De oorzaak van voortijdig schoolverlaten is soms een gedachte. Een gedachte! Veel verhalen die bij leerplicht binnen komen hadden voorkomen kunnen worden als er goed geluisterd was naar de leerlingen.
Dit is niet bedoeld als een verwijt aan docenten en afdelingsleiders. Meestal zijn dit hardwerkende en liefdevolle mensen. Maar door de drukte en de waan van de dag schiet het goede gesprek met deze leerlingen er snel bij in.
Straf geven is vaak de gemakkelijkste oplossing. Maar straf op onbegrepen gedrag is koren op de molen van de wraak en demotivatie.
Voortijdig schoolverlaten begint vaak met spijbelen
Ik heb aardig wat leerlingen gesproken die veel spijbelden of ander onhandig gedrag lieten zien in de school. En ik ontdekte dat de oorzaak van voortijdig schoolverlaten soms alleen een gedachte is. Soms zegt de docent iets tegen een leerling dat verkeerd valt. Hierdoor ontstaan er zulke negatieve gedachten bij de leerling dat hij in de cirkel van het spijbelen terecht komt. Want hij ziet er tegenop om de docent weer te ontmoeten en zijn hersenontwikkeling maakt het nog niet mogelijk om hier constructief mee om te gaan.
Een andere soort gedachte die de oorzaak van voortijdig schooluitval kan zijn is deze: “Het maakt niet uit of ik wel of niet in de klas zit, de docent vertelt zijn verhaal wel. En als ik erbij ben geweest weet ik na de les nog net zoveel als voor de les. Ik kan net zo goed spijbelen.” Als je goed naar deze leerlingen luistert merk je een positieve intentie: hij wil naar school om te leren.
Ik ben zelfs hele integere en zelfs zorgende gedachten tegen die de vsv dichterbij brachten: Als ik niet in de les zit, dan is de klas rustiger en heeft de docent het niet zo moeilijk. Misschien geloof je het niet, maar ik heb deze soorten gedachten echt horen uitspreken door leerlingen.
Negatieve gedachten van de leerling over zichzelf en de school werken spijbelen in de hand. En spijbelen wordt snel schoolverlaten als de leerling echt in een vicieuze cirkel terecht komt.
Tijd en aandacht
Spijbelen is vaak een halt toe te roepen door iemand die met uw spijbelaar oploopt. Iemand die vanuit vertrouwen weer hoop biedt. Zodat de motivatie en het levensgeluk van de leerling weer toeneemt. Motivatie en geluk hebben dezefde randvoorwaarden kunt u lezen in dit blog over motivatie.
Werk je op een school? Lees dan dit blog eens.
Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.