Skip to content

Chiel Voerman

Blogs over leerlingbegeleiding

Menu
  • Home
  • Wie ben ik
    • Losmaken is mijn doel
  • Onderwerpen
    • Allerlei gedachten
    • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding
    • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid
    • sociale media
    • Boeken
    • Nieuws
    • Gastblogger Alex Rebergen over studievaardigheden en studiekeuze
  • Contact
    • nieuwsbrief
    • Privacyverklaring en cookiebeleid
    • Er staan affiliate links op deze website
    • Samenwerken
    • Instagram – #linkinbio
    • Gastbloggers
      • Alex
Menu
broers en zussen zijn belangrijk voor studenten

Broers en zussen belangrijk voor studenten

Posted on september 30, 2015mei 10, 2020 by Chiel Voerman

Broers en zussen zijn belangrijk voor studenten, dat is natuurlijk een open deur. Maar afgelopen dagen kwam het weer goed naar voren toen ik getuige mocht zijn van de zogenaamde ‘Levensloopdagen’ van onze studenten van het basisjaar van de Evangelische Hogeschool in Amersfoort. Als deze jongeren zelf op kamers gaan of als hun broers en zussen uit huis gaan komt er een gemis.

Vandaag 30 September is het de Nationale Broer en Zus dag. Een nieuwe ‘dag’ in het leven geroepen door Giel van 3fm. Een mooie dag om iets te schrijven over jongeren binnen het gezin: broers en zussen.

Broers en zussen zijn levenspartners

Het viel mij op dat veel jongeren hun broers en zussen zien als levenspartners. Samen shoppen, samen kerst vieren, samen op vakantie, etc. Ze doen erg veel met elkaar. Opvallend genoeg zien broers en zussen elkaar ook als gesprekspartners, meer dan dat ze hun ouders als gesprekspartners zien. Oudere broers en zussen weten eerder geheimen of moeilijkheden dan de ouders. Jammer dat het zo is misschien, maar tegelijk: fijn dat jongeren wel hun verhaal kwijt kunnen. Ruziemaken komt eigenlijk niet naar voren in de verhalen die ik hoorde. Grappig is dat, alsof ze door hebben dat ruzie af en toe gewoon nodig is om vaardigheden te leren.

Broers en zussen zijn bliksemafleiders

Broers en zussen lijken ook bliksemafleiders te zijn. Conflicten in het gezin lopen minder hoog op als er meerdere mensen rond een tafel zitten. Er is altijd wel iemand die een grap maakt of op een andere manier relativerend werkt. En ook op een andere manier zijn het bliksemafleiders: als de bliksem één keer flink is ingeslagen gaat de ontlading via de broers en zussen.

Broers en zussen zijn opvulling van stilte

Tja, dat klinkt misschien heel raar. Maar doordat er broers en zussen aan tafel zitten hoeft iedereen minder te praten. Netjes op je beurt wachten is wel een waarde nog in de meeste gezinnen gelukkig. Als jongeren uit het gezin op kamers gaan dan valt het ineens op: wat zeg ik eigenlijk weinig aan tafel.

Verschillende studenten heb ik dit horen noemen tijdens de levensloopdagen. Ieder heeft natuurlijk zijn eigen rol en die rol zal ook wel weer snel opgevuld worden. Maar toch, die stilte is even schrikken. En pa en moe die willen wel belangstellend zijn dus de vragen komen ineens richting de broers en zussen die zijn overgebleven.

Zonder broers en zussen soms eenzaam

Het is ook nog de week ‘tegen’ de eenzaamheid. Vorig jaar schreef ik twee blogs over jongeren en eenzaamheid. Mijn eigen ervaring met eenzaamheid schreef ik in dit blog en over jongeren en eenzaamheid in het algemeen in deze.

Veel jongeren zijn eenzaam en zeker de jongeren zonder broers en zussen. Veel jongeren hebben het echt moeilijk binnen het gezin. Omdat ouders hen niet begrijpen of omdat ouders nog teveel met hun eigen problemen bezig zijn. En weet je waar ik van geschrokken ben? Van het feit dat scholen voor voortgezet onderwijs de signalen gemist hebben. Hele duidelijke signalen die worden afgegeven door studenten.

Mijn handen jeuken om ook op die scholen aan de slag te gaan! Zoek eens het woord ”leerlingbegeleiding”op deze site en bekijk hoe ik er tegen aan kijk. Of lees dit blog eens over leerlingenzorg en de presentiemethode. Of nog beter maak gelijk een afspraak!

Dit wil je gelezen hebben:

Word jij ook gek van het moeten?
Yona, méér dan een app om internettijd te begrenzen
Jongeren en eenzaamheid
Boek over hoogbegaafde volwassenen, deel 2
Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl
Vertel het verder!

2 thoughts on “Broers en zussen belangrijk voor studenten”

  1. Marian schreef:
    oktober 1, 2015 om 12:33 pm

    Je blijft een optimist hè? Of moet ik zeggen idealist?
    Denk jij dat je door jouw bijdrage aan leerlingbegeleiding de ogen van lesgevend Nederland kunt veranderen?
    Ik zou willen dat je het kon!
    Het zou misschien veel ‘ontsporing’ tegen kunnen gaan of in ieder geval binnen de perken kunnen houden.
    Kinderen die signalen afgeven, of welke school dan ook, moeten ‘opgepikt’ worden. Maar dat zeggen wij die er niets aan kunnen veranderen….
    Daarom probeer ik in ieder geval een ‘warm’ en ‘open’ ‘nest’ te creëren… Dat kost energie, zeker, maar jeugd is belangrijk, jeugd is de toekomst, toch?

    Beantwoorden
    1. Chiel Voerman|StukVerder schreef:
      oktober 1, 2015 om 2:09 pm

      Hoi Marian,

      Zeker ben ik een idealist en een optimist! Ik wil net als jij dat ik het kon! Nou ja, ik kan een heel stuk als ik de gelegenheid daarvoor krijg. Warm en open nest! Fijn!

      Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kies waar je over wilt lezen

  • (Passend) onderwijs en leerlingbegeleiding (32)
  • Allerlei gedachten (28)
  • Boeken (6)
  • Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid (24)
  • Nieuws (5)
  • sociale media (7)

Over mij

Chiel Voerman

Echtgenoot | Vader | Christen | Leerlingbegeleider | Blogger. Ik vind het leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn. De rode lijn is steeds dat ik wil losmaken, maximaliseren en inspireren. Wat goed is nog mooier maken. Volg mij via de socials en kijk ook eens op www.chielvoermanblog.nl voor mijn reliblogs.

www.chielvoerman.nl

Nieuwste blogs

  • gastblogger leerlingbegeleiding websiteIk zoek jou?
    In Nieuws
    Ik ben op zoek jongeren of […]
  • zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelenZelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen
    In Allerlei gedachten
    Het is de tijd van de […]
  • ook dat is autismeOok dat is autisme
    In Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid
    Leerlingen met autisme hebben […]

Nieuwsbrief

Trefwoorden

Autisme begeleiding bloggen boek burn-out coach Docent eenzaamheid executieve functies Facebook hoogbegaafd hoogbegaafdheid instagram jongeren jongerencoach kinderen kwetsbaar leerlingbegeleiding leven liefde marketing motivatie onderwijs opvoeden ouderen ouders pabo pabomannen passend onderwijs prikkelgevoeligheid school Sinterklaas sociale media Spijbelen studenten verantwoordelijkheid verbinding Verzuim wmo zelfredzaamheid

Meest gelezen

  • het tegenovergestelde van kwetsbaar
    Allerlei gedachten Wat is het tegenovergestelde van kwetsbaar?
  • compassie of empathie
    Allerlei gedachten Compassie of Empathie
  • hitte is vervelend voor gevoelige kinderen, hittegolf
    Hoogbegaafdheid en prikkelgevoeligheid Hitte is vervelend voor gevoelige leerlingen; school doe niet te leuk!

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
We mochten even op kraamvisite bij de lammetjes va We mochten even op kraamvisite bij de lammetjes van mijn broer. Er was onder andere een vijftig geboren. Mooi beeld van dat moederschaap dat met haar neus een bemoedigend duwtje geeft. Het lammetje verkent in een veilige omgeving de wereld. Op #school is soms ook niet meer nodig. Een kleine bemoediging.#onderwijs #leerlingen #hoop #plezier #leren #pedagogiek #docent #leerlingbegeleider
Best een spannend programma vanavond. Beetje snel Best een spannend programma vanavond. Beetje snel misschien. Ouders zijn deskundig, scholen ook.  Maar t probleem van een verschil van mening over de aanpak en definitie van bijvoorbeeld hoogbegaafdheid of autisme ligt dik aan de oppervlakte. Zijnskenmerken? We willen een keihard IQ cijfer. Overprikkeld? Maar hij moet zich wel gedragen! Dat zijn verschillen in visie. Eerst zorgen, dan leren. Das mijn visie. Lees hier mijn blog daarover uit 2019 https://www.chielvoerman.nl/geen-leren-zonder-zorgen/ #onderwijs #passendonderwijs #leren  #school
#compliment #onderwijs #harderwijk #compliment #onderwijs #harderwijk
Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo gemakkelijk gaat op school? Ik wil de inhoud van mijn blog wat breder maken en mij ook meer richten op #jongeren zelf. In plaats van vooral #docenten en #hulpverleners te bereiken. Ik zoek ervaringsverhalen en misschien zelfs gastbloggers. Lees https://www.chielvoerman.nl/gastblogger/ 
 #linkinbio dan weet je waar het over gaat. Wie weet had je ADHD op het vwo of was je een #onderpresteerder op de havo. Of is dit jou kans om eens iets te vertellen over hoe spijbelen in zijn werk ging, waarom jij dat deed en hoe school erop reageerde. Tag vooral iemand die zo'n verhaal kan vertellen!

#onderwijs #leerlingbegeleiding #passendonderwijs #studenten #havo #vwo #mavo #vmbo #universiteit #hbo #mbo #roc #leren #adhd #autisme #hoogbegaafd #onderpresteren #spijbelen #schoolverlaten
#Repost @talenthouse.harderwijk
• • • • • •
Deze quote komt van een zogenaamde Stoïcijn. Epictetus heette hij, hij kwam uit de 1e eeuw na Chr. Heel misschien ken je de uitspraak dat iemand zich heel Stoïcijns gedraagt. Vaak bedoelen we dan dat iemand onverschillig is. Maar de Stoïcijnen waren helemaal niet zo onverschillig, ze oefenden zich vooral in het omgaan met hun emotie’s ook in heel moeilijke tijden. 

Ze trainden zichzelf vooral te focussen op de dingen waar ze wel invloed op hadden, en 1 van de dingen waar je invloed op hebt ook als de situatie heel vervelend is, zijn je gedachten! 

Zo kun je naar de regen kijken als iets wat je auto heel erg vies maakt, maar een ander denkt juist, ah dat is lekker, nu wordt mijn auto lekker schoongespoeld door de regen. Het is maar net hoe je er over denkt! 

“Het stoïcisme is een levenswijze die de wijsheid en kracht biedt te kunnen omgaan met de uitdagingen die het leven met zich meebrengt”

Een kleine oefening om dit eens te proberen.

1. Pak een pen/papier. En beschrijf kort een gebeurtenis/ervaring van afgelopen week. 
2. Beschrijf beknopt, feitelijk en objectief  over deze gebeurtenis. 
3. Hoeveel controle heb je over deze ervaring? Beoordeel je controle over de situatie , ook je reactie daarop. En geef een score van 0-100%
4. Waarschijnlijk scoor je meer dan 0%. Welke aspecten precies heb jij controle over? Maak daar een kort lijstje van.
5. Uitdaging: wat zou er gebeuren wanneer je wat meer stoïcijns zou nadenken over de dingen waar je geen invloed op hebt?

“Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien”

#nogffvolhouden #jongerenwerk #ffvolhouden  #stoic #stoïcijnen
Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schr Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schreef ik 21 februari 2013. Ik moest er afgelopen week aan denken toen we spraken over een aantal #leerlingen op #school. We verwachten nog steeds dat ouders en leerlingen iets voor elkaar krijgen wat ze niet kunnen. Ze hebben juist hulp nodig op het gebied waar ze gevraagd worden zelfredzaam te zijn. Net zo raar als dat we van een #leerling vragen om beter te plannen als we merken dat hij dat niet goed doet. Zelfredzaam zijn op het gebied waar je niet zelfstandig kunt zijn. Dat is machteloos he! #onderwijs #passendonderwijs #wmo #hulp #kracht #begeleiding #ouders #hulpverlenening #betuttelen
Meer laden… Volgen op Instagram
Civas

Menu

  • Gastbloggers
  • Contact
  • Wie ben ik
  • Samenwerken met een christelijk blog

chielleerlingbegeleider

chielleerlingbegeleider
We mochten even op kraamvisite bij de lammetjes va We mochten even op kraamvisite bij de lammetjes van mijn broer. Er was onder andere een vijftig geboren. Mooi beeld van dat moederschaap dat met haar neus een bemoedigend duwtje geeft. Het lammetje verkent in een veilige omgeving de wereld. Op #school is soms ook niet meer nodig. Een kleine bemoediging.#onderwijs #leerlingen #hoop #plezier #leren #pedagogiek #docent #leerlingbegeleider
Best een spannend programma vanavond. Beetje snel Best een spannend programma vanavond. Beetje snel misschien. Ouders zijn deskundig, scholen ook.  Maar t probleem van een verschil van mening over de aanpak en definitie van bijvoorbeeld hoogbegaafdheid of autisme ligt dik aan de oppervlakte. Zijnskenmerken? We willen een keihard IQ cijfer. Overprikkeld? Maar hij moet zich wel gedragen! Dat zijn verschillen in visie. Eerst zorgen, dan leren. Das mijn visie. Lees hier mijn blog daarover uit 2019 https://www.chielvoerman.nl/geen-leren-zonder-zorgen/ #onderwijs #passendonderwijs #leren  #school
#compliment #onderwijs #harderwijk #compliment #onderwijs #harderwijk
Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo Ben jij #leerling of #student bij wie het niet zo gemakkelijk gaat op school? Ik wil de inhoud van mijn blog wat breder maken en mij ook meer richten op #jongeren zelf. In plaats van vooral #docenten en #hulpverleners te bereiken. Ik zoek ervaringsverhalen en misschien zelfs gastbloggers. Lees https://www.chielvoerman.nl/gastblogger/ 
 #linkinbio dan weet je waar het over gaat. Wie weet had je ADHD op het vwo of was je een #onderpresteerder op de havo. Of is dit jou kans om eens iets te vertellen over hoe spijbelen in zijn werk ging, waarom jij dat deed en hoe school erop reageerde. Tag vooral iemand die zo'n verhaal kan vertellen!

#onderwijs #leerlingbegeleiding #passendonderwijs #studenten #havo #vwo #mavo #vmbo #universiteit #hbo #mbo #roc #leren #adhd #autisme #hoogbegaafd #onderpresteren #spijbelen #schoolverlaten
#Repost @talenthouse.harderwijk
• • • • • •
Deze quote komt van een zogenaamde Stoïcijn. Epictetus heette hij, hij kwam uit de 1e eeuw na Chr. Heel misschien ken je de uitspraak dat iemand zich heel Stoïcijns gedraagt. Vaak bedoelen we dan dat iemand onverschillig is. Maar de Stoïcijnen waren helemaal niet zo onverschillig, ze oefenden zich vooral in het omgaan met hun emotie’s ook in heel moeilijke tijden. 

Ze trainden zichzelf vooral te focussen op de dingen waar ze wel invloed op hadden, en 1 van de dingen waar je invloed op hebt ook als de situatie heel vervelend is, zijn je gedachten! 

Zo kun je naar de regen kijken als iets wat je auto heel erg vies maakt, maar een ander denkt juist, ah dat is lekker, nu wordt mijn auto lekker schoongespoeld door de regen. Het is maar net hoe je er over denkt! 

“Het stoïcisme is een levenswijze die de wijsheid en kracht biedt te kunnen omgaan met de uitdagingen die het leven met zich meebrengt”

Een kleine oefening om dit eens te proberen.

1. Pak een pen/papier. En beschrijf kort een gebeurtenis/ervaring van afgelopen week. 
2. Beschrijf beknopt, feitelijk en objectief  over deze gebeurtenis. 
3. Hoeveel controle heb je over deze ervaring? Beoordeel je controle over de situatie , ook je reactie daarop. En geef een score van 0-100%
4. Waarschijnlijk scoor je meer dan 0%. Welke aspecten precies heb jij controle over? Maak daar een kort lijstje van.
5. Uitdaging: wat zou er gebeuren wanneer je wat meer stoïcijns zou nadenken over de dingen waar je geen invloed op hebt?

“Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien”

#nogffvolhouden #jongerenwerk #ffvolhouden  #stoic #stoïcijnen
Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schr Zelfredzaamheid is het nieuwe betuttelen, dat schreef ik 21 februari 2013. Ik moest er afgelopen week aan denken toen we spraken over een aantal #leerlingen op #school. We verwachten nog steeds dat ouders en leerlingen iets voor elkaar krijgen wat ze niet kunnen. Ze hebben juist hulp nodig op het gebied waar ze gevraagd worden zelfredzaam te zijn. Net zo raar als dat we van een #leerling vragen om beter te plannen als we merken dat hij dat niet goed doet. Zelfredzaam zijn op het gebied waar je niet zelfstandig kunt zijn. Dat is machteloos he! #onderwijs #passendonderwijs #wmo #hulp #kracht #begeleiding #ouders #hulpverlenening #betuttelen
Meer laden… Volgen op Instagram

Volg via Facebook

Chiel Voerman - leerlingbegeleider
©2021 Chiel Voerman | Built using WordPress and Responsive Blogily theme by Superb