je stelt. Het zijn ook helemaal geen nieuwe dingen maar voor mij is het niet meer dan dit. We kennen elkaar niet. Maar dit is wel een beetje hoe ik God ken. En Hij kent jou dan weer. Ik wens jou Gods nabijheid toe.

Dit blog schreef ik in het kader van de #bloghop van de Christelijke Webloggers. Het thema is aangereikt door Wendy en via haar blog kan je alle inzendingen lezen.

Chiel Voerman
volg mij!

Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Blogger | Communicatiemedewerker. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken.
Chiel Voerman
volg mij!

Latest posts by Chiel Voerman (see all)

Related Posts

  • Een goed nieuw jaar allemaal! Vandaag zongen we aan het eind van de jaarwisselingsdienst het prachtige lied "Ga met God en Hij zal met je…
  • Op mijn verjaardag kreeg ik het boek 'Bomen met God' van Otto de Bruijne. De ondertitel van het boek is 'wandelingen tussen fantasie en profetie'.…
  • Het spreekt wel tot de verbeelding vind ik: Een heer die plotseling opstaat van een feestmaal en besluit naar huis te gaan. Alsof hij ineens…

Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Blogger | Communicatiemedewerker. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *